شناسه خبر:39416
1400/1/30 09:31:51

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس ستاد انتخابات استان همدان از تایید صلاحیت 95 درصدی نامزدهای انتخابات شورای شهر و میان‌دوره‌ای مجلس در حوزه بهار و کبودراهنگ خبر داد.

مصطفی آزادبخت در دومین نشست خبری ستاد انتخابات استان ضمن تبریک روز ارتش و گرامیداشت ایثارگری، از جان‌گذشتگی و رشادت‌های ارتش جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: امام(ره) با تدبیر بی‌نظیری ارتشی که ذات پاکی داشت را به صف مردم جذب کرد و ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی کنار مردم قرار گرفت.

وی گفت: برخی با نیت توطئه‌ و ایجاد آسیب به جمهوری اسلامی درصدد انحلال ارتش بوند که امام(ره) با نگاه نافذ و همه‌جانبه‌نگر این توطئه‌ را خنثی و 29 فروردین را به عنوان «روز ارتش» نامگذاری کردند.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه شهدای زیادی از بدنه ارتش تقدیم نظام و انقلاب شده است افزود: نماد عینی ارتش مکتبی ما سپهبد صیاد شیرازی است که یاد ایشان را به عنوان عصاره ارتش گرامی می‌داریم.

وی در ادامه به مسائل انتخاباتی پرداخت و با اشاره به برگزاری سه انتخابات شوراهای شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس و ریاست جمهوری در استان افزود: در انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ 69 نفر ثبت نام کردند که هیئت اجرایی رسیدگی به صلاحیت افراد را در زمان مشخص انجام داد.

  ثبت نام 5 هزار و 445 نفر برای شوراهای روستا

آزادبخت با بیان اینکه نتیجه از سوی هیئت اجرایی به داوطلبین اعلام شده است گفت: داوطلبین در موعد مقرر، فرصت دارند اعتراض خود را به هیئت‌های نظارت اعلام کنند.

وی از ثبت‌نام یک‌هزار و 148 نفر در انتخابات شوراهای شهر در استان خبر داد و اظهار کرد: در مرحله رسیدگی هیئت نظارت شهرستان تا 14 روز وقت است که نظر هیئت اجرایی بررسی شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه برای رقابت در انتخابات شوراهای روستا 5 هزار و 445 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که 205 نفر زن و 5 هزار و 240 مرد هستند عنوان کرد: زنان 3.7 درصد آمار را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات در تمام روستاها ثبت‌نام به حد نصاب رسیده در حالی که در دوره پنجم 52 روستا به حد نصاب نرسیده بود گفت: در شورای روستای دوره پنجم تعداد افراد دارای تحصیلات ابتدایی 3 هزار و 366 بودند که در حال حاضر 3 هزار و 174 نفر را شامل می‌شود.

آزادبخت با اشاره به 187 نفر از نامزدها در دوره پنجم دارای مدرک راهنمایی بودند که در این دوره 387 نفر هستند افزود: تعداد افراد دارای تحصیلات متوسطه در دوره پنجم 95 بودند که در حال حاضر به 262 نفر می‌رسد.

  سطح تحصیلات کاندیداهای شوراهای روستایی رشد خوبی داشته است

وی با بیان اینکه در دوره پنجم شوراهای روستا 875 نفر با مدرک دیپلم بودند که در این دوره 921 نفر را شامل می‌شون افزود: در دوره پنجم تعداد افراد دارای مدرک فوق دیپلم 147 نفر بودند که در این دوره 159 نفر هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با اشاره به ثبت نام 374 نفر دارای مدرک لیسانس در دوره پنجم انتخابات شورای روستا و در این دوره، 442 نفر گفت: دوره پنجم 71 نفر فوق لیسانس بودند که در این دوره 91 را شامل می‌شوند، افراد حوزی نیز در این دوره 21 نفر هستند که در دوره قبل پنج نفر بودند.

وی با اشاره به اینکه سطح تحصیلات کاندیداهای شوراهای روستایی رشد خوبی داشته است افزود: در انتخابات چهار اصل امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت مهم است و طبق ارزیابی وزارت کشور، همدان دومین استان کشور در طی فرایندهای انتخابات شناخته شده است.

آزادبخت با اشاره به اینکه مشارکت و رقابت از اصول مورد توجه است و اینها زمانی قابل اجراست که امنیت و سلامت جدی گرفته شود گفت: ما قبل از انتخابات استقلال و بی‌طرفی مثال زدنی خود را نشان دادیم و استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های همدان وظیفه خود را در انتخابات انجام خواهند داد.

وی بیان کرد: امیدوارم با بسترسازی وزارت کشور و استانداری شاهد مشارکت مردم در انتخابات باشیم تا مانند همیشه با احساس مسوولیت پای صندوق رای بیایند و در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.

  رد صلاحیت 4.6 رصدی کاندیداهای شورای شهر

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان تعداد نامزدهای تایید شده در انتخابات مجلس را 95 درصد عنوان کرد و از رد صلاحیت پنج درصدی سخن گفت و افزود: در انتخابات شورای شهر نیز بیش از 95 درصد افراد تاکنون تایید و 4.6 درصد رد صلاحیت شده‌اند.

وی با بیان اینکه در انتخابات شوراهای روستا 10 روز فرصت داریم تا از مراکز چهارگانه استعلام بگیریم افزود: تعداد داوطلبین در شورای شهر نسبت به قبل دو درصد کم شده اما شورای روستا 3.7 درصد افزایش داشته است.

آزادبخت خواستار عمل به مر قانون از سوی هیئت اجرایی شد و با بیان اینکه صیانت از رای مردم حق‌الناس است، اشاره‌ای به همکاری خوب هیئت نظارت بر انتخابات با شورای نگهبان اشاره کرد.

شناسه خبر 39416