شناسه خبر:23250
1399/3/24 00:12:27
سپهرغرب در پی گفت‌وگو با یکی از کارآفرینان ورزشی همدان:

کارآفرینی ورزشی درسایه بی‌مهری

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته فعالان عرصه کارآفرینی ورزشی، عدم حمایت مالی و سنگ‌اندازی مسئولان، کارآفرینان ورزشی را مورد بی‌مهری قرار داده است.

کارآفرینی از عوامل مهمی است که در جهان امروز سبب رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌شود. طی فرایند کارآفرینی، فرصت‌های جدیدی برای اشتغال ایجاد می‌شود که ویژگی آن نوآوری و خلاقیت در تولید و عرضه محصولات یا ارائه خدمات است. تربیت‌بدنی به‌عنوان عرصه‌ای گسترده، زمینه‌های فراوانی از اشتغال را در دل خود نهفته دارد.

به تعبیر دیگر، ورزش یکی از باارزش‌ترین شکل‌های گسترده سرگرمی را در بازار بین‌المللی سودآور امروزی تشکیل می‌دهد. به‌طوری که می‌توان گفت، ورزش در دنیا به‌عنوان یک صنعت شناخته شده است. این صنعت شامل فعالیت‌ها، کالاها، خدمات، اماکن، مردم یا عقایدی است که آن را شامل تنوع گسترده‌ای از تولیدات و مشتریان کرده است.

رشد صنعت ورزش در 50 سال گذشته، به هر حال پدیده‌ کوتاه‌مدتی نبوده و به عوامل مختلفی نسبت داده شده است. ازجمله این عوامل، می‌توان به افزایش مجلات و روزنامه‌های تخصصی ورزشی، تعدد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ورزشی، افزایش میزان قراردادها، افزایش سالن‌های ورزشی، تولید کالاها و ارائه خدمات ورزشی اشاره کرد.

براین اساس کارآفرینی در ورزش را می‌توان استفاده از فرصت‌های موجود در ورزش دانست. کارآفرین ورزشی باید فرصت‌های موجود، قابل ایجاد یا کشف در زمینه ورزش را دریافته و از آن فرصت‌ها برای خلق فعالیت‌های کارآفرینانه نوپا استفاده کند.

ورزش زمینه‌های متعددی را شامل می‌شود که می‌تواند ابعاد تولیدی، خدماتی، توزیعی یا سایر جنبه‌های فرعی مرتبط با ورزش را شامل شود.

بنابراین کارآفرینی در ورزش شامل ابعاد گوناگونی است. یکی از زمینه‌های کارآفرینی ورزشی که سودآوری زیادی دربر داشته، تولید تجهیزات و وسایل ورزشی است. تولید وسایل، تجهیزات و پوشاک ورزشی از زمینه‌هایی است که امروزه افراد زیادی در آن بخش فعالیت می‌کنند.

تهیه انواع پوشاک و تجهیزات ورزشی از مدت‌ها قبل در کشور ما رایج بوده و در حال‌ حاضر هم افراد زیادی در این بخش فعالیت می‌کنند، اما شاید برای همین بخش‌ها نیز بتوان الگوهای نوینی ارائه و معرفی کرد که زمینه جدیدی برای کارآفرینی در ورزش کشور باشد. براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با پوریا کاظمی مدیرعامل گروه صنعتی ورزشی ایرون‌فیت در استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه ‌ می‌خوانید:

      تولید صندلی متحرک بدنسازی

مدیرعامل گروه صنعتی ورزشی ایرون‌فیت با بیان اینکه این شرکت به‌عنوان یکی از مجموعه‌های فعال در عرصه طراحی، تولید و فروش تجهیزات تناسب اندام باشگاهی، با توجه به عرق ملی خود در راستای ارتقای ورزش کشور، با استفاده از دانش مهندسی،نظرات متخصصان و قهرمانان، اقدام به تولید دستگاه‌های روز دنیا کرده است، گفت: استفاده از مواد اولیه مرغوب، رعایت اصول مهندسی در پروسه تولید، عمر و ماندگاری بالای قطعات، یک‌ سال ضمانت و ده سال خدمات پس از فروش از جمله خدمات منحصربه‌فرد ما است.

