شناسه خبر:39125
1400/1/24 01:20:22

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: برای امسال غربالگری خانواده‌های دارای دو معلول را در دست اقدام داریم که پیش‌بینی شده یک‌هزار و 750 خانواده دومعلولی مورد غربالگری قرار گیرند.

کرم یاری اظهار کرد: یکی از وظایف ذاتی سازمان بهزیستی پیشگیری از معلولیت بوده و در این راستا کارهای خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: براساس قانون در رابطه با معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی، اقدام به تربیت و آموزش مشاور ژنتیک کرده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی لرستان از ارائه خدمات مشاوره ژنتیک در مراکز دولتی و غیر دولتی خبر داد و گفت: در لرستان پنج مرکز (چهار مرکز غیر دولتی و یک مرکز دولتی) وجود دارد و در این مراکز خدمات مشاوره ژنتیک ارائه می‌شود.

یاری با اشاره به اینکه پشتیبانی خدمات مشاوره ژنتیک از طریق پرداخت یارانه ویزیت از دیگر اقدامات بهزیستی لرستان است، بیان کرد: مبلغ هر ویزیت 75 هزار تومان است که در سال گذشته برای 358 زوج یارانه پرداخت شده تا مشاوره آن‌ها به‌صورت رایگان انجام شود.

وی با بیان اینکه همچنین در سال گذشته 878 زوج از خدمات آزمایشات ژنتیک نظیر غربالگری مرحله اول و دوم بارداری استفاده کردند، افزود: برای این افراد نیز آزمایشات مختلف سیتوژنتیک (کاریوتیپ، هولگزم و آمنیوسنتز) با اعتبار یک میلیارد و 212 میلیون تومان انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان اینکه سال گذشته برای اقدامات غیر پاراکلینیک نظیر سونوگرافی، سونوگرافی سه‌بعدی و غیره برای 250 نفر اعتبار دو میلیارد و 82 میلیون تومان هزینه شده است، تصریح کرد: در سال گذشته خانواده‌های دارای دو، سه و چهار معلول را تحت آزمایش غربالگری قرار دادیم که در بحث سه‌معلولی با پوشش 100 درصدی 143 خانوار و چهارمعلولی 43 خانوار را مورد غربالگری قرار دادیم.

یاری عنوان کرد: برای امسال نیز غربالگری خانواده‌های دارای دو معلول را در دست اقدام داریم که پیش‌بینی شده یک‌هزار و 750 خانواده دومعلولی مورد غربالگری قرار گیرند.

      ایجاد شغل برای 1768 مددجو بهزیستی

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: سال گذشته 697 واحد مسکونی به خانواده‌های دومعلول استان واگذار شد که از این تعداد 438 خانوار شهری و 259 خانوار روستایی دارای دومعلول صاحب خانه شدند.

یاری اظهار کرد: سال گذشته برش کشوری بهزیستی استان در راستای ایجاد اشتغال مددجویان یک‌هزار و 500 نفر بود، اما ما توانستیم یک‌هزار و 768 شغل ایجاد کنیم یعنی از سهمیه کشوری هم بیشتر، 59 میلیارد تومان تسهیلات از بانک مرکزی و از محل تبصره 16 برای ایجاد اشتغال مددجویان هزینه شده است.

وی با اشاره به سهمیه سه درصدی اشتغال معلولان در بخش دولتی نیز افزود: سال گذشته از 200 نفر استخدامی آموزش‌وپرورش 6 نفر معلول بودند، درخصوص استخدام دستگاه‌های دولتی اگر موردی هست، معرفی کنید تا از مجاری قانونی در راستای احقاق حقوق معلولان اقدام کنیم.

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: در رابطه با بیکاری لرستان یکی از استان‌هایی است که نرخ بیکاری بالایی را به خود اختصاص داده و معلولان نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

یاری ادامه داد: اما ما مشوق‌هایی را برای اشتغال‌زایی مددجویان در واحدهای صنفی مانند پرداخت حق بیمه کارفرمایان و مواردی از این قبیل داریم.

مدیرکل بهزیستی لرستان در بخش دیگری از صبت‌های خود با بیان اینکه درحال حاضر 581 کودک کار شناسایی و برای تمامی آن‌ها پرونده تشکیل شده است، اظهار کرد: درمجموع 49 کودک خیابانی و 531 مورد کودک کار هستند، بین کودک کار و کودک خیابانی تفاوت تعریفی وجود دارد.

یاری مشکلات معیشتی را علت به‌وجود آمدن کودکان کار عنوان کرد و گفت: برای حمایت از کودکان کار یک مرکز دولتی و سه مرکز غیر دولتی تشکیل شده و وظیفه این مراکز حمایت و شناسایی کودکان کار است.

شناسه خبر 39125