شناسه خبر:39888
1400/2/8 09:54:27

سپهرغرب، گروه خبر: پرنده کنارآبزی گیلانشاه ابرو سفید برای نخستین‌بار در تالاب بین‌المللی زریبار مریوان توسط اعضای انجمن سبز چیا کردستان مشاهده و ثبت شد.

مسئول کمیته پرنده‌نگری انجمن سبز چیا کردستان روز سه‌شنبه اظهار کرد: این پرنده دویست‌وهشتادوششمین گونه پرنده ثبت‌شده در تالاب بین‌المللی زریبار مریوان بوده که توسط اعضای این انجمن مشاهده و ثبت شده است.

ناصح حسینی با اشاره به آنکه این گونه پرنده برای نخستین‌بار در کردستان مشاهده شده است، افزود: تاکنون 312 گونه پرنده در زیستگاه‌های مختلف موجود در استان مشاهده شده که از این تعداد 286 گونه آن مربوط به دریاچه زریبار بوده است.

وی با اشاره به اینکه گیلانشاه ابرو سفید پرنده‌ای است کنارآبزی با پاهای بلند و منقار دراز که در انتها به سمت پایین کج شده و پروبال آن به‌طور کلی قهوه‌ای مایل به خاکستری و خالدار است، یادآور شد: از دیگر ویژگی‌های این پرنده آن است که سری تیره‌رنگ دارد، تارکش آن قهوه‌ای مایل به سیاه بوده و در وسط تارکش نوار نخودی‌رنگی مشاهده می‌شود و پرهای حد فاصل چشم تا تارکش روشن‌تر و متمایل به سفید است.

مسئول کمیته پرنده‌نگری انجمن سبز چیا کردستان به زیستگاه گیلانشاه ابرو سفید اشاره کرد و گفت: این پرنده در ساحل‌های شنی، سواحل گلی دریاها، کناره‌های صخره‌ای و شکافدار دریا، مناطق آب سنگ‌های مرجانی باتلاق‌ها و حاشیه رودخانه‌ها زیست می‌کند.

حسینی اضافه کرد: این پرنده با منقار بلندش در سواحل گلی به دنبال غذا می‌گردد و از بی‌مهرگان، خرچنگ‌های کوچک،کرم‌های خاکی و جلبک‌ها تغذیه می‌کند.

پناهگاه حیات وحش زریبار و تالاب بین‌المللی آن که بیست‌وپنجمین عضو تالاب کنوانسیون رامسر بوده، دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون متر مکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر، وسعت تالاب به‌دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به‌ترتیب 2 و 6 متر است، زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از دو طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه‌انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

تاکنون 312 نوع پرنده، 16 گونه پستاندار، 6 گونه خزنده، 11 نوع ماهی، یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون در تالاب بین‌المللی زریبار شناسایی شده است، گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت‌بند، پیچک‌ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

سیاه‌ماهی خالدار، سیاه‌ماهی معمولی، عروس‌ماهی و ماهی گامبوزیا ازجمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ‌هد) و فیتوفاک ازجمله گونه‌های غیر بومی این دریاچه است.

شناسه خبر 39888