شناسه خبر:36923
1399/11/30 11:16:21

سپهرغرب، گروه خبر: در نشست ستاد بحران شهرستان پلدختر بر ضرورت رفع نقاط حادثه‌خیز شهر پلدختر در هنگام بارندگی‌ها و اجرای پروژه‌های هدایت رواناب‌های سطحی تأکید شد.

شهردار پلدختر در جلسه ستاد بحران شهرستان پلدختر که روز سه‌شنبه با حضور مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد از عدم همکاری شرکت آب و فاضلاب در پرداخت بدهی بیش از یک میلیارد تومانی به شهرداری خبر داد و اظهار کرد: شهرداری 200 میلیون تومان از راه‌های حقوقی برای دریافت طلب خود از شرکت آب و فاضلاب هزینه کرده اما تاکنون موفق به وصول آن نشده است.

محمد شرفی‌نصیری افزود: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان لرستان در پاسخ به شهرداری اعتراض به رأی دادگاه را مطرح و مدعی است که این طلب را پرداخت نمی‌کند.

وی گفت: این در حالی است که این شهرداری با نبود قیر مواجه است و فعالیت‌های آن صرف پر کردن حفاری‌ها و چاله‌چوله‌های آب و فاضلاب می‌شود که این همکاری نیست و فعالیت‌ها یک‌طرفه است.

     با توجه به پیش‌بینی بارش باران، تمام نیروها و ماشین‌آلات شهرداری پلدختر در آماده‌باش هستند

شهردار پلدختر افزود: شهرداری پلدختر خیابان‌های ساحلی شرقی و غربی را هفته گذشته به‌طور کامل در اختیار آب و فاضلاب قرار داده است اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با این مجموعه همکاری نمی‌کند، این در حالی است که شهروندان از طریق فضای مجازی به‌صورت مکتوب و با مراجعه به شهرداری خواهان پر کردن چاله‌چوله‌های سطح شهر هستند.

شرفی‌نصیری یادآور شد: بر اساس گزارش هواشناسی مبنی بر بارش‌ها در روزهای پیش رو تمام نیروها و ماشین‌آلات سنگین و آتش‌نشانی شهرداری پلدختر در آماده‌باش کامل قرار دارند و لایروبی جداول در دستور کار است.

     کوتاهی راه و شهرسازی در ساخت پل بلوار خلیج‌فارس

رئیس شورای شهر پلدختر نیز در این جلسه در سخنانی گفت: قصور و کوتاهی اداره راه و شهرسازی علیرغم تذکرات ستاد بحران شهرستان در ساخت پل بلوار خلیج‌فارس در بارندگی مشکل‌ساز می‌شود.

غلامرضا نصیری اظهار کرد: در صورت عدم ساخت پل بلوار خلیج‌فارس به‌عنوان خروجی آب منطقه کوی بسیجیان چنانچه حجم بارندگی زیاد باشد منجر به پس زدن آب و ایجاد خطرات و سیلابی شدن در کوی چهار هکتاری نیکان می‌شود.

وی افزود: انتظار می‌رود موضوع احداث پل با دهنه بزرگ‌تر در بلوار خلیج‌فارس از سوی اداره راه و شهرسازی پلدختر به‌عنوان متولی پیگیری و رفع مشکل شود.

     ضرورت معبرسازی و ایجاد بستر هدایت رواناب‌ها در پلدختر

رئیس شورای شهر پلدختر به برخی نقاط حادثه‌خیز در پلدختر اشاره کرد و گفت: منطقه انتهایی «دردیا» واقع در ضلع غربی این شهر در مواقع بارندگی به دلیل عدم ایجاد بستری مناسب برای هدایت آب منجر به وقوع سیلاب با حجم زیاد و جاری شدن در منازل می‌شود که خطرساز است.

نصیری افزود: این رواناب‌ها که از کوه سرازیر می‌شوند و در گذشته در دشت پراکنده می‌شدند، امروز به دلیل ساخت‌وساز مسیر طبیعی آن دچار تغییر شده در پایه کوه جاری و به سیلاب تبدیل می‌شود که نیاز به معبرسازی دارد.

وی یادآور شد: سال گذشته برای رفع مشکل با بازدید از محل بازرسی‌هایی از سوی ستاد بحران و آب منطقه‌ای صورت گرفت که متأسفانه در این حد باقی‌مانده و اقدامی صورت نگرفته است.

نصیری افزود: بنابراین با توجه به وقوع احتمالی سیلاب‌ها براثر شدت بارش‌ها در فصل بهار نیاز به آمادگی بیشتر در جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی احساس می‌شود و لازم است این کانال در صورت امکان در منطقه «دردیا» جهت هدایت رواناب‌ها احداث شود.

     لازم است یک کانال در منطقه «دردیا» جهت هدایت رواناب‌ها احداث شود

وی گفت: سیل فروردین‌ماه 1398 در پلدختر منجر به کسب تجربیاتی برای مجموعه مدیریت شهرستان شد تا در سال‌های آینده بهتر بتوانند نقاط حادثه‌خیز را شناسایی و آمادگی بیشتری برای جلوگیری از بحران داشته باشند.

رئیس شورای شهر پلدختر به اقدام‌های صورت گرفته در پساسیل اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین این اقدام‌ها احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر به‌ویژه ادامه ساخت آن با اعتبار در نظر گرفته شده است که جای تقدیر دارد.

نصیری یادآور شد: گرچه زمزمه‌هایی مبنی بر کوتاه بودن دیواره در ضلع شرقی دیواره ساحلی شهر پلدختر مطرح‌شده اما عرض معبر رودخانه کشکان در بعضی نقاط تا 40 متر افزایش پیدا کرده که درمجموع پروژه‌ای محکم است و امیدواریم دیگر شاهد حادثه نفوذ سیلاب به شهر نباشیم.

شناسه خبر 36923