سپهرغرب، گروه اجتماعی: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 2.5 تا 3 میلیون دانشآموز ما امروز در شبکه شاد نیستند گفت: این امر میتواند دلایل متعددی داشته باشد.
محسن حاجیمیرزایی گفت: عدالت آموزشی دو وجه وجود دارد، نخست آنکه دسترسی دانشآموزان به تدریسهای باکیفیت و فاخر فراهم شده. هماهنگی و یکسانی محتوای آموزشی از مزایای این اتفاق است.
وی افزود: از این حیث یک گام بزرگ در جهت عدالت آموزشی برداشته شده است. اینکه چه تعداد به اینترنت دسترسی ندارند میتوان گفت که 2.5 تا سه میلیون دانشآموز ما امروز در شبکه شاد نیستند که میتواند دلایل متعددی داشته باشد. ممکن است برخی از آموزش فاصله گرفته باشند، برخی در منطقهای زندگی کنند که اینترنت وجود ندارد و یا به ابزار هوشمند دسترسی نداشته باشند.
آخرین وضعیت آموزش دانشآموزان در ایام کرونایی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعزام تیمی به مدارس سراسر کشور و بازرسی از وضعیت آموزش گفت: بیش از 2870 مدرسه بازدید شده اند و نتایج نشان میدهد که 20 درصد از این دانشآموزان از طریق بستههای آموزشی خودآموز، کار آموزش را دنبال میکنند. سه دهم درصد در جمعیت 600 هزار نفری دانشآموزان که مورد پرسش در این طرح قرار گرفتند، امر آموزش را دنبال نمیکنند که ماموریت دادیم با خودشان و خانوادههایشان تماس بگیرند و آنها را به آموزش برگردانند.
خدمات خاموش معلمان در روزگار کرونایی
حاجیمیرزایی ادامه داد: باید از معلمان به واسطه اقداماتی که در این ایام انجام دادند قدردانی کرد. خدمت کادر درمان محسوس است اما خدمات معلمان خاموش است. این کار برای معلمان نسبت به آموزش حضوری، پیچیدگی و سختی بیشتری دارد. هرکسی که یک مجموعه کوچک را اداره کرده پیچیدگی کار آموزش و پرورش در سطوح مختلف را در ایام کرونا درک میکند.
وی درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات معلمان گفت: معلمان به عنوان قشری که پایدارترین تصویر را برای ساختن آینده دارند باید امنیت شغلی داشته باشند که به طرق مختلفی باید دنبال شود که ارتقای معیشت، آرامش، ارائه خدمات رفاهی، بهروزرسانی دانش و توانمندی آنها از این جمله است. برای ارتقای معیشت تلاش کردیم و فاصله میان حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت را کم کنیم.
تعیین تکلیف وضعیت شغلی 100 هزار نفر/ تدوین محتوای آموزش مجازی
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در سال جاری وضعیت شغلی بیش از 100 هزار نفر را از طریق ورورد به دانشگاه فرهنگیان یا تبدیل وضعیت تعیین تکلیف کردیم. بیش از 300 مرکز رفاهی افتتاح شد و وضعیت خدمات بیمه تکمیلی فرهنگیان را بهبود دادیم. برای آموزش معلمان در شرایط کرونا نیز دورههای ضمن خدمت برگزار شد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مهارت معلمی را برای تدوین محتوای آموزش مجازی افزایش دادیم، درباره روند اجرای بستههای تحولی معاونتها گفت: در راستای اجرای سندتحول بنیادین، بستههای تحولی طراحی شد و به اجرا در آمد. یکی از این بستههای تحولی آموزش مهارت به دانشآموزان بوده است که اقداماتی در این راستا انجام شده از جمله اینکه 60 مهارت مرتبط قابل آموزش در فضای مجازی را شناسایی کردیم.
وی ادامه داد: در هراستان یک منطقه را معین و مدارسی را برای آموزش عملی، تجهیز کردیم. هرچند کرونا محدودیتهایی ایجاد کرد اما کار را با جدیت دنبال میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همچنین اکنون تشکلهای دانشآموزی به دنبال آن هستند که هرکدام یک دانشآموز را به یکی از نقشهای اجتماعی هدایت کنند گفت: به عنوان مثال 28 هزار نفر در سطح کشور در مجلس دانشآموزی عضو شدهاند. بناست دانشآموزان به قابلیتهای پرورشی مانند تفکر خلاق، قدرت حل مسئله و... تجهیز شوند.
حاجیمیرزایی در ادامه با بیان اینکه شاد یک مولود چندماهه است و در این مدت رشد سریعی داشته است گفت: با توسعه قابلیتها شاد به یک امکان و بستر قدرتمند برای آموزش غیرحضوری تبدیل شده است. اکنون این امکان وجود دارد که با مدیران مدارس به صورت مستقیم گفتوگو کنیم. بنده هرهفته با مدیران مدارس یکی از استانها در شبکه شاد گفت وگو میکنم.
درجهبندی تدریس مجازی معلمان
وی افزود: اخیرا در ورژن جدید شبکه شاد، دسترسی به شاد از طریق نسخه وب فراهم شد. ظرفیت دیگری که فعال شده این است که به معلمان فضایی میدهد که بتوانند تدریسشان را در هر پایهای خواستند انجام دهند و به اشتراک بگذارند. این تدریسها درجهبندی میشود.
شناسه خبر 36561