سپهرغرب، گروه خانواده: کارشناس گروه زنان و خانواده مرکز پژوهشهای مجلس گفت: صِرف حضور مادر در خانه منجر به انجام وظیفه مادری نمیشود و بانوان برای ایفای نقش همسری و مادری به مهارت و دانش نیاز دارند.
ریحانه رحمانیپور با اشاره به اینکه در رابطه با مادران شاغل باید به دو نکته «مادر بودن» و «شاغل بودن» توجه کرد، گفت: شغل، کاری است که به وسیله آن کسب درآمد صورت گرفته و شاید در بعضی موارد با وظیفه مادری در تعارض باشد. اگر به دنبال این هستیم که وظیفه مادری به شکل مطلوب رخ دهد باید بدانیم که ممکن است حتی مشغلههای خانهداری نیز مانع انجام درست وظیفه مادری شود.
رحمانیپور وظایف مادری را کاملاً از خانهداری جدا دانست و خاطرنشان کرد: اگر هر یک از وظایف مثل همسرداری، تمیز کردن خانه و غیره به درستی انجام نشوند، ممکن است به وظایف دیگر آسیب بزنند. پس لزوماً شاغل بود مانعی برای فرزندآوری نیست درواقع نکته مهم این است که بانوان برای ایفای نقش همسری و مادری به مهارت و دانش نیاز دارند.
دلایل شاغل شدن بانوان ریشههای مالی و اجتماعی دارد
کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس با توجه به اهمیت پرداختن به دلایل شاغل شدن بانوان گفت: اولین دلیلی که یک مادر ضرورت شاغل شدن را حس میکند، بحث مالی است. یعنی اگر دنبال حل تعارض با وظیفه مادری هستیم، باید مشکل مالی را حل کنیم.
وی همچنین افزود: دلیل دوم حضور خانمها در بیرون از منزل، کسب هویت و سرمایه اجتماعی است. بنابراین باید دلایل را کنار هم قرار داد تا بتوان دنبال راهحل رفت. در واقع باید گفت هدف این نیست که زنان شاغل نشوند، بلکه باید بتوانند شاغل بودن را در کنار وظیفه مادری مدیریت کنند که دچار تزاحم منافع نشوند.
رحمانیپور با تأکید بر اینکه در سیاستگذاری باید به چرایی شاغل شدن خانمها پاسخ داده و بعد به چگونگی شاغل شدن برسیم، اظهار کرد: اینکه چه زمینههای شغلی باید برای بانوان فراهم شود، نیاز به برنامهریزی و البته قانونگذاری دارد. از لحاظ فرهنگی نیز باید تغییر گستردهای در جامعه یعنی هم در مردم و بانوان و هم در مسئولین ایجاد شود.
وی با معرفی قانونی که کاهش ساعت کاری برای خانمها را در شرایط خاص دربرمیگیرد، گفت: شرایط خاص مانند بانوی سرپرست خانوار، مادران کودکان زیر 6 سال و خانمهایی که همسر و کودک بیمار دارند. البته اجرای این قانون عمدتاً همراه با فشار کاری و روانی مدیران است.
الگوهای فرزندآوری در بانوان شاغل متفاوت است
رحمانیپور با بیان اینکه آمارها نشان میدهد زنان شاغل عمدتاً دو فرزند دارند، ابراز کرد: باید گفت که الگوی فرزندآوری در هر بانوی شاغل متفاوت بوده و این یعنی بانویی که شاغل است دو مسیر را انتخاب میکند.
وی افزود: مسیر اول این است که فرزند دوم خود را بلافاصله به دنیا میآورد تا بتواند به زودی به شغل خود برگردد یا در مسیر دوم، به دنیا آوردن فرزند دوم را به مثلاً 15 سال دیگر موکول میکند. اما این الگو در بانوان خانهدار فرق میکند، چراکه امید آنها به فرزندآوری بیشتر است.
کارشناس گروه زنان و خانواده مرکز پژوهشهای مجلس در پایان نگاه فرهنگی در زمینه فرزندآوری را بسیار غالب دانست و گفت: سبک زندگی جامعه تغییر کرده، خواستهها و مطالبات نیز نسبت به گذشته متفاوت شده و پیامد آن، بزرگ شدن نیازهای مالی است. به همین نسبت الگوهای ازدواج و فرزندآوری نیز تحت شعاع این قضیه قرار گرفته است.
شناسه خبر 35947