شناسه خبر:22990
1399/3/20 01:23:10

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: پروژه‌های نیمه‌کاره پتروشیمی‌های هگمتانه، ابن سینا، پرشین‌یاقوت و میدان تره‌بار همدان تنها بخشی از پروژه‌های بزرگ نیمه‌کاره‌ای است که توانسته‌اند ‌همدان را به بهشت پروژه‌های نیمه‌کاره بدل کنند و جالب‌تر اینکه اخیراً برای نمونه مدیرعامل جدید پتروشیمی ابن ‌سینا با وجود پهن بودن فرش قرمز از سوی مدیران استانی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها از در شاخ و شانه کشیدن برآمده و عنوان می‌کند درصورت عدم تأمین آب مورد نیاز، آجر روی آجر نخواهد گذاشت.

داستان فروش دست‌ودلبازانه و گا‌هی رفیقانه زمین‌های همدان در سال‌های گذشته و طرح‌هایی که تنها با چند درصد ناچیز پیشرفت، تنها برای تثبیت زمین تصاحب‌شده اجرایی شده‌اند، مطلب تازه‌ای نیست؛ زیرا درحال حاضر سهم بزرگی در مخدوش کردن چهره استان و هدررفت سرمایه‌های همدان داشته و دارند.

این درحالی است که همدان آن‌قدرها هم بزرگ نیست که این‌همه پروژه نیمه‌تمام از پروژه پتروشیمی هگمتانه پیر گرفته تا میدان تره‌بار و پروژه پرشین یاقوت، پتروشیمی ابن سینا و غیره در مناطقی باارزش معطل بمانند؛ طرح‌هایی که حجم وسیعی از منابع مالی را به خود اختصاص داده و حالا به هر علتی، رها شده و یا نیمه‌کاره و بلاتکلیف مانده‌اند و جالب‌تر اینکه با وجود پهن شدن فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذار و مرتفع کردن مشکلات پیش روی آن‌ها، این‌روزها در استانی همچون همدان این سرمایه‌گذاران هستند که برای یک استان تصمیم‌سازی می‌کنند.

به‌طور مثال پروژه پتروشیمی ابن سینا با ردیف اعتباری ملی 40302004 که در قانون بودجه 1385 مجلس شورای اسلامی مصوب و پس از کش‌وقوس فراوان با حضور سرمایه‌گذار نویدبخش توسعه اقتصادی و صنعتی استان شد، این‌روزها پس از پروژه پتروشیمی هگمتانه مقام دوم را در سالخوردگی به خود اختصاص داده و این درحالی است که قرار بود این ظرفیت بزرگ در راستای تحقق واحدهای صنعتی خُرد و کلان در منطقه ویژه جهان‌آباد و به تبع آن استان نقش مؤثری را ایفا کند، اما با گذشت بیش از 16 سال و هزینه‌کرد کلان استان برای تحقق این پروژه از طریق اهدای زمین ارزان‌قیمت، هزینه میلیاردی برای لوله آب و همچنین رایزنی چندین‌ساله با وزارت نفت برای انتقال خوراک، تنها شاهد پیشرفت فیزیکی 14 درصدی در این پروژه هستیم و جالب‌تر اینکه گویا اخیراً مدیرعامل جدید این شرکت در گفت‌وگو با ایرنا وجود چهارونیم میلیون متر مکعب آب را لازمه پیگیری عملیات عمرانی در پتروشیمی ابن‌ سینا اعلام کرده و گفته تا زمان تأمین نشدن آن، یک آجر هم روی دیوار این طرح نمی‌گذارد!

این درحالی است که رسانه مذکور بارها و بارها پای صحبت نماینده سرمایه‌گذار بوده و به اشکال مختلف خواهان مرتفع کردن مشکلات پروژه است که خوشبختانه طی سال‌های اخیر به گفته مدیران استانی، همکاری لازم با سرمایه‌گذاران این پروژه از سوی استان همدان انجام شده، به‌گونه‌ای که تنها در یک فقره از این همکاری‌ها به گفته محمدرضا بادامی، مدیرعامل شرکت‌های صنعتی استان همدان، زمین مورد نیاز این طرح به مساحت 100 هکتار در منطقه ویژه‌ اقتصادی جهان‌آباد با تخفیف ویژه به پتروشیمی ابن سینا فروخته شده است و زمینی که متری 160 هزار تومان قیمت داشت، با نرخ دو هزار و 500 تومان واگذار شده، به شرط اینکه تمام زیرساخت‌های لازم اعم از آب، برق، گاز و تلفن به‌عهده خود متقاضی باشد.