پوریا کاظمی با بیان اینکه تولید نخستین سری دستگاه‌های صندلی متحرک در داخل کشور از جمله افتخارات این شرکت است، عنوان کرد: این دستگاه برای ایجاد حرکات طبیعی‌تر، بدون محدودیت و کاملاً کاربردی ساخته شده که از خصوصیات آن، انجام صحیح‌تر حرکات، ایجاد هیجان و لذت بیشتر در هنگام تمرین است.

     اشتغال‌زایی 50 نفری

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی سه سال توانسته‌ایم از طریق فعالیت این شرکت، برای 30 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی کنیم، اذعان کرد: برای 20 نفر دیگر نیز به‌صورت غیر مستقیم در حوزه خدماتی، فنی و مهندسی در خارج از فضای کارگاهی مجموعه، شغل‌ ایجاد کرده‌ایم.

      شناخت بازار اصلی‌ترین محرک تولید

کاظمی با اشاره به اینکه ما از طریق بهره‌گیری از دانش فنی به‌دنبال ساخت تجهیزات و ماشین‌آلاتی بودیم که بتواند در بازار رقابتی تجهیزات باشگاهی، حرفی برای گفتن داشته باشد، عنوان کرد: درواقع اصل تولید محصول در شرکت ما برپایه نیاز بازار است.

این جوان کارآفرین با بیان اینکه وجود دستگاه‌های مشابه در بازار تجهیزات باشگاهی، کار را برای ما دشوارتر کرده، عنوان کرد: برای تغییر در فرایند تولید از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کنیم.

      کرونا تولید تجهیزات ورزشی را راکد کرده است

مدیرعامل گروه صنعتی ورزشی ایرون‌فیت در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر وضعیت فروش محصولات تولید شده در شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهارکرد: از آنجایی که ما به‌صورت مستقیم با باشگاه‌های بدنسازی در ارتباط هستیم و در عین حال با توجه به بروز کرونا، این باشگاه‌ها چندماهی است که تعطیل هستند، در نتیجه طی ماه‌های اخیر موضوع فروش محصولات دچار رکود شده است.

کاظمی با بیان اینکه متأسفانه هیچ‌گونه حمایتی از هیچ دستگاهی را تاکنون شاهد نبوده‌ایم، اذعان کرد: از بدو شروع کارکه چند دانشجو و فارغ‌التحصیل دانشگاهی بودیم که با اتفاق‌نظر تصمیم‌گیری و اقدام به طراحی دستگاه‌های جدید کردیم و تاکنون که سه سال از عمر شرکت می‌گذرد، هیچ حمایتی از سوی ارگان یا نهاد دولتی و خصوصی از ما نشده است.

وی با تأکید بر اینکه چند فارغ‌التحصیل دانشگاهی؛ یقیناً منابع مالی اندکی در اختیار دارند، اذعان کرد: بر این اساس به‌دنبال جذب حمایتی مالی به ارگان‌ها مختلفی سر زدیم، اما هیچ حمایتی از ما نشد، پس با اتکا به داشته‌های اندک مالی خود، پله‌پله پیشرفت کردیم.

      تسهیلات در گرو تضمین میلیاردی

مدیرعامل گروه صنعتی ورزشی ایرون‌فیت با بیان اینکه در برخی موارد؛ حتی در بخش فروش محصول به جای حمایت مسئولان، شاهد سنگ‌اندازی آن‌ها نیز بوده‌ایم، ابراز کرد: البته در مواردی نیز در پاسخ به درخواست مساعدت، ما را به بانک عودت داده و آن‌ها نیز در قبال پرداخت تسهیلات، خواهان تضمین میلیاردی بوده‌اند که این مهم از توان چند فارغ‌التحصیل جوان خارج است.

کاظمی با اشاره به اینکه اخذ تسهیلات با سودهای کلان برای خرید تجهیزات، فشار مضاعفی را بر دوش ما به‌عنوان تولیدکننده وارد می‌کند، اظهارکرد: از آنجایی که کمبود منابع مالی باعث تکمیل ظرفیت، توسعه و رشد شرکت است، درحال حاضر آزاردهنده‌ترین مشکل محسوب می‌شود.

