شناسه خبر:38873
1400/1/18 23:55:58
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

رعایت الگوی کشت توسط 80 درصد کشاورزان کردستانی

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: براساس بررسی‌های انجام‎‌شده بیش از 80 درصد کشاورزان استان الگوی کشت را رعایت می‌کنند.

محمدصالح احمدی اظهار کرد: هرساله برنامه کشت انواع محصولات کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود و همه استان‌ها مکلف به اجرایی کردن آن هستند.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت براساس ظرفیت‌های موجود در هر منطقه تعیین می‌شود، اضافه کرد: سال‌هایی که کشاورزان طبق برنامه و الگوی کشت اعلام‌شده اقدام به کشت محصولات خود می‌کنند، با کاهش بیش از حد قیمت تولیدات خود مواجه نمی‌شوند و با نرخ منطقی و متعادل و رضایت‌بخش آن را عرضه می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه قیمت محصولات کشاورزی تابعی از عرضه و تقاضا است، افزود: هشت هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت برای سیب زمینی در استان درنظر گرفته شده است و اگر 500 هکتار به آن اضافه شود، بی‌شک قیمت نهایی این محصول افزایش پیدا می‌کند.

احمدی از کشت بهاره دو هزار هکتار خیار و یک‌هزار و 500 هکتار گوجه‌فرنگی در اراضی کشاورزی استان طی سال زراعی جاری خبر داد و گفت: براساس بررسی‌های انجام‌شده و نظارت‌هایی که کارشناسان این سازمان در فصل‌های مختلف انجام می‌دهند، 80 تا 90 درصد کشاورزان استان الگوی کشت را رعایت می‌کنند.

وی یادآور شد: ازجمله محصولاتی که در بهار کشت آن به‌صورت آبی در اراضی کشاورزی استان انجام می‌شود، چغندر قند است که امسال دو هزار و 200 هکتار به کشت آن در استان اختصاص یافته و حدود 90 درصد از این سطح هم مربوط به شهرستان سقز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از کشت دو هزار هکتار ذرت هم در بهار امسال در این استان خبر داد و اظهار کرد: بیش از 95 درصد ذرت هم در اراضی کشاورزی شهرستان کامیاران به‌صورت آبی کشت می‌شود.

این استان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.

کردستان سه میلیون و 199 هزار رأس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره‌بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود دو میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال بوده و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 48 هزار تُن است.

شناسه خبر 38873