شناسه خبر:30944
1399/8/10 07:12:16

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی‌مهوش:رئیس شورای اسلامی شهر همدان از تعیین تکلیف سرمایه‌گذار تا دو هفته‌ آینده در کمیسیون ماده 38  خبر داد.

چیزی حدود 9 سال پیش بود که قهرمانی‌مطلق، فرماندار وقت همدان از مهیا کردن زمین برای اجرای میدان میوه و تره‌بار جدید همدان خبر داد و گفت: در راستای تأمین نیاز کلان‌شهر همدان تاکنون سه نقطه از شهر با دسترسی مناسب به این منظور درنظر گرفته شده که درنهایت زمینی به مساحت 50 هکتار در جاده تهران به این امر اختصاص یافته است.

در ادامه بعد از گذشت تقریباً یک سال از مطرح شدن این مسئله از سوی فرماندار، سیدمسعود عسگریان، شهردار اسبق همدان از آغاز طراحی پروژه میدان میوه و تره‌بار جدید همدان خبر داد و حتی درست یک سال بعد جعفرپور، معاون وقت خدمات شهری شهرداری همدان نیز میدان بار میوه و تره‌بار جدید همدان را بزرگ‌ترین میدان بار غرب کشور نامید و افزود: این زیرساخت  تا دو سال آینده با امکانات ویژه در مسیر آزادراه همدان- تهران احداث خواهد شد.

 با این تفاسیر و با وچود وعده و وعیدها، درنهایت این پروژه پس از کش‌وقوس فراوان در 22 اردیبهشت‌ماه سال 94 از طریق قرارداد مشارکتی از سوی شهرداری با سرمایه‌گذار به‌صورت کنسرسیوم کلنگ‌زنی شد؛ اما طی این سال‌ها شاهد پیشرفت آن‌چنانی در پروژه  نبوده‌ایم، بنابراین از آنجایی ‌که این مهم در فضای اقتصادی و اجتماعی جزء اولویت‌های شهری محسوب می‌شود، بارها روند پیشرفت این پروژه اقتصادی و اجتماعی از سوی روزنامه سپهرغرب از جوانب مختلف و از طریق مدیران مرتبط پیگیری شده است و در آخرین پیگیری‌ها منطبق با اظهار نظر اعضای شورای اسلامی شهر گویا سرمایه‌گذار به‌دلیل عدم تمکن مالی ناتوان از ادامه کار بوده و در پی بروز این مسئله، به دنبال بهانه‌تراشی و مطرح کردن بحث تهاتر و پیش‌فروش غرفه‌ها برای تأمین منابع مالی بوده است. بر این اساس بنا به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا برای اطلاع از آخرین وضعیت پروژه و نحوه برخورد با سرمایه‌گذار با سیدمسعود عسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس شورای اسلامی شهر همدان ضمن بیان اینکه با وجود حمایت‌ها و نیز مهلت‌های مناسبی که از سوی شورا، فرمانداری و استانداری به سرمایه‌گذار داده شد متأسفانه شاهد پیشرفت مناسبی طی این سال‌ها در پروژه نبوده‌ایم، گفت: بر این اساس شهرداری به استناد قانون پرونده عدم کارکرد سرمایه‌گذار را به کمیسیون ماده 38 شهرداری جهت تعیین تکلیف ارسال کرده است.

سیدمسعود عسگریان با تأکید بر اینکه متأسفانه پروژه پیشرفتی نداشته و در بهترین حالت پیشرفت آن را می‌توان پنج درصد قلمداد کرد، افزود: در آخرین جلسه‌ای که به میزبانی شهردار و با حضور بنده به‌عنوان نماینده شورا و سرمایه‌گذار برگزار شد، سرمایه‌گذار حرفی برای گفتن نداشت و تنها عنوان می‌کرد که با توجه به شرایط اقتصادی و نیز وضعیت نوسانات ارزی، مجال کار کردن از ما گرفته شده است.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذار در این جلسه نیز عنوان می‌کرد که شهرداری برخی تضمین‌ها را ارائه کند تا ما بتوانیم براساس آن پروژه را پیش ببریم.