      به‌دلیل محدودیت مالی امکان صادرات وجود ندارد

وی با بیان اینکه حتی امکان صادرات محصول با توجه به نوین بودن ماشین‌آلات و تقاضاهایی که در این بخش وجود دارد، گفت: درصورت حمایت مالی؛ یقیناً امکان به‌کارگیری نیروی انسانی بیشتر نیز وجود دارد، اما همان طور که عنوان شد، محدود بودن توان مالی، مانع از رسیدن ما به اهداف و ظرفیت‌ها است.

مدیرعامل گروه صنعتی ورزشی ایرون‌فیت با تأکید بر اینکه بارها به‌دلیل ضعف مالی به مرز ورشکستگی رسیده‌ایم، اذعان کرد: درواقع تاکنون در برابر ناملایمات با شانس و اقبال پیشرفت کرده و نجات یافته‌ایم.

      تولید 50 دستگاه بدنسازی

کاظمی با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 نوع دستگاه باشگاهی در کارگاه ما تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس میزان تولید دستگاه‌ها متناسب با میزان سفارش آن است.

این کارآفرین موفق همدانی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین حجم دستگاه‌ها تولید شده در خارج استان به فروش می‌رسد، اذعان کرد: متأسفانه همان طور که عنوان کردم، علی‌رغم توان علمی و ظرفیت نیروی انسانی‌ به‌دلیل ضعف در سرمایه، امکان تولید بیشتر و صادرات به خارج از کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین این ضعف بارها و بارها به استانداری، دفتر نماینده‌ها، بانک‌ها، اداره کل صنعت و معدن مراجعه کرده‌ایم، اما پاسخی دریافت نشده است، اذعان کرد: حداقل این عزیزان در هنگام تنگنا و ضیقی مالی می‌توانند از جوانان دارای ایده‌های نو برای کارآفرینی از طریق اعطای تجهیزات یا در اختیار گذاشتن مکان حمایت کنند، زیرا برای یک جوان خلاق و خوش‌فکر این قبیل کمک‌ها، ایجاد دلگرمی برای ادامه کار و به ثمر رساندن خلاقیت است..

مع‌الوصف ورزش، صنعت مدرن، پویا و در عین حال از عوامل بسیار مهم و اساسی در تأمین نشاط، سلامت و نیز اشتغال جامعه محسوب می‌شود که امروزه توانسته توفیقات فراوانی را در جهت تولید ارزش‌ها در ساختار ذهنی جوامع بشری ایجاد کند. بنابراین می‌توان ورزش را به سبب دارا بودن بسیاری از پارامترها، ارزش‌ها، عوامل ذهنی و عینی حاکم بر روح و جسم بشر قرن بیست ویکم از محرک‌های اصلی در توسعه کارآفرینی برشمرد.

درواقع ورزش همراه با موج تحول و دگرگونی ایجاد شده در نظام‌های سیاسی و اقتصادی بین‌الملل، رابطه‌ای مکمل با اقتصاد برقرار کرده، به‌نحوی که حیات و نبوغ ورزش امروزین وابسته به تکنولوژی با آن همه پیچیدگی و گستردگی، بدون سرمایه و تخصیص منابع مالی پایدار و خودتنظیمی، قطع به یقین ارتقا و غایت روشنی را درپی نخواهد داشت. در آن سو با توجه به این اصل که نظام‌های اقتصادی پویا، مبتنی‌بر بازار آزاد، گرایش ذاتی به فعالیت در بسترهای اجتماعی برای تبلیغات و جلب افکار عمومی دارند، ورزش می‌تواند کانون مؤثری برای برندسازی بنگاه‌ها، صنایع کارآفرین و تهییج اذهان عمومی به سمت‌وسوی آن‌ها باشد. چنانکه گفته شد در حال حاضر متأسفانه واحدهای صنعتی دراین بخش حمایتی را به لحاظ مالی در همدان دریافت نمی‌کنند که این امر، ‌انگیزه را در کارآفرینان از بین می‌برد و سبب نومیدی و یأس در جوانان این مرزوبوم می‌شود.

شناسه خبر 23250