شناسه خبر:40301
1400/2/18 09:51:03

سپهرغرب، گروه خبر: بررسی‌ها نشان می‌دهد رتبه دانشگاه ایلام در شاخص کیفیت آموزشی و علمی اُفت چشم‌گیری داشته و دانشجویان طعمه انتصابات غیر اصولی شده‌اند؛ این درحالی است که مسئولین دانشگاه زیر بار آمارها نرفتند.

با استناد به آمارهای منتشرشده توسط مراکز معتبر و رسمی،‌ طی سال‌های اخیر شاهد کاهش سطح علمی برخی از دانشگاه‌های کشور ازجمله دانشگاه ایلام بوده‌ایم؛ در راستای بررسی ابعاد این موضوع بر آن شدیم تا گزارشی در این زمینه تهیه کنیم.

سایت یونی رف، مرجع معتبر دانشگاه‌های ایران نیز براساس آمار تولید مقالات علمی در بین دانشگاه‌های دولتی و در بین کل دانشگاه‌های کشور، خبرهای خوبی از رتبه دانشگاه ایلام به ما نداد.

دانشگاه ایلام برخلاف بسیاری از دانشگاه‌های هم‌سطح خود ازجمله دانشگاه‌های لرستان، کردستان و رازی کرمانشاه، فاقد شاخص‌های اولیه ورود به نظام‌های رتبه‌بندی جهانی ازجمله «تایمز» و «شانگ‌های» است و در این نظام‌های رتبه‌بندی جایی ندارد و به همین دلیل برای بررسی آمار رتبه‌بندی این دانشگاه به سایر مراجع مربوطه نیز مراجعه کردیم.

   انتصابات غیر اصولی در دانشگاه ایلام

یکی از منابع مطلع گفت: طی سال‌های گذشته شاهد کاهش سطح علمی دانشگاه ایلام بودیم و آمارهای منتشرشده از سوی منابع معتبر خود گویای این حقیقت است.

وی افