شناسه خبر:36964
1399/12/2 11:32:43

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: هم‌زمان با هفته درختکاری 700 هزار اصله نهال صنوبر و 200 هزار اصله نهال گونه‌های جنگلی و فضای سبز در استان غرس می‌شود.

سعدی نقشبندی اظهار کرد: امسال هفته منابع ‌طبیعی و آبخیزداری همانند سال گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با هدف اشاعه سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی از تاریخ 15 لغایت 22 اسفندماه گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: شعار امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری «همه با هم جهاد، برای حفاظت از منابع‌طبیعی» است و دستورالعمل اجرایی استانی و شهرستانی برگزاری مراسم هفته منابع طبیعی، توسط اداره کل استان تهیه و از سوی ریاست ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی به رؤسای ستادهای شهرستانی ابلاغ شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه درختکاری در استان کردستان تنها به اسفندماه منتهی نشده است و امسال از 17 آذرماه مصادف با روز جهانی خاک با حضور مسئولین ارشد استان عملیات‌های توسعه و غنی‌سازی جنگل با بذر و نهال آغاز شده است، اضافه کرد: در راستای اجرای طرح‌های جهشی 9 در 99 در زمینه زراعت چوب، 850 هزار اصله نهال صنوبر در نهالستان گریزه سنندج و ریخلان مریوان تولید شده تا در فصل کاشت به‌صورت رایگان در بین مجریان و بهره‌برداران محلی توزیع ‌شود.

وی ابراز کرد: اداره ‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان درنظر دارد در راستای برنامه جهش تولید هم‌سو باطرح 9 در 99 سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با هدف افزایش ضریب پوشش گیاهی و حفاظت پایدار اکوسیستم‌های مرتعی و جنگلی و به تبع رونق اقتصادی این عرصه‌ها و معیشت بهره‌برداران با مشارکت جوامع محلی اقدام به توزیع رایگان نهال‌های صنوبر (برای زراعت چوب) و بذور گیاهان دارویی کند.

این مقام مسئول گفت: متقاضیان واجد شرایط مانند تعاونی‌های مرتع‌داری، تعاونی‌های جنگل‌داری، تعاونی‌های تخصصی فراگیر منابع طبیعی و آبخیزداری، بهره‌برداران سازمان‌های عرفی دارای پروانه چرا، بهره‌برداران دارای زمین زراعتی با آب کافی با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: براساس توافق با یک شرکت خصوصی و تولید 850 هزار اصله نهال صنوبر برای توزیع رایگان، در راستای توسعه زراعت چوب در استان نیز کار انجام شده است.

نقشبندی با بیان آنکه این طرح در 350 هکتار از زمین‌های استان اجرایی می‌شود، یادآور شد: بخشی از این طرح در اراضی ملی و در قالب ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری انجام می‌گیرد.

وی گفت: نکته شاخص نهال‌کاری‌های انجام‌شده در سال جاری، تعیین محدوده‌های مستعد برای غرس، نظارت فنی و کارشناسی در حین اجرا، انتخاب گونه‌های سازگار با مناطق تعیین‌شده، همکاری و همراهی جوامع محلی و انجمن‌های مردم‌نهاد و همچنین تعیین تکلیف متولی امور حفاظت، نگهداری و بهره‌برداری متناسب با میزان توان اکولوژیکی و مشارکت جوامع محلی با حمایت‌های این اداره کل است.

نخستین روز هفته منابع طبیعی در تقویم به‌نام روز «درختکاری» نام‌گذاری شده است و هرسال رهبر معظم انقلاب شخصاً نسبت به غرس نهال اقدام می‌کنند و سنت حسنه درختکاری فرصتی مناسبی است تا بتوان با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردم‌نهاد و مشارکت‌های مردمی، در تجلی‌بخشی به موضوعیت تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی قدم‌های مؤثری را برداشت.

هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف اشاعه سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی از تاریخ 15 تا 21 اسفند در کشور برگزار می‌شود.

از مجموع 81 هزار بهره‌بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان، 67 هزار خانوار بهره‌بردار بخش مراتع و 14 هزار بهره‌بردار عرصه جنگلی کردستان هستند.

از مساحت دو میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزء جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به‌لحاظ محافظت از منابع آب‌وخاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد، بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

شناسه خبر 36964