وی تأکید می‌کند که اگر احداث پتروشیمی در این منطقه توجیه اقتصادی و فنی ندارد، بهتر است این طرح لغو شده و به دنبال طرح‌های جایگزین باشیم.

البته منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز از مجوز اختصاص سه میلیون متر مکعب آب به این صنعت در سال‌های گذشته خبر می‌دهد و درعین‌حال معتقد است این حجم آب از پساب شهر، کار سخاوتمندانه‌ای از سوی مسئولان استان به حساب می‌آید؛ چراکه هرسال حلقه محاصره خشک‌سالی بر دور همدان تنگ‌تر می‌شود و این شهر سنگینی هشت دشت ممنوعه را به گُرده می‌کشد و جالب‌تر آنکه به گفته او این آب همه داشته‌های همدان بوده که در طبق اخلاص نهاده شده و هیچ نگرانی برای تأمین کم و کسری‌اش نیز وجود ندارد، فقط سهام‌داران باید قدری همکاری کنند.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا بار دیگر گفت‌وگوی ویژه‌ای را با ظاهر پورمجاهد، معاون امور اقتصادی استانداری همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه پس از آخرین پیگیری‌های صورت‌گرفته درخصوص پروژه پتروشیمی ابن سینا از سوی روزنامه سپهرغرب و انتشار مصاحبه بنده در این رسانه جلسه ستاد تسهیل با محوریت بررسی مشکل این سرمایه‌گذاری برگزار شد که با وجود دعوت از کلیه سهام‌داران شرکت تنها مدیرعامل جدید حضور یافت، گفت: در این جلسه گزارش مدیرعامل جوان و خوش‌فکر شنیده و در قبال آن خواسته‌های استان نیز به وی اعلام شد.

ظاهر پورمجاهد ادامه داد: علاوه‌بر این خواهان برگزاری جلسه‌ای با هیئت‌مدیره این شرکت و درعین‌حال نماینده پتروشیمی ایران شدیم.

وی با تأکید بر اینکه پس از ابراز خواسته مذکور از آنجایی که برای بنده در تهران جلسه تدارک دیده شده بود از این عزیزان خواهان تشکیل جلسه در شرکت پتروشیمی کشور شدم، اظهار کرد: بر این اساس در کوتاه‌ترین زمان ممکن هماهنگی‌ها انجام و جلسه در محل شرکت پتروشیمی ایران برگزار شد.

      آب مورد نیاز به مقدار چهارونیم میلیون متر معکب تأمین است

پورمجاهد با اشاره به نتیجه این جلسه، گفت: تأمین شدن آب مورد نیاز پروژه به میزان چهارونیم میلیون متر مکعب مستند به مکاتبه شرکت‌ آب منطقه استان، مهم‌ترین دستاورد این جلسه بود؛ حال آنکه شرکت سرمایه‌گذار بر چگونگی خط انتقال آب بحث دارند.

وی افزود: دراین‌باره باید بگویم اختصاص چهارونیم میلیون متر مکعب آب شامل حجم بزرگی از منابع آبی استان می‌شود، بنابراین احداث باقی‌مانده خط لوله انتقال آب که هزینه 20 میلیارد تومانی را برای سرمایه‌گذار دارد، در مقابل ارائه این‌چنین خدماتی بسیار ناچیز است.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه طبق برآوردهای ارائه‌شده از سوی مدیرعامل این شرکت درحال حاضر میزان سرمایه‌گذاری در پروژه عددی بیش از سه هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: انتظار نابه‌جایی است که این شرکت بخواهد خط لوله انتقال آب را نیز استان تکمیل کند، زیرا بودجه عمرانی استان را نمی‌توان برای بخش خصوصی هزینه کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس طی جلسه تشکیل‌شده در محل شرکت پتروشیمی ایران خواهان آن شدیم که طی 20 روز آینده مدیرعامل و هیئت‌مدیره این شرکت با حضور در استان همدان با مدیرعامل آب منطقه‌ای و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان دراین‌باره به تفاهم برسند.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه شرکت پتروشیمی ابن سینا در موضوعاتی همچون تأمین لایسنس (دانش فنی) و نیز قراردادهای خارجی و درعین‌حال درخصوص محل اجرای طرح، تجهیزات و تأسیسات اولیه هیچ‌گونه مشکلی ندارد، ابراز کرد: چنانکه گفته شد، بحث آب مورد نیاز نیز با کمک وزارت نیرو و درعین‌حال با پیگیری و درایت استاندار، مرتفع شد.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان افزود: علاوه‌بر این نماینده شرکت پتروشیمی کشور نیز در جلسه برگزارشده تأکید کرد با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها درصورت تعلل سرمایه‌گذار، علاقه‌مند به تغییر آن است.

وی در پاسخ به این سؤال که واکنش استان در قبال شاخ و شانه کشیدن سرمایه‌گذار با وجود فراهم بودن زیرساخت‌ها برای مدیران استانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا (درصورت عدم تأمین چهارونیم میلیون متر مکعب آب آجر روی آجر نمی‌گذاریم) چگونه خواهد بود؟ اذعان کرد: آنچه به‌صورت رسمی در جلسه برگزارشده از سوی دو طرف عنوان شد را بنده عرض کردم، از طرفی هم به توصیه استاندار کلیه مدیران با تمام وجود در خدمت سرمایه‌گذاران و درعین‌حال تولیدکنندگان استان هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: اما اینکه سرمایه‌گذار بخواهد خارج از قوانین، مقررات و ضوابط بحثی را مطرح کند، قطعاً مطابق قانون مسیر را پیگیری خواهیم کرد؛ زیرا به اندازه کافی مساعدت لازم با پروژه از سوی استان صورت پذیرفته است.

پورمجاهد با اشاره به اینکه امید است با همکاری مدیریت پتروشیمی کشور و پیگیری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان شاهد آغاز به‌کار مجدد عملیات اجرایی در پتروشیمی ابن سینا باشیم، گفت: بحث نرم‌افزاری پروژه تا حدود بسیار زیادی (تأمین لایسنس) پیشرفت داشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که درصورت عدم همکاری شرکت سرمایه‌گذار برای ادامه عملیات اجرایی واکنش مدیران استانی برای جبران خسارت 16 ساله استان با تغییر سرمایه‌گذار چه خواهد بود؟ اذعان کرد: کارهای خوبی از سوی مدیریت فعلی این شرکت در بخش‌های خرید ماشین‌آلات و دانش فنی صورت پذیرفته است، بنابراین به نظر می‌رسد درخصوص جبران خسارت بحثی نکنیم، بهتر است؛ زیرا مطرح شدن جابه‌جایی سرمایه‌گذار در سطح شرکت پتروشیمی ایران خود به‌نوعی جبران خسارت تلقی می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: تلاش بر این امر استوار است که به مسئله نگاه مثبتی داشته باشیم تا سرمایه‌گذار برای ادامه کار مجاب شود.

مع‌الوصف؛ آن‌گونه که پیدا است، استان همدان کم‌کم به بهشت پروژه‌های نیمه‌کاره و درواقع به محلی برای آزمون‌وخطای سرمایه‌گذاران بدل شده و در آینده نه‌چندان دور با فرش قرمز بی‌چون‌وچرایی که زیر پای سرمایه‌گذاران پهن شد، شاهد پروژه‌ها با عمر دو تا سه دهه خواهیم بود! این درحالی است که در پروژه‌ای همچون پتروشیمی ابن ‌سینا باید دید سهم مردم همدان از پتروشیمی که پس از 16 سال 14 درصد پیشرفت داشته و با نگاه مثبت مدیران یقیناً ادامه کار با این روند حداقل یک دهه دیگر نیز به طول خواهد کشید، چیست و آیا نوادگان ما واقعاً عایدی به‌جز هدررفت منابع حیاتی همچون آب و درعین‌حال هدررفت زمان در مسیر توسعه استان را خواهند دید؟

شناسه خبر 22990