سپهرغرب، گروه خبر: کنارگذر دورود یکی از پروژههایی است که با گذشت هفت سال همچنان روی زمین مانده است، درحالی این پروژه تاکنون تکمیل نشده که عبور خودروهای سنگین از شهر دورود علاوهبر افزایش ترافیک، سبب شده 30 درصد از آمار تصادفات درونشهری لرستان مربوط به دورود باشد.
شهر دورود با توجه به قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی، روزانه شاهد حجم بالای تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین است، این امر علاوهبر افزایش بار ترافیکی، وقوع تصادفات، و آلودگی صوتی، خسارت به زیرساختهای شهری را نیز به دنبال داشته است.
عملیات اجرایی کنارگذر دورود بهعنوان یکی از مطالبات جدی شهروندان سال 94 توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لرستان آغاز شد و قرار بود ظرف سه سال این پروژه به پایان برسد، اما به دلایل متعدد مانند افزایش قیمتها، نبود منابع مالی مورد نیاز، وجود معارضان و مسائلی از این قبیل، نیمهکاره باقی مانده، بهطوری که تردد خودروهای سنگین از مرکز شهر آسایش مردم را سلب کرده است.
بلاتکلیفی و حرکت لاکپشتی تنها شامل کنارگذر دورود نیست، بلکه قصه تکراری بسیاری از پروژههای عمرانی استان است و همین امر سبب شده برخی از آنها دههها به طول بینجامد، این درحالی است که زمانبر بودن پروژهها علاوهبر تحمیل هزینهها، دلسردی و نارضایتی مردم را به دنبال دارد.
البته طبق صحبت متولیان به پروژه در سال 98 و 99 اعتبار قابل توجهی تزریق شده، امیدواریم این روند در 1400 نیز ادامه پیدا کند تا در آینده نهچندان دور شاهد بهرهبرداری از این پروژه باشیم و وعده مسئولان تحقق پیدا کند، زیرا شهروندان دورودی ظرف چندسال گذشته بارها شاهد وعدههای مختلفی از سوی مسئولان مبنی بر تکمیل کنارگذر بودهاند که تاکنون هیچکدام از آنها تحقق پیدا نکرده است.
موانع پیش روی پروژه
مدیر طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لرستان پروژه کنارگذر دورود را بخشی از کریدور محور داران- دورود عنوان میکند و میگوید: عملیات اجرایی کنارگذر دورود با 12 و یکدهم کیلومتر اوایل سال 94 آغاز شد، شرکت پدیده دوکوهه بهعنوان پیمانکار طرف قرارداد بود که یک باند مسیر را با اعتباری بالغبر 21 میلیارد و 800 میلیون تومان انجام دهد؛ اما اکنون عملیات متوقف بوده، این باند از پیشرفت فیزیکی 45 درصدی برخوردار است.
سیامک کیانی میافزاید: در مسیر موجود پُل رودخانه تیرهرود با سه دهانه 27 متر وجود دارد و یک کوله با یک پایه شمع و ستونها اجرا شده، کوله دوم و پایه دوم نیز با شمعها انجام شده، اما ستون تکمیل نشده؛ همچنین تیرها برای تک باند طرف قرارداد پُل هم ساخته شده است.
افزایش حاملهای انرژی، مشکلات ارزیابی و خرید زمین، کمبود منابع مالی و تأمین معادن همه از مواردی است که به گفته وی دست به دست هم داده تا پیشرفت پروژه آنگونه که مدنظر است، حاصل نشود.
مدیر طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لرستان میگوید: با توجه به افزایش قیمت، کمبود منابع مالی و مشکلات ارزیابی تصمیم بر این شد که قرارداد تکمیلی پروژه با افزایش تقاطعهای ورودی و خروجی یعنی دو تقاطع روستایی و یک کانال آب منعقد شود، در قرارداد دوم که اواخر سال 97 پیمانکار آن انتخاب شد، چهار کیلومتر انتهای قرارداد اول یعنی از هشت تا 12 کیلومتر نیز در این قرارداد لحاظ شد که درحال حاضر از پیشرفت فیزیکی 15 درصدی برخوردار است.
پیشرفت فیزیکی کنارگذر دورود
کیانی با اشاره به اینکه پیمانکار تا دو ماه پیش فعالیت خوبی داشت اما بهدلیل شرایط جوی و زمستان شرایط اجرای کار سخت است، عنوان میکند: تاکنون برای ارزیابی مسیر بیش از 15 میلیارد تومان پرداخت شده و 15 میلیارد تومان دیگر نیاز است، همین رقم نیز برای دو تقاطع ورودی و خروجی لازم است، یعنی درمجموع رقمی حدود 35 میلیارد تومان نیاز داریم.
