شناسه خبر:19771
1399/1/28 10:11:10

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تگرگ و وزش تندباد طی چند روز گذشته 221 میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت به باغات و مزارع استان کرمانشاه وارد کرده است.

نوربخش حاتمی اظهارکرد: بارش‌های اخیر که همراه با تگرگ و وزش باد شدید بود، خسارات بسیاری را در بخش‌های مختلف زراعی، گلخانه‌ای، باغبانی و عشایر استان وارد کرد.

وی به اعزام اکیپ‌های 25‌گانه برای رصد خسارت‌ها، اشاره و بیان کرد: براساس آخرین گزارش‌های بارش شدید باران و تگرگ در چند روز گذشته 221 میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت به باغات و مزارع استان وارد کرده است.

به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه، این بارش‌ها به 15 هزار و 80 هکتار از باغات، 41 هزار و 800 هکتار از مزارع دیم و 15 هزار و 600 هکتار به مزارع آبی خسارت زده است.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان بالای خسارت در بخش کشاورزی بر اثر حوادث و بلایاهای طبیعی، لازم است کشاورزان بعد از کشت محصول توجه ویژه‌ای به بحث بیمه محصولات داشته باشند.

حاتمی ادامه داد: تغییر رویکردی در بخش بیمه، نسبت‌به سنوات گذشته داشته‌ایم. با فراهم‌شدن تمهیدات و تسهیلات، کشاورزان نسبت به بیمه محصولات باغی و زراعی خود اقدام کنند.

وی یادآور شد: امروز شاهد هستیم که خسارت و مبالغ هنگفتی بر کشاورزان و باغداران تحمیل شده که بخش عمده‌ای از این افراد، به‌دلیل اینکه محصول خود را بیمه نکرده‌اند، شامل بیمه نمی‌شوند و با مشکلات و گرفتاری‌های عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند.

       بیماری زنگ گندم در کمین مزارع نواحی معتدل استان کرمانشاه

این مسئول اشاره‌ای نیز به شیوع بیماری زنگ گندم در نواحی گرمسیری کرد و گفت: 4 هزار هکتار از مزارع گندم و جو در استان کرمانشاه، در این مناطق بر ضد بیماری برگی، سم‌پاشی شده است. پایش‌های کارشناسان جهادکشاورزی نشان می‌دهد که اکنون بیماری زنگ‌زرد در مناطق معتدل استان کرمانشاه شیوع پیدا کرده است.

وی افزود: بیماری زنگ گندم با شروع بارش‌های بهاری به‌خصوص در فصل فروردین و اردیبهشت شیوع پیدا می‌کند که توجه‌نکردن کشاورزان، به مبارزه علیه این بیماری، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری برای آن‌ها به‌همراه داشته باشد.

وی از کشاورزان نواحی معتدل خواست تا هر چه سریع‌تر مبارزه علیه این بیماری را شروع کنند و افزود: کشاورزان می‌توانند مبارزه علیه بیماری زنگ گندم را براساس نظر کارشناسان با بیماری سن هم‌زمان انجام دهند. 

 

شناسه خبر 19771