شناسه خبر:34270
1399/10/6 10:51:59

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: به دلیل تکه تکه شدن اراضی باغی و در عین حال فروش قولنامه‌ای باغات منطقه عباسآباد وگنجنامه امکان امکان اجرای حدنگاری به دلیل کاهش مساحت باغات حد نصاب تعریف شده وجود ندارد

سالانه بخشی از بهترین اراضی کشاورزی کشورو به تبع آن استان همدان به دلایل متعدد تغییر کاربری یافته؛ به مصارف غیر کشاورزی تبدیل می‌ شوند. خروج اینگونه اراضی از مسیر تولید زراعی و باغی لطمات جبران ناپذیری را ایجاد می‌کند. در سال 1374 قانونگذاران کشور با درک صحیح از اهمیت صیانت از اراضی کشاورزی به عنوان یکی از ارکان‌ توسعه پایدار؛ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها را به تصویب رساندند تا ضمن ضابطه مند نمودن تغییر کاربری اراضی کشاورزی، مجازات‌هایی را برای برخورد با متخلفین پیش بینی‌کند. دراین بین اجرای کامل طرح کاداستر یکی از مهمترین برنامه‌های مورد تأکید است و سازمان ثبت از سال 1394 مکلف شده ظرف مدت پنج سال این طرح را به سرانجام برساند که متأسفانه با وجود مشکلات و کمبود‌هایی همچون بودجه، کمبود نقشه‌بردار و کم‌کاری برخی دستگاه‌ها در اجرای تکالیف قانونی خود، این طرح تاکنون تنها 20 درصد پیشرفت در تثبیت مالکیت‌ها داشته‌است که متاسفانه در استان همدان نیز ین فرایند به کندی پیش می‌رود براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین باره با هوشنگ کرمی مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان گفت‌و گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه حدنگاری در اراضی باغی و زراعی با اجرای کاداستر وحدنگاری در دیگر اراضی تفاوت فحاشی دارد گفت: تقریبا یک میلیون‌و 100 هزار هکتار زمین زراعی دراستان وجود دارد که به لحاظ پراکندگی، قطعات و بهره برداران حجم بالایی را در برمی گیرد.

هوشنگ‌ کرمی ادامه داد: نکته اینجاست که علی‌رغم ابلاغ قانون حدنگاری از سال 94،تفاهم نامه اجرایی آن فی مابین سازمان ثبت و وزارت جهاد کشاورزی تقریبا اوایل سال جاری منعقد و در مرداد ماه دستورالعمل اجرایی به ما ابلاغ شد.

وی با تاکید براینکه حدنگاری در اراضی زراعی و باغی در بدو امر مستلزم رفع تداخلات است اذعان کرد: درچنین شرایطی حتی در مناطقی قراردادهای حد نگاری حتی ممکن است تا سالها طول بکشد تا ما بتوانیم رفع تداخلات( اراضی همجوار، اوقاف و منابع طبیعی) را انجام دهیم.

      117 پلاک زراعی رفع تداخل شدند

کرمی با تاکید براینکه علیرغم دشوارها دراین بخش تاکنون توانستیم برای 117 پلاک رفع تداخلات و حدنگاری را انجام دهیم اذعان کرد: برای 46 هزار هکتار از اراضی نیز نقشه حدنگار تهیه شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه هفت روستا نیز به صورت پایلوت به سازمان ثبت برای صدور سند معرفی شده‌اند اذعان کرد: در واقع همدان سومین استان در سطح ملی است که دراین بخش توانسته به مرحله نخستین صدور اسناد حدنگاری دست یابد.

      مهمترین مشکل قوانین حاکم بر مالکیت اراضی

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل ما در بحث حد نگاری به قوانین حاکم بر مالکیت اراضی بازمی‌گردد، ابراز کرد: در بسیاری از اراضی با این مشکل مواجهیم که مالکین این اراضی اغلب فوت شده و درعین حال وراث نیز اقدام به انحصار ورثه نکرده اند.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید براینکه در 80 درصد اراضی ما با مشکل فوق الذکر مواجه ایم عنوان کرد: براین اساس در نبود مستندات مشمول ضوابط صدور سند حدنگار نمی‌شوند.

کرمی با اشاره به اینکه خوشبختانه به لحاظ بودجه با مشکلی مواجه نیستیم عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌های‌ انجام شده امسال قرار بود برای 65 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان رفع تداخلات و در پی آن حدنگاری انجام دهیم اما تاکنون برای چیزی حدود 70 هزار هکتار از اراضی این مهم انجام شده و تا پایان سال به دنبال آن هستیم تا این عددد را به 100 هزار هکتار برسانیم.

وی در پاسخ به‌این سوال که آیا امور اراضی برای باغات عباس‌آباد و منطقه گنجنامه همدان با توجه به اهمیت موضوع اولویت در این بستر پیش بینی کرده است گفت: گرچه باغات این مناطق نیز می‌توانند دراین بستر صاحب سند شوند اما مسئله اینجاست که صدور سند حدنگاری در اراضی باغی و باغی مستلزم رعایت حد نصاب به لحاظ مساحتی است.

کرمی با بیان اینکه اگر زمینی که یک بهره‌بردار پس اجرای اصلاحلات ارضی دریافت کرده همچنان در ید خود و با ورثه بوده و آن را نفروخته باشند حتی اگر زیر حد نصاب نیز باشد امکان حدنگاری و صدور سند دارد اذعان کرد: حال اگر ورثه و یا صاحب ملک با قطعه کردن زمین نسبت به فروش زمین اقدام کرده باشد و درعین حال ماحت زمین از حد نصاب خارج شده باشد دیگر امکا صدور سند حدنگاری از سوی جهاد کشاورزی فراهم نیست.

کرمی با اشاره به اینکه حد نصاب تعیین شده برای باغات دوو نیم هکتار است عنوان کرد: این مهم به تقربیی برای اراضی آبی پنج هکتار و برای اراضی دیم 15 هکتار تعیین شده است البته این اعداد در شهرستان‌ها متفاوت است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه متاسفانه در باغات عباس‌آباد و گنجنامه شاهد قطعه شدن اراضی باغی و فروش قولنامه ای هستیم و اغلب این فضا منجر به آن شده که اراضی از حد نصاب صدور سند از طریق حدنگاری خارج شوند گفت: برای این گونه اراضی می‌بایست از طریق قانون تعیین تکلیف ساختمان و اراضی فاقد سند از طریق سازمان ثبت اقدام شود.

وی با تاکید براینکه ‌متاسفانه به همین دلیل تاکنون جهاد کشاورزی برای حدنگاری اراضی باغی منطقه گنجنامه و عباس‌آباد کاری نکرده است اذعان کرد: البته اخیرا با پیگیری خانم نوراله‌زاده رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی پیگیری طی سک همکاری مشترک به دنبال حدنگاری باغات عباس‌آباد و گنجنامه هستیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد باغات منطقه عباس‌آباد و گنجنامه که در واقع ریه‌های شهر محسوب می‌شوند پس از تکه‌تکه شدن حتی قابلیت احیا از طریق حدنگاری را نیز ندارند و درپی بی توجهی عدم و نظارت لازم بر قطعه قطعه شدن این باغات طی چند دهه اخیر و تداوم این روند تا چند سال آینده شاهد از بین رفتن باغات و تبدیل شدن آن را به منطقه مسکونی باشیم لذا انتظارمی رود دستگاه‌های حاکمیتی همچون سازمان ثبت و به طریق اولی دادستان همدان به عنوان مدعی العموم دراین بخش ورود جدی داشته باشد وهرچه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف این اراضی اقدام کنند

شناسه خبر 34270