وی پیشرفت فیزیکی کنارگذر دورود را 50 درصد عنوان میکند و میگوید: مبلغ قرارداد دوم 63 میلیارد تومان است، سال 98، 19 میلیارد و 100 میلیون تومان از محل اعتبار داران- دورود ابلاغ شد که 26 میلیارد و 600 میلیون تومان جذب داشتیم، سال 99 نیز کل محور 22 میلیارد و 100 میلیون تومان ابلاغ شد که 15 میلیارد و 600 میلیارد تومان جذب و 20 میلیارد و 500 تومان نیز در مرحله اتمام کارهای اداری است.
مدیر طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لرستان در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به مزیت استفاده از تسهیلات بانکی در قالب ماده 56 میگوید: با پیگیریهای انجامشده توسط استان و نماینده مردم دورود در مجلس شورای اسلامی توافق اولیه با بانک رفاه در راستای دریافت 45 میلیارد تومان انجام شد که درصورت تحقق و تزریق پول حرکت خوبی انجام خواهد شد.
کیانی ادامه میدهد: با توجه به کمبود معدن قرضه و مصالح خاکی بعد از سیل 98 پیرو دستور شورای معادن استان مجوز برداشت مصالح را از رودخانه دریافت کردیم که تاکنون کامل نشده، اما میتوان گفت مصالح اساس و زیراساس برای چهار کیلومتر تأمین است.
200 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه
این مقام مسئول میگوید: به دنبال این هستیم در فاز نخست زیرسازی کل مسیر را بهجز تقاطع انجام و یک مسیر را زیر بار ترافیک ببریم، در فاز دوم نیز احداث تقاطع ورودی و خروجی و روسازی باند دوم را انجام دهیم، برآورد ما برای تکمیل کنارگذر 200 میلیارد تومان است.
به گفته وی درصورت رفع مشکلات مطرحشده مهر و آبان سال جاری میتوان یک باند کنارگذر دورود را زیر بار ترافیک برد و ظرف یک سال و نیم نیز کل پروژه تکمیل شود.
مدیر طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لرستان با بیان اینکه کنارگذر دورود پروژه مهمی است، تأکید میکند: تکمیل این پروژه بهعنوان مطالبه جدی مردم نیازمند پیگیری است، ایجاد ارزشافزوده، کاهش ترافیک درونشهری، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی ازجمله مزایای تکمیل کنارگذر دورود است.
30 درصد تصادفات مربوط به دورود است
رئیس پلیس راه لرستان نیز در این راستا میگوید: نبود کنارگذر در دورود سبب بروز معضلات ترافیکی در شهر شده، تردد کامیونها در شهر علاوهبر افزایش بار ترافیکی و بروز تصادفات امنیت روانی مردم را نیز به مخاطره انداخته است.
مرتضی چغلوند عنوان میکند: عدم کنارگذر موجب شده 30 درصد تصادفات درونشهری استان مربوط به شهر دورود باشد، بنابراین تکمیل این پروژه در راستای امنیت، نظمبخشی و کاهش حوادث از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
مطالبهای که روی زمین مانده است
فرماندار شهرستان دورود با اشاره به اینکه تکمیل کنارگذر دورود یکی از مطالبات بهحق مردم است که سالها است روی زمین مانده، عنوان میکند: این پروژه متأسفانه بهدلیل عدم توانایی پیمانکار اولیه در اجرای تعهدات، عدم تخصیص اعتبار بهموقع و عدم رفع معارضان با گذشت چندینسال از آغاز عملیات اجرایی اما تاکنون تکمیل نشده است.
خدانظر دریکوند تأکید میکند: بهرهبرداری از کنارگذر یکی از خواستههای شهروندان دورودی است، زیرا عبور و تردد ماشینهای سنگین از شهر علاوهبر مشکلات ترافیکی و مسائل اجتماعی آمار تصادفات شهرستان را افزایش داده است، بهطوری که طبق گفته دوستان پلیس راهور 30 درصد از تصادفات درونشهری مربوط به شهر دورود است.
وی میگوید: سال 99 اعتبار خوبی به پروژه تزریق شد و تاحدودی کار پیش رفته، قرار است در قالب ماده 56 نیز 45 میلیارد تومان تخصیص پیدا کند.
فرماندار دورود تأکید میکند: امیدواریم با تزریق اعتبار بهموقع به پروژه عملیات اجرایی رونق بگیرد و با تکمیل آن بار ترافیکی به خارج از شهر انتقال پیدا کند.
شناسه خبر 38990