* ارائه تضمین برابر قانون امکان‌پذیر نیست

عسگریان خاطرنشان کرد: در این جلسه شهردار همدان نیز در واکنش به خواسته سرمایه‌گذار مبنی بر ارائه تضمین عنوان کرد از آنجایی که سپردن هرگونه تضمین در مفاد قرارداد دیده نشد و درعین‌حال  شما به‌عنوان سرمایه‌گذار پای کار آمده‌اید و نه پیمانکار، ارائه چنین تضامینی برابر قانون امکان‌پذیر نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تصریح بر اینکه پروژه منطبق با مفاد قرارداد به‌صورت شفاف پیش خواهد رفت، ابراز کرد: در قرارداد وضعیت و نوع همکاری شهرداری و سرمایه‌گذار به‌صورت واضح مشخص است.

عسگریان با اشاره به اینکه درخواست سرمایه‌گذار مبنی بر ارائه تضمین از سوی شهرداری دارای وجاهت قانونی نیست، اذعان کرد: بر این اساس می‌بایست همان‌طور که عنوان شد موضوع در کمیسیون ماده 38 مورد بررسی و درنهایت وضعیت سرمایه‌گذار تعیین تکلیف شود.

* تهاتر درصورت پیشرفت 30 درصدی پروژه ممکن است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در واکنش به این سؤال که همواره سرمایه‌گذار در گفت‌وگو با رسانه‌ها بر این امر تأکید کرده است که منظور از دریافت تضمین بحث تهاتر است نظر شما دراین‌باره چیست؟ ابراز کرد: منطبق با شیوه‌نامه که به اصرار سرمایه‌گذار براساس یکی از بندهای قرارداد  تنظیم شد، اجرای تهاتر طبق شرایطی امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: چه در بحث تهاتر و چه در بحث پیش‌فروش براساس مستندات به سرمایه‌گذار اعلام شده است که می‌بایست در هر فاز شاهد پیشرفت 30 درصدی سازه باشیم.

عسگریان با بیان اینکه می‌بایست مالکان غرفه‌های میدان بار قدیم در بحث تهاتر حداقل از مکان غرفه‌های تهاترشده و نحوه قرارگیری آن و پیشرفت حداقلی سازه اطمینان حاصل کنند، عنوان کرد: اگر واقعیت را بخواهیم درنظر بگیریم، نمی‌توان انتظار داشت تهاتر با زمین خالی صورت پذیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه خواسته سرمایه‌گذار برخلاف مفاد قرارداد و نیز برخلاف شیوه‌نامه فروشی است که پای آن را امضا کرده‌اند، اظهار کرد: براساس قرارداد این مجموعه به 6 فاز تقسیم شده است؛ بنابراین سرمایه‌گذار می‌بایست برای رسیدن به مرحله تهاتر و یا پیش‌فروش غرفه‌ها در سازه هر فاز پیشرفت 30 درصدی را محقق کند.

وی ادامه داد: خواسته سرمایه‌گذار فراتر از مفاد قرارداد است، بنابراین با آن موافقت نشد و درنهایت منتظر نظر نهایی کمیسیون ماده 38 تا دو هفته‌ آتی و تعیین تکلیف سرمایه‌گذار هستیم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به‌واقع طی دو هفته آتی بحث سرمایه‌گذار پروژه تعیین تکلیف شود و درعین‌حال علاوه‌بر ضرورت تسریع در این روند، تدبیری برای جبران خسارت وارده به شهر از سوی سرمایه‌گذار ناکارآمد و نیز مدیران  تصمیم‌ساز در این مدت اندیشیده شود؛ زیرا مدت‌زمان پنج‌ساله معطلی و درعین‌حال سرمایه شهر در ید سرمایه‌گذارنما و پیشرفت پنج درصدی پروژه به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست و می‌بایست منطبق با قانون با خاطیان در این بحث برخورد شود.

البته در خاتمه گفتنی است انتظار می‌رود در انتخاب سرمایه‌گذار جدید و نیز نحوه انعقاد قرارداد بررسی‌های جدی‌تر درخصوص توان مالی و تعریف مفاد و بندهای قرارداد صورت پذیرد تا خدایی‌ناکرده او نیز پس از پنج سال پروژه را با پیشرفت 10 درصدی به بهانه افزایش قیمت‌ها رها نکند و ما بمانیم و حوضمان!

شناسه خبر 30944