شناسه خبر:39545
1400/2/1 09:39:14

سپهرغرب، گروه خبر: بهزیستی از ارگان‌های دولتی برای سامان‌دهی آسیب‌پذیرترین افراد جامعه است و در سالی که گذشت، اقدامات متعددی توسط اداره ‌کل بهزیستی کرمانشاه انجام شد که ارائه خدمات حمایتی و مددکاری به 54 هزار و 577 آسیب‌دیده اجتماعی بخشی از آن است.

تلاش برای کاهش رنج و اندوه مددجویان و داشتن دنیایی بهتر مهم‌ترین دغدغه بهزیستی بوده و خدمات این ارگان در طول سال بارها اطلاع‌رسانی شده است.

تأمین رفاه مددجویان معلول، سروسامان دادن به وضعیت زنان سرپرست خانوار و کودکان محروم از داشتن خانواده، غربالگری و شناسایی کودکان عقب‌مانده ذهنی، نابینا و ناشنوا، حمایت و نگهداری از کودکان و اطفال بی‌سرپرست، تلاش برای کاهش نرخ طلاق، سامان‌دهی، حمایت و نگهداری از کودکان خیابانی، سامان‌دهی، حمایت و نگهداری سالمندان نیازمند و سامان‌دهی، حمایت و نگهداری از بیماران روانی مزمن بخشی از این وظایف است.

راه‌اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در استان، راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی بر عملکرد سازمان بهزیستی به شماره تلفن 1482، انجام به‌موقع و سراسری واکسیناسیون سالمندان مراکز نگهداری شبانه‌روزی، بخشی از اقدامات شاخص اداره کل بهزیستی استان در سال گذشته است.

بیش از 164 هزار مددجو زیر پوشش بهزیستی استان کرمانشاه است که از این تعداد 42 هزار نفر دارای معلولیت در زمینه جسمی، حرکتی، روانی، شنوایی، بینایی و گفتاری هستند.

پرداخت شهریه دانشجویی به دانشجویان زیر پوشش استان و الکترونیکی شدن فرآیند صدور مجوز مراکز و مؤسسات غیر دولتی همکار و پیگیری جهت تصویب و ابلاغ اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت به‌عنوان دیگر اقدامات شاخص این اداره کل در سالی که گذشت، است که در ادامه دیگر موارد اعلام می‌شود.

   راه‌اندازی 80 مرکز خدمات بهزیستی در استان

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به برخی از اقدامات شاخص سال قبل اشاره کرد و گفت: خدمات حمایتی و مددکاری به آُسیب‌دیدگان اجتماعی به تعداد 54 هزار و 577 نفر ارائه شد.

فرحناز محمدی اظهار کرد: در سال گذشته کارشناسان خط اورژانس اجتماعی به 17 هزار و 899 نفر از افراد مبتلا به مخاطرات اجتماعی خدمات مشاوره دادند.

وی به راه‌اندازی 80 مرکز خدمات بهزیستی با عنوان مثبت زندگی در استان اشاره کرد که افتتاح هم‌زمان آن با سراسر کشور توسط رئیس‌جمهور در راستای تحول در ارائه خدمات به مددجویان بود.

   کرمانشاه در زمینه طلاق از استان‌های نخست خارج شد

محمدی در ادامه به کاهش رشد تقریبی 6 درصدی طلاق در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بر این اساس کرمانشاه پس از چندین‌سال از ردیف استان‌های نخستین طلاق خارج شد و به رتبه‌های میانی رسید.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه از الکترونیکی شدن فرآیند فرزندخواندگی متقاضیان داخل و خارج کشور به‌عنوان دستاوردی دیگر یاد کرد و گفت: برای احداث و یا خرید 693 واحد مسکونی جهت افراد دارای معلولیت و مددجویان زیر پوشش نیز کمک شد.

وی به پیشی گرفتن تعداد معلولین تحت پرستاری در خانواده از معلولین نگهداری‌شده در مراکز شبانه‌روزی برای نخستین‌بار نیز اشاره کرد و یادآور شد: حق پرستاری نیز به یک‌هزار و 412 نفر پرداخت شد.

به گفته وی طرح پازل همدلی جهت کمک به تهیه نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان زیر پوشش هم‌زمان با سازمان بهزیستی کشور انجام شد و مرکز شبه‌خانواده دختران در معرض آسیب دست‌های سخاوتمند راه‌اندازی شد.

   پرداخت کمک‌هزینه بیمه اجتماعی به زنان سرپرست خانوار

این مقام مسئول با بیان آنکه کمک‌هزینه بیمه اجتماعی 65 درصد از زنان سرپرست خانوار در استان پرداخت شده است، به اجرای طرح مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی به زنان سرپرست خانوار با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی آنان در سالی که گذشت نیز اشاره کرد.

محمدی با اعلام اینکه منابع بانکی بیش از 6 هزار و 899 میلیارد ریال از محل بند ب تبصره 16 قانون بودجه 1399 برای اشتغال دو هزار و 362 نفر با اولویت افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار جذب قطعی شده، گفت: در سالی که گذشت دبیرخانه اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیز افتتاح شد.

   بیش از 64 هزار نفر مشاوره حضوری و تلفنی دریافت کردند

وی تأکید کرد: 64 هزار و 965 نفر مشاوره به‌صورت حضوری و تلفنی و چهار هزار و 750 نفر زوج متقاضی طلاق، مشاوره گرفتند و آموزش‌های پیش از ازدواج، زندگی و خانواده به 11 هزار و 840 نفر ارائه شد.

این مقام مسئول در ادامه به برگزاری بی‌سابقه پنج کارزار رسانه‌ای در زمینه پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی و پوشش نزدیک به 350 هزار نفری و برگزاری منظم ماهانه جلسات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی با حضور برخی از مدیران کل و مسئولان مربوطه اشاره کرد.

وی به تکمیل ساختمان اداری شهرستان ثلاث باباجانی و تجهیز کامل مراکز نگهداری کودکان خیابانی و همچنین پیشرفت 80 درصدی ساختمان سرپل ذهاب و کلنگ‌زنی و شروع به ساخت مرکز بیماران روانی در منطقه شیاد اشاره کرد.

محمدی با تأکید بر اینکه قرنطینه به‌موقع و اقدامات حمایتی و آموزشی جهت مقابله با گسترش ویروس کرونا در مراکز نگهداری سالمندان، معلولان، فرزندان بهزیستی، افراد دارای اعتیاد و آسیب‌دیدگان اجتماعی انجام شد، ادامه داد: علاوه‌بر ابلاغ و اجرای دستورالعمل رعایت تعارض منافع در انتصابات، نظارت مستمر و آنلاین بر مراکز سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان و دو هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

شناسه خبر 39545