شناسه خبر:25301
1399/4/29 03:08:48

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست صحنه اعلام کرد: جمعیت کثیری از پرنده کمیاب سار صورتی که یک پرنده مهاجر و آفت‌کش طبیعی است، در بخش سرتخت این شهرستان با لانه‌گزینی و جوجه‌آوری، در منطقه ماندگار شدند.

وحید گودینی روز گذشته با اشاره به زادآوری بیش از چهار هزار پرنده سار صورتی در صحنه، افزود: این پرنده در زمره‌ پرندگان حمایت‌شده است، بنابراین باید ممنوعیت صید و شکار آن همچنان حفظ شود.

وی با تأکید بر آنکه این پرنده یک آفت‌کش طبیعی است و زادآوری آن معمولاً با طغیان آفت ملخ در مزارع هم‌زمان می‌شود، بیان کرد: این پرنده برای تغذیه جوجه‌هایش مبادرت به صید ملخ و سایر حشرات می‌کند که این عمل نقش بسزایی در کنترل آفت ملخ و حفظ کشتزارها و مزارع جو و گندم دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست صحنه درخصوص زیستگاه سار صورتی گفت: این پرنده بیشتر در مناطق هم‌جوار کشتزارها و زمین‌های زراعی، صخره‌های مرتفع و مناطق شیب‌دار و یا کوهستان‌های مرتفع به‌سر می‌برد.

گودینی اظهار کرد: سار صورتی در فصل زاد و ولد که بیشترین منابع تغذیه‌ای را مصرف می‌کند، بیشتر از حشراتی همچون ملخ و سنجاقک تغذیه دارد و درصورت کاهش جمعیت این‌دسته از حشرات برای تکمیل رژیم غذایی خود به استفاده از دانه‌ها و انواع میوه‌ها مانند انگور، گیلاس، هلو، زردآلو و غیره روی می‌آورد که همین امر متأسفانه موجب وارد آمدن خساراتی به باغ‌داران منطقه شده است.

سار صورتی از گونه پرندگان حمایت‌شده سازمان حفاظت محیط‌زیست محسوب می‌شود که صید و شکار هر قطعه از این گونه پرنده مطابق با ضوابط و مقررات قانون شکار و صید مشمول جریمه زیست‌محیطی به مبلغ سه میلیون ریال خواهد بود.

سار صورتی با نام علمی Sturnus Roseus بسیار مشابه سار معمولی است، گرچه پرواز آن‌ها مختصری با هم تفاوت دارد.

این پرنده دارای پر و بال صورتی با سر، گردن، بال‌ها و دم سیاه براق و کاکل مشخص بوده و منقارش زرد و نارنجی (در زمستان قهوه‌ای) و پاهایش صورتی است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 25301