شناسه خبر:23433
1399/3/26 15:10:34

سپهرغرب، گروه خبر: خردادماه که فرا می‌رسد، عطر گل‌وگلاب در گلستان‌های لرستان می‌پیچد. جایی که ظرفیت تولید بیش از 800 تن گل محمدی و 150 میلیون تومان درآمدزایی را دارد.

با فرا رسیدن خردادماه، عطر گل‌وگلاب در مزارع لرستان می‌پیچد. شرایط ویژه اقلیمی، آبی و خاکی این استان را برای تولید گل محمدی مستعد کرده، به‌طوری که هفت شهرستان لرستان، ظرفیت تولید این گل را دارند.

      پیچیدن عطر گل محمدی در گلستان‌های لرستان

برای «گل‌دهی» گل محمدی دمای بین 20 تا 21 درجه سانتی‌گراد نیاز بوده که این دما در فصل «گل‌دهی» و برداشت گل محمدی لرستان به خوبی تأمین می‌شود و همین عامل باعث می‌شود که گل محمدی در گلستان‌های سطح استان لرستان از نظر رنگ، اسانس، میزان مواد معطر و مؤثر از کیفیت بسیار خوب و بالایی برخوردار باشد.

مقاومت در برابر خشکی، اشتغال بالا، هزینه کم، بازدهی بالا و پرورش در اراضی کم‌بازده گل محمدی را در لرستان اقتصادی کرده است. این گل، نیاز کودی و آبی بسیار کمی دارد و هر هکتار می‌تواند، زمینه اشتغال 21 نفر در استان را فراهم کند.

      برداشت 800 تن گل محمدی

علیرضا احمدوند مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه اظهار کرد: گل محمدی از مهم‌ترین گونه‌های معطر رُز، دارای آثار درمانی ضدافسردگی، تقویت قلب و کاهش التهاب است که می‌توان، آن را در بیشتر مناطق لرستان کشت کرد.

وی با اشاره به اینکه این محصول، اکنون در الیگودرز، بروجرد، خرم‌آباد، دورود و ازنا کشت می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر از 740 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در لرستان 800 تن محصول برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: متوسط برداشت گل محمدی از اراضی استان، نیم تن در هکتار است، اما در برخی مناطق بروجرد به 4.5 تا 5 تن نیز رسیده و با افزایش سن کشت به چهار تا پنج سال، میزان برداشت به بیش از پنج تن در هکتار افزایش می‌یابد.

      درآمد زایی 150 میلیون تومانی گل محمدی

احمدوندی با اشاره به کشت گل محمدی لرستان در پاییز و اواخر زمستان اظهار کرد: ارقام کشت شده، مصارف مختلفی برای برای گلاب‌گیری، عرق‌گیری و غذایی دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به احداث باغات گل محمدی در اراضی شیب‌دار و مقاومت این گیاه در برابر خشکی می‌توان، با پرورش این محصول در اراضی دیم و کم‌بازده و 2 مرحله آبیاری، عملکرد مناسبی ازنظر برداشت محصول را رقم زد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان، هدف اصلی برداشت گل محمدی را تولید اسانس دانست و افزود: برداشت سه تا چهار تن گل محمدی از هر هکتار، معادل تولید یک‌لیتر اسانس است که این میزان تا 150 میلیون تومان در بازارهای بین‌المللی درآمدزایی دارد.

احمدوند ایجاد تعاونی تولیدکنندگان گل محمدی لرستان را از برنامه‌های در دستور کار برشمرد و گفت: کارخانه و صنایع فرآوری گل محمدی الیگودرز در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال بهره‌برداری شود.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 23433