شناسه خبر:37088
1399/12/4 10:26:21

سپهرغرب، گروه خبر: رهاسازی هر چندوقت یک‌بار آب سد سیمره که باعث خسارت‌های میلیاردی به تولیدکنندگان پایین‌دست سد می‌شود، بارها مورد بررسی قرار گرفته و اکنون دادستانی استان نیز برای پیگیری مشکل وارد میدان شده است.

سد و نیروگاه سیمره چهارمین سد بزرگ کشور ازلحاظ حجم مخزن و ارتفاع است؛ این سد ظرفیت‌های بسیاری را در حوزه کشاورزی و پرورش آبزیان ایجاد کرده که این امر به‌نوبه خود سبب ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای بسیاری از افراد بوده است.‌

اما در کنار ظرفیت‌های ایجادشده توسط این سد، هرساله و به‌ویژه در زمان بارش‌ها رهاسازی آب این سد در اراضی پایین‌دست سبب مشکلاتی می‌شود، در اثر این رهاسازی بسیاری از اراضی کشاورزی و باغات به زیر آب رفته و خسارات فراوانی را برای کشاورزان و باغ‌داران به همراه داشته است.

عدم سامان‌دهی آب پایین‌دست سد سیمره طی سال‌های اخیر بارها خسارات زیادی را برای مردم منطقه به دنبال داشته، به‌طوری که در پی بارش‌ سیل‌آسای دو سال گذشته و پس از رهاسازی آب سد، بسیاری از منازل پایین‌دست به زیر آب رفتند و ساکنین منطقه مجبور به تخلیه منازل شدند.

خبرنگاران سال‌های گذشته در گزارش‌های متعددی بر آن شدند تا این مطالبه مردمی را پیگیری کنند؛ اما جز وعده‌های بسیاری از سوی مسئولان و وزارت نیرو مبنی بر تملک اراضی پایین‌دست سد، تاکنون هیچ اقدام مفیدی در این خصوص انجام نشده و هرساله ده‌ها کشاورز باید شاهد نابودی ثمره ماه‌ها تلاش خود باشند.

به گفته جمعی از کشاورزان و آبزی‌پروران فعال منطقه، رهاسازی آب سیمره تعداد زیادی از استخرهای پرورش ماهی، ده‌ها پمپاژ آب،‌ هزاران هکتار اراضی کشاورزی، باغات و غیره را تخریب کرده و سبب ضرر و زیان‌ پی‌درپی برای این فعالان بوده است، ضررهایی که مبالغش به صدها میلیارد تومان در سال می‌رسد.

برای رفع این مشکل تاکنون مسئولین استانی مربوطه اقدامات زیادی را انجام داده‌اند که هیچکدام از این اقدامات مثمر ثمر نبوده است.

      کنترل و تنظیم آب خروجی سد در اختیار وزارت نیرو است

نماینده اسبق مردم شهرستان‌های دره‌شهر، بدره، دهلران و آبدانان در مجلس شورای اسلامی سال گذشته با اشاره به اینکه مشکل به‌زودی حل می‌شود، گفت: کنترل و تنظیم میزان آب خروجی این سد تحت اختیار مدیریت وزارت نیرو بوده که براساس برنامه زمان‌بندی و نیازهای موجود در جهت تأمین برق پایدار و تغذیه حوزه‌های پایین‌دست سد، اقدام به رهاسازی آب خروجی می‌کند.

سال گذشته نیز دادستان ایلام با ورود به این مسئله در جلسه‌ای با حضور مسئولان سد و نیروگاه سیمره بحث خسارت به اراضی کشاورزی پایین‌دست سیمره را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد: نباید از رهاسازی و آزادسازی آب پشت سد سیمره هیچ‌گونه خسارتی به اراضی و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزان پایین‌دست وارد شود.

      نمی‌توان در رویه فعالیت سد دخالت کرد

جانشین دادستان استان دراین‌باره گفت: مردادماه سال جاری جلسه‌ای در همین راستا با حضور دادستان، مدیر سد و نیروگاه سیمره و مدیر سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد که در این جلسه با توجه به گفته‌ مدیر سد، در رویه فعالیت سد و نیروگاه سیمره نمی‌توان دخالت کرد؛ چرا که ممکن است سبب اختلالاتی در شبکه توزیع برق کل کشور شود.

رضا امیری‌مقدم افزود: در این جلسه تعیین شد جهاد کشاورزی با تشکیل کمیته‌ای به‌منظور کاهش وارد آمدن خسارت به پمپاژداران حاشیه رودخانه و شرایط بحرانی سیل ظرف 15 روز، اقدامات لازم را انجام دهد، همچنین مقرر شد مدیریت سد سیمره و جهاد کشاورزی حداکثر پیشرفت آب حاشیه رودخانه در مسیر نصب پمپاژها را در زمان باز بودن دریچه‌های سد مشخص و مراتب را به اطلاع کشاورزان برسانند و در آخر مدیریت سد و نیروگاه سیمره نسبت به مکاتبه و پیگیری با وزارت نیرو در جهت اطلاع‌رسانی به کشاورزان پایین‌دست قبل از باز کردن دریچه‌های سد اقدام و نتیجه را ظرف پنج روز اعلام کنند.

امیری‌مقدم با اشاره به آنکه این اقدامات موقتی هستند و برای حل مشکل مذکور نیاز به یک راه حل اساسی است، ادامه داد: برای رفع این مشکل نیاز است یک سد تنظیمی احداث شود، چراکه سد و نیروگاه سیمره سدی عظیم است که ازدیاد حجم آب آن می‌تواند منجر به خساراتی بزرگ‌تر ازجمله آب‌گرفتی شهرستان اطراف خود نیز شود که این موضوع در جلسات آینده با مدیران کشوری پیگیری خواهد شد.

      مشکل درحال پیگیری است

بهروز مرادی، مدیرعامل اسبق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز با اشاره به اینکه از طریق مشاوران پیگیر موضوع خواهد بود، گفت: پیگیری این مشکل هم از طرف مشاوران و معاونت فنی شرکت درحال مطالعه بوده و منتظر جمع‌بندی است؛ احداث بند تنظیمی سد سیمره و طرح‌های توجیهی آن ازلحاظ فنی درحال بررسی هستند که اگر نهایی شوند، راهکارهایی که دارند، اجرا خواهند شد.

گفتنی است؛ بعد پیگیری‌های پی‌درپی قادر به ارتباط با مدیرعامل جدید شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نشدیم.

سد و نیروگاه سیمره که در شهرستان بدره قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سدسازی کشور است؛ این سد دارای 180 متر ارتفاع بوده که 480 مگاوات برق تولید می‌کند و نزدیک به دو میلیارد متر مکعب آب در پشت این سد ذخیره‌ شده است.

با توجه به تأثیرات سد سیمره در اشتغال و درآمدزایی مردم منطقه، انتظار می‌رود مسئولان استانی هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند تا شاهد رشد تولیدات کشاورزی و باغی و از سرگیری فعالیت کشاورزان، آبزی‌پروران و باغ‌دارانی باشیم که به جهت متضرر شدن‌های چندین‌باره اکنون دست از فعالیت کشیده‌اند.

شناسه خبر 37088