شناسه خبر:37650
1399/12/17 09:53:23

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: یک‌هزار و 658 گونه گیاهی در استان می‌روید که 313 گونه از آن‌ها دارویی بوده و نیازمند توجه ویژه‌ است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، اسفندیار خزائی گفت: یک‌هزار و 658 گونه گیاهی در استان می‌روید که 313 گونه از آن‌ها دارویی بوده و نیازمند توجه ویژه‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه شهر همدان در نخستین روز هفته منابع طبیعی در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) با بیان اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهی روییده در این منطقه خواص دارویی دارد که نیازمند تحقیق و پژوهش بیشتر است، تأکید کرد: در حفظ و ارتقای پوشش گیاهی استان همدان هر چقدر بکوشیم، کم است.

وی با اشاره به دست‌اندازی برخی از کشاورزان و صنعتگران به عرصه‌های منابع طبیعی، گفت: حفظ پوشش گیاهی و جنگلی لازمه ادامه فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی است که نباید از آن غافل باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به تغییر و تحول ایجادشده در اقلیم استان اشاره کرد و افزود: کاهش برف در منطقه کوهستانی همدان و بارش‌های سیل‌آسا در فروردین‌ماه نتیجه این تغییرات ناخوشایند است.

وی خاطرنشان کرد: پوشش گیاهی مناسب و جنگلی تنها راه مقابله با سیلاب‌هایی است که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم.

خزائی از سبز شدن گیاهان و جوانه زدن درختان در اسفندماه ابراز نگرانی و عنوان کرد: این تغییرات آب‌وهوایی برای منطقه کوهستانی همدان هشدارهایی است که نباید نادیده گرفته شوند.

وی تصریح کرد: ازنظر زمین‌شناسی و زمین‌شناختی دچار مشکلاتی شده‌ایم که همه ما در مقابل آن مسئول هستیم.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان کاشت درخت و احیای مناطق جنگلی می‌تواند با تولید اکسیژن به تنظیم زراعت و تحول خاک کمک کند.

خزائی افزود: هر هکتار جنگل سالانه دوونیم تُن اکسیژن تولید می‌کند و مردم باید به این مهم توجه کرده و به فرموده رهبری باید منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

وی به اهمیت درخت‌کاری در آیات قرآنی و روایات دین اسلام اشاره کرد و گفت: حفظ جنگل‌ها و ارزش نهادن به منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است.

خزائی یادآوری کرد: دولت با چند اداره توان حفاظت ندارد، همه باید احساس مسئولیت کنیم و به فرموده رهبری انقلاب اسلامی باید منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

موسیر، ریواس، سماق، کنگر، تره‌ وحشی، شنگ، پای غازی، کرفس کوهی، والک، پیازک، و پنیرک ازجمله گیاهان دارویی است.

شناسه خبر 37650