شناسه خبر:37410
1399/12/12 09:37:30
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان:

کاهش ذخایر آبی سد اکباتان

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان ضمن ارائه گزارش آخرین وضعیت سد اکباتان همدان، از کاهش 10 تا 12 درصدی ذخایر این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، حمیدرضا نیکداد ضمن ارائه توضیحاتی، اظهار کرد: درحال حاضر ذخایر آبی سد اکباتان حدود 13.5 میلیون متر مکعب بوده که این رقم نشان می‌دهد تنها 40 درصد ازظرفیت سد پُرآب شده، درحالی که حجم آب ذخیره‌شده در مدت مشابه سال گذشته چیزی درحدود 18.5 میلیون متر مکعب بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه 80 درصد از نیاز آبی شهر همدان از سد اکباتان تأمین می‌شود، امیدواریم با افزایش نزولات جوی در روزهای پیش رو کمبود ذخایر آبی تاحدودی جبران شود.

این مقام مسئول با بیان آنکه چنانچه نتوانیم این میزان از نیاز آب شرب مصرفی شهر را تأمین کنیم وضعیت نامناسب خواهد بود، گفت: مدیریت این شرایط نیازمند همتی همگانی است.

نیکداد در ادامه با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا به‌یک‌باره شاهد افزایش مصرف آب در سطح شهرها و روستاها بودیم، ابراز کرد: شست‌وشوی مرتب دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم موجب افزایش سرانه مصرف آب در میان مردم کشور و ازجمله استان همدان شد.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف آب از یک‌سو و کاهش نزولات جوی در پاییز و زمستان سال جاری از سوی دیگر ذخایر آبی را کاهش داد، عنوان کرد: فقر منابع آبی زیرزمینی و سطحی یقیناً می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در راستای کاهش مخاطرات و مدیریت بحران، جلسات مشترکی با شرکت آب منطقه‌ای استان برگزار شده است.

نیکداد در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به آیین‌های نوروزی و رسم خانه‌تکانی، ابراز کرد: اگرچه این آیین یکی از آیین‌های نیکوی سنتی ایرانی است، اما با توجه به شوک مصرفی آب طی این ایام از سال، تقاضا داریم هم‌استانی‌های عزیز این مراسم را در بازه زمانی ابتدا تا انتهای اسفند انجام دهند و اقدامات لازم را محدود به روزهای پایانی سال نکنند.

وی با بیان اینکه مردم بدانند وضعیت منابع آبی استان خوب نیست، تأکید کرد: اگرچه به عنایت خداوند در روزهای پایانی فصل زمستان و فصل بهار امیدواریم، اما مشترکین عزیز باید در حفظ منابع آبی موجود کوشا باشند.

این مقام مسئول افزود: مردم سعی کنند اگر در مواردی نیاز به شست‌وشو وجود ندارد، دست از شست‌وشوی بیهوده بکشند و اگر لازم بود از آبی غیر از آب شرب به‌منظور شست‌وشوی معابر و حیاط منازل استفاده کنند.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین با اذعان به اینکه تلاش ما بر مدیریت ایام پایانی سال و نوروز است، گفت: به‌منظور هرچه بهتر شدن شرایط، نیازمند کمک شهروندان هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به وضعیت آب شرب مشترکین روستایی، عنوان کرد: با توجه به اینکه حجم بارش‌های سال گذشته، منابع آبی خوبی در اختیار روستاییان عزیز قرار داد، خوشبختانه مشترکین روستایی نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل وضعیت مناسب‌تری داشتند.

نیکداد ضمن اشاره به یکپارچه شدن دو مجموعه آبفای شهری و روستایی، اظهار کرد: این اقدام خدمت‌رسانی به مشترکین روستایی را تسهیل کرد، ضمن اینکه در بحث تأمین، توزیع و ذخیره آب اتفاقات خوبی افتاد و بر همین اساس تعداد روستاهایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شد کاهش یافت.

وی افزود: امیدواریم تعداد روستاهایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شوند به حداقل برسند، مگر در مناطقی که امکان آب‌رسانی به‌طور کلی وجود ندارد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه سخنانش ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام‌شده در حوزه آب، گفت: در سال جاری بیش از 110 پروژه به‌صورت هم‌زمان در ابعاد مختلف درحال اجرا بود که ازجمله آن‌ها می‌توان به پروژه‌های بخش تولید و ذخیره آب، خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع آب، مدیریت فشار، پیمان‌های نگهداری شهری و روستایی و پروژه‌های دفتر فنی اشاره کرد.

وی افزود: طی سال جاری در همه شهرها و روستاهای استان به تناسب پروژه‌هایی وجود داشت که البته برخی از این پروژه‌ها هنوز در فاز مطالعه است.

شناسه خبر 37410