شناسه خبر:40288
1400/2/18 09:30:32

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار گفت: 260 هکتار آتش‌بُر در منطقه جنگل‌کاری «آقبلاق لتگاه» و 70 هکتار در حاشیه جاده بهار ایجاد شد.

مهدی محمدی روز پنجشنبه اظهار کرد: با توجه به افزایش دما و گرم شدن هوا، خطر وقوع آتش‌سوزی دور از انتظار نیست؛ بنابراین برای ایمن ماندن منابع طبیعی از حریق ایجاد «آتش‌بُر» در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با ایجاد «آتش‌بُر» می‌توان درصورت بروز حریق از سرایت آن به دیگر اراضی جلوگیری کرد؛ بنابراین مناطق بحرانی مستعد آتش‌سوزی شناسایی شده و نسبت به ایجاد «آتش‌بُر» در این نقاط تلاش شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار بیان کرد: ایجاد «آتش‌بُر» در فصل بهار و پیش از تولید بذر از سوی گیاهان صورت می‌گیرد تا هنگام ایجاد «آتش‌بُر» زمینه‌ساز پخش بذر روی زمین و رشد گیاه در این نقاط نباشیم.

محمدی اظهار کرد: در 260 هکتار از اراضی جنگلی «آقبلاق لتگاه» پاییز سال گذشته کشت صورت گرفت و با توجه به بالا بودن حساسیت، در اولویت ایجاد «آتش‌بُر» قرار گرفت و برای پیشگیری از بروز آتش در مابقی مناطق از توان جوامع محلی، کشاورز و چوپان نیز استفاده می‌شود.

وی گفت: حاشیه جاده بهار نیز به وسعت 70 هکتار درخت‌کاری صورت گرفته است و برای مصون ماندن این درختان از حریق با مشارکت اداره راهداری و به‌کارگیری «گریدر» علف‌های هرز حاشیه جاده از بین رفتند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار بیان کرد: به‌منظور پیشگیری از حریق دوره‌های توجیهی و آموزشی برای روستاییان، دهیاران و شوراهای اسلامی برگزار شده است و از توان محیط‌بانان، هلال‌احمر و جوامع محلی برای مهار آتش نیز استفاده می‌شود.

محمدی از شهروندان خواست درصورت مشاهده دود یا حریق در منابع طبیعی موضوع را از طریق تماس با شماره‌های 139 و 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع‌رسانی کنند تا با حضور به‌موقع بتوان حریق را مهار کرد.

وی یکی از عوامل بروز حریق را آتش زدن کاه و کلش از سوی کشاورزان پس از برداشت محصول دانست و گفت: جهاد کشاورزی نسبت به توجیه کشاورزان در زمینه آتش نزدن کاه و کُلش باقی‌مانده از برداشت محصول اقدام لازم را انجام داده است.

این مقام مسئول یادآوری کرد: سال گذشته 6 هکتار از اراضی منابع طبیعی در دو فقره حریق خاکستر شدند؛ امسال به‌منظور پیشگیری از آتش‌سوزی در چهار منطقه بحرانی شامل منطقه جنگل‌کاری «آقبلاق لتگاه»، اراضی روستای «وهنان»، 70 هکتار درخت‌کاری حاشیه جاده بهار و منطقه «گُنده جین» اقداماتی صورت گرفته است.

اراضی ملی شهرستان بهار 45 هزار هکتار است.

شناسه خبر 40288