شناسه خبر:34003
1399/10/1 10:38:41

سپهرغرب، گروه خبر: برخی از پل‌های ارتباطی مناطق سیل‌زده پلدختر باگذشت بیش از 20 ماه از سیل ویرانگر فروردین‌ماه 98 هنوز بازسازی نشده و روستاییان در فصل زمستان از راه‌های ناایمن و پرخطر تردد می‌کنند.

در لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی کوه، دره و رود جزء جدانشدنی زندگی مردم است و پراکندگی روستاها در نزدیکی دره‌ها و رودها سبب شده تا برای عبور و مرور مردم جاده‌سازی متناسب با مناطق کوهستانی انجام گیرد که یکی از اصلی‌ترین الزامات این نوع ایجاد زیرساخت و جاده‌سازی‌ها پل‌هاست.

در استان لرستان تنها راه دسترسی و عبور از رودخانه‌های پر آب و دره‌ها پل‌های فلزی و بتنی است که بر روی رودخانه‌ها احداث‌شده‌اند، شهرها و روستاهای زیادی در استان هم در امتداد رودخانه‌ها قرار دارند که شهرستان پلدختر هم از این قضیه مستثنی نیست و شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای این شهرستان از چم حیدر به‌عنوان نخستین روستا تا آخرین نقطه در پایین‌دست پلدختر در امتداد و همجواری رودخانه خروشان کشکان قرار دارند که راه ارتباطی و عبور آن‌ها از رودخانه خروشان کشکان پل‌هاست، پل‌هایی که به دلیل عدم مطالعه درست، عدم جانمایی مناسب و عدم استحکام کافی همزمان با طغیان رودخانه کشکان در سیلاب فروردین 98 یکی پس از دیگری تخریب شدند و به کشکان ریختند تا ضمن قطع شدن راه روستاها و شهرها اوضاع شهرهای سیل‌زده پلدختر و معمولان را بحرانی‌تر کنند.

تخریب 60 دهنه پل در سیلاب پلدختر

شهرستان پلدختر به‌عنوان کانون اصلی سیل در جنوب لرستان به دلیل بالا آمدن دبی رودخانه کشکان در پنجم و دوازدهم فروردین 98 تمام زیرساخت‌های کشاورزی، مخابراتی، راه ارتباطی، پل‌ها، آب شرب، گاز و منازل مسکونی آن تخریب شدند تا بهار پلدختر به خزانی بی‌بار و برگ تبدیل شود، سیلابی که 600 کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی استان لرستان، 60 کیلومتر از جاده پلدختر به خرم‌آباد و 60 دهنه پل بزرگ و کوچک در شهرستان پلدختر را تخریب کرد و ‌سبب شد راه ارتباطی شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای آن مسدود شود به‌طوری‌که تا چندین روز سپاه، ارتش و هلال‌احمر با بالگرد به این مناطق امدادرسانی کردند.

در سیلاب پنجم و 12 فروردین 98 پل‌های بزرگ روستایی مانند پل چم شهران، پل زیودار، طاق عباسعلی، برگلان سوخته، کلات زیودار، چم مهر، پران پرویز، کیان آبان، پل بابازید، پل فلزی هفتم تیر شهر پلدختر، پل دارباغه، گمگمه، تودار شاکرمی، دو پل نیله چولهول، سه دهنه پل در منطقه گل گل و پل نیمه‌کاره ابراهیم‌آباد معمولان تخریب شدند و راه ارتباطی این روستاها ماه‌ها بعد از سیل هم قطع بود که بعد از گذشت چند ماه از سیل با کمک سپاه، ارتش و راهداری راه‌های ارتباطی موقت برای آن‌ها احداث و برخی پل‌ها بازسازی شدند.

با تلاش‌های راهداری پل‌های چم مهر، کیان‌آباد، کلات زیودار، سرنجه زیودار، چم شهران، چالکل، گمگمه، سه پل گل گل و هشت پل کوچک منطقه چولهول به بهره‌برداری رسیدند ولی مابقی پل‌ها بعد از گذشت 20 ماه از سیل هنوز به بهره‌برداری نرسیده تا روستائیان نگران‌تر از همیشه بارش باران را تماشا کنند که نکند راه ارتباطی موقت و امدادی آن‌ها هم با بارش‌های زمستانه مسدود شود.

روستائیان که سیلاب فروردین‌ماه 98 رودخانه کشکان، زندگی آنان را به گِل نشانده بود با تخریب راه‌های ارتباطی غم دیگری نیز به سراغشان آمد غم به گِل نشستن چرخ اقتصاد و معیشتی که عمدتاً از راه کشاورزی و باغداری بود که نیازمند راه ارتباطی مناسب برای انتقال محصولات کشاورزی و باغات خود بودند و تابستان امسال برای انتقال دسترنج خود به بازار فروش با مشکلات زیادی روبرو بودند.

لزوم تسریع در روند بازسازی پل‌ها

مطالبه اکثریت مردم بازسازی و ایمن‌سازی راه‌های ارتباطی به‌ویژه پل‎های دسترسی روستایی بود که با سیل وعده‌های مسئولان جهت بازسازی هرچه سریع‌تر روبه‌رو شد، وعده‌هایی که چراغ امید را در دل روستائیان روشن می‌کرد، اما سیل وعده هیچ ثمره‌ای در‌بر نداشت و پس از گذشت 20 ماه از سیل فروردین 98 تنها نتیجه‌اش ترس و دلهره‌ای بود که با کمترین بارش باران در دل روستائیان به جهت تخریب همان راه‌های ارتباطی نیم‌بند و امدادی ایجاد می‌شود.

هرچند راهداری کارهای خوبی در مناطق سیل‌زده انجام گرفت ولی پل ارتباطی برخی روستاهای پلدختر ازجمله پران پرویز، تودار شاکرمی، دارباغه، دو پل نیله چولهول، مونه بن لار، برگلان سوخته و بابا زید هنوز انجام‌نشده تا روستائیان هنوز فصل زمستان شروع نشده در ارتباطشان با مرکز شهرستان اختلال ایجاد شود.

پل‌چم شهران معمولان هم که در سیلاب فروردین‌ماه 98 طعمه خروش رودخانه کشکان شده بود با وجود بازسازی به سبب ارتفاع کم و عدم بازسازی مناسب و اصولی در سیلاب اسفندماه دوباره به کشکان سپرده شد، راهداری پل آسیب‌دیده را دوباره بر روی دستک‌ها قرار دارد تا راه ارتباطی مردم وصل شود ولی اهالی چم شهران نگران‌اند در صورت وقوع بارش شدید باران و افزایش دبی رودخانه کشکان به سبب ارتفاع کم پل و عدم بازسازی اصولی برای چندمین بار تخریب شود و راه ارتباطی آن‌ها مسدود شود.

پل‌های برگلان سوخته‌ و مونه بن لار همه قطب انجیر سیاه ایران هستن و هنوز بازسازی نشدند و کشاورزان این مناطق تابستان گذشته در انتقال محصولات کشاورزی خود به بازار فروش با مشکلات فراوانی روبرو بودند و در فصل زمستان هم نگران‌اند که راه ارتباطی موقت آن‌ها مسدود شود که ضرورت دارد هر چه سریع‌تر این پل‌ها هم بازسازی شوند.

انسداد جاده پران پرویز با بارش باران

سجاد کریمی فر دهیار پران پرویز بابیان اینکه پل پران پرویز دارای سه‌پایه است که پایه اول تکمیل‌شده و پایه دوم هم این هفته تکمیل می‌شود ولی برای پایه سوم پل هیچ کاری صورت نگرفته است اظهار کرد: راه ارتباطی روستای پران پرویز خاکی است که با اولین بارش شدید باران مسدود می‌شود که مردم به‌اجبار باید برای تردد از محور جایگزین روستای کیان‌آباد کولیوند تردد کنند.

بازوند از اهالی روستای پران پرویز گفت: حدود یک سال‌ونیم گوش‌به‌زنگ است که مسئولان قول دادند پل پران پرویز را شش‌ماهه تکمیل و به بهره‌برداری برسانند ولی بعد از گذشت 20 ماه از سیل همچنان راه ارتباطی ما خاکی است و با اولین بارش شدید مسدود می‌شود.

وی افزود: راه ارتباطی این روستا خاکی و از وسط رودخانه کشکان عبور می‌کند که به‌شدت ناایمن و خطرناک است از مسئولان تقاضا داریم به خاطر خدا به پل پران پرویز رسیدگی کنند.

صادقی از اهالی بن لار گفت: بعد گذشت 20 ماه از سیل سال گذشته پل‌های مونه بن لار و برگلان سوخته که در قطب انجیر سیاه ایران قرار دارند بازسازی نشدند و پل مونه با اولین بارش شدید زمستانی مسدود و راه ارتباطی روستای بزرگ بن لار مسدود می‌شود.

 بازسازی غیراصولی پل دولگپ معمولان

شاکرمی یکی از شهروندان معمولانی گفت: پل دولگپ معمولان که جاده ترانزیتی پلدختر به خرم‌آباد است از روی آن عبور می‌کند در سیلاب پنجم فروردین تخریب شد مسئولان راهداری بعد گذشت ماه‌ها آن را بازسازی کردند که اگر به آن نگاه کنید شکل زیبایی دارد ولی درون آن پُر از ضعف است که باید برطرف شود تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود چون با اولین سیل ایرادات آن مشخص‌شده و پایه‌های پل نشست کرده و خاک دستی روی آن ریختند.

وی با اشاره به اینکه احداث پل دولگپ معمولان اصولی و ریشه‌ای نیست افزود: دستک‌های پل دول گپ زاویه‌دارند و کوتاه است که مدیرکل بحران استانداری هم در سفر به شهر معمولان از آن بازدید کردند که امیدواریم تا قبل از اینکه سیل دوباره آن را تخریب نکرده ایرادات پل را برطرف کنند.

  برخی پل‌های بخش معمولان بازسازی نشدند

بخشدار معمولان عنوان کرد: جاده‌های روستایی منطقه آمیران کوشکی، دمرود افرینه و چولهول مشکل‌دارند که پیگیر هستیم که راهداری مشکلات راه ارتباطی این مناطق را برطرف کند.

سید حبیب‌الله موسوی بابیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه معمولان انجام‌شده گفت: جاده معمولان به مرکز استان و مرکز شهرستان مشکلات خاص خود را دارد که به علت خسارات زیاد سیلاب فروردین و اسفند 98 بخشی از خسارات هنوز جبران نشده است.

وی با اشاره به اینکه ارتفاع پایه‌های پل ابراهیم‌آباد معمولان انجام‌شده و عرشه پل در اراک آماده‌شده و نهایتاً تا بهمن یا آخر سال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد تصریح کرد: پل‌های برگلان سوخته ومونه بن لار که در سیلاب سال گذشته تخریب شدند مشکل‌دارند و به‌طور کامل انجام نشدند.

بخشدار معمولان بابیان اینکه راه ارتباطی بن لار به‌صورت موقت برقرارشده و در صورت بارندگی شدید مسدود می‌شود خاطرنشان کرد: پل طاق عباسعلی که در سیل فروردین 98 تخریب‌شده بود با تلاش راهداری بااعتباری درمجموع بالغ‌بر شش میلیارد تومان احداث که عرشه پل اخیراً نصب و کار دستک بتنی، کوله و دیوار سنگی کناری آن‌هم در حال تکمیل است و در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

 تلاش برای رفع موانع احداث پل‌ها

نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در منطقه بن‌لار، زیودار و امیران کوشکی راه‌های ارتباطی دارای مشکلات اساسی است اظهار کرد: آسفالت راه ارتباطی روستاهای منطقه بن‌لار و زیودار در حال انجام است و درزمینهی بازسازی راه‌ها و پل‌های ارتباطی کارهای خوبی صورت گرفته است.

سید حمیدرضا کاظمی با اشاره به اینکه طی هفته‌های گذشته مدیرکل راه و شهرسازی را به منطقه آمیران کوشکی بردم چون احداث پل این منطقه تعهد آن‌هاست افزود: پایه‌های پل ابراهیم‌آباد انجام‌شده و عرشه آن‌هم در حال ساخت است که امیدواریم پل را تکمیل و به بهره‌برداری برسانند چون با بهره‌برداری از این پل هم توسعه شهر معمولان انجام می‌شود و هم مشکل راه ارتباطی 10 روستایی که در منطقه آمیران کوشکی قرار دارند برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: پل ارتباطی مونه بن‌لار به‌صورت موقت توسط چند تا لوله بازسازی‌شده و راهداری هم پیمانکار گرفته که اصل پل را انجام بدهند.

نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: پایه‌های پل پران پرویز در حال انجام است و هم‌اکنون آب جلوی کار پیمانکار را گرفته و در صورت پایین آمدن دبی آب رودخانه پایه آخری پل هم زده می‌شود تا بتوانند عرشه پل را نصب کنند.

کاظمی بابیان اینکه در تلاش هستیم موانع احداث پل‌ها ‌برطرف شود تصریح کرد: یک تغییراتی در مطالعه پل برگلان سوخته در حال انجام است و عرشه آن‌هم به منطقه منتقل‌شده است باید فضای کار ایجاد شود تا بتوانند پایه‌های پل را انجام دهند چون طول پل 68 متر است و یکی از پایه‌های پل از وسط رودخانه زده می‌شود.

تردد موقت اهالی برگلان سوخته

معاون عمرانی فرمانداری پلدختر بابیان اینکه کوله‌های پل طاق عباسعلی به پایان رسیده و عرشه پل بر روی کوله‌ها مستقر و اتصالات در حال اجراست اظهار کرد: روند ساخت پل طاق عباسعلی نسبت به قبل بهتر شده و مشکلی در راستای عملیات پروژه عمرانی در این پل وجود ندارد.

نادیا امرایی با اشاره به اینکه کوله غربی پل پران پرویز 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدود دو سوم بتن‌ریزی پایه میانی اجراشده است و افزود: در صورت مساعد بودن هوا این هفته مابقی بتن پایه میانی ریخته می‌شود همچنین تاکنون دو محموله از قطعات عرشه پل پران پرویز به محل پروژه منتقل‌شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بازسازی پل بابازید عنوان کرد: پل بابازید دارای سه کوله است که بتن‌ریزی هر سه کوله انجام و نمای سنگی و قالب سازه‌های قوسی هم همزمان در حال اجراست.

معاون عمرانی فرمانداری پلدختر بیان کرد: پل بابازید پیشرفت فیزیکی نسبتاً مناسبی دارد و انتظار داریم با توجه محل قرارگیری پروژه در جوار رودخانه و احتمال سیلابی شدن آن سرعت اجرا افزایش یابد.

امرایی بابیان اینکه برای اجرای کوله‌های پل برگلان سوخته تاکنون کار خاصی صورت نگرفته و تردد مردم به‌صورت موقت برقرار است گفت: علی‌رغم پیگیری‌های زیاد اقدام خاصی توسط پیمانکار اداره راهداری صورت نگرفته است.

عدم بازسازی برخی پل‌‌های پلدختر

وی تصریح کرد: پل‌های برگلان سوخته، مونه بن‌لار، نیله چولهول و تودار شاکرمی دارای اهمیت زیادی‌اند اما علی‌رغم پیگیری و مکاتبات فراوان تاکنون کاری برای آن‌ها صورت نگرفته است و عمدتاً تردد به‌صورت موقت برقرار است.

معاون عمرانی فرمانداری پلدختر خاطرنشان کرد: در صورت وقوع بارندگی و قطع راه ارتباطی موقت پران پرویز مجبور هستیم راه موقت از روستای تیمورآباد که نا‌ایمن هم است را برای آن‌ها بازگشایی کنیم، البته راه موقت فعلی که از عرض کشکان می‌گذرد تاکنون چندین مرتبه دچار مشکل شده که توسط عوامل زحمتکش راهداری شهرستان رفع شده است.

امرایی افزود: راهداری شهرستان پلدختر باوجود امکانات و تجهیزات کم، کارهای قابل‌تقدیری انجام داده است و اداره کل نباید نسبت به راه‌های روستایی ازجمله راه‌های چولهول، واشیان و آمیران کوشکی بی‌توجه باشد.

 

شناسه خبر 34003