سپهرغرب، گروه زیستبوم: محاسبات جدید نشان میدهد که یک تونل جدید که دو منطقه کنت و اسکس را بههم متصل میکند، پنج میلیون تن دی اکسید کربن منتشر خواهد کرد.
برآوردها نشان میدهد ساخت گذرگاه تیمز (Thames) که یک پروژه شاخص در برنامه جادهای انگلیس است، 2 میلیون تن گاز گلخانه ای منتشر خواهد کرد. در همین حال، انتظار میرود ترافیک ایجاد شده توسط جاده، طی 60 سال، نیز 3.2 میلیون تن گازهای گلخانه ای تولید کند.
دوستداران محیط زیست میگویند این آمار باعث تمسخر ادعای نخستوزیر در مورد تغییرات اقلیمی میشود.
گزارش دولتی منتشر شده در ماه مارس، انتشار خالص کربن انگلیس در سال 2019 را 351.5 میلیون تن تخمین زده است.
گفته میشود گذرگاه تیمز بزرگترین پروژه جادهای انگلیس از زمان پروژه M25 است. دولت میگوید این طرح با حمایت CBI و AA، باعث تقویت اقتصادی در دو طرف رودخانه شده و ازدحام در بزرگراه مداری را برطرف میکند.
اما ارقام مربوط به انتشار گازهای گلخانهای که پس از اینکه شرکت بزرگراههای انگلیس در ابتدا از انتشار آنها خودداری کرد و سپس از طریق درخواست آزادی اطلاعات منتشر شد، باعث خشم کارشناسان محیط زیست شد.
فعالان محیط زیست میگویند این تونل هرگز نباید بدون بحث در مورد تأثیرات دی اکسید کربن پیش بینی شده تأیید میشد و از دولت خواستند که تمام پروژههایی را که باعث افزایش انتشار میشوند، متوقف کنند. آنها از شرکت بزرگراهها خواستند تحلیل دی اکسید کربن از برنامه کامل راه سازی خود را منتشر کنند
سایر طرحها نیز دی اکسید کربن تولید میکنند. مانند تونل استون هنجک که انتظار میرود در طول ساخت نیم میلیون تن دی اکسید کربن تولید کند.
یکی از فعالان محیط زیست در گفتگو با بی بی سی گفت: اگر دولت برای مقابله با تغییرات اقلیمی جدی است، نمی تواند از اثرات ساخت این جادهها و پروژههای راه سازی، چشم پوشی کند.
بوریس جانسون، که روز شنبه میزبان یک کنفرانس جهانی آب و هوا خواهد بود، متعهد شده است که میزان انتشار گازهای گلخانه ای انگلیس را تا پایان این دهه، 68 درصد نسبت به مقدار سال 1990 کاهش دهد.
خروجیهای نهایی دی اکسید کربن برای جادهها به دلیل ظهور اتومبیلهای الکتریکی باید کمتر از میزان پیش بینی شده باشد. اما فعالان محیط زیست به این نکته اشاره میکنند که ساخت و اجرای ماشینهای الکتریکی هنوز هم انرژی و منابع زیادی را مصرف میکند.
شناسه خبر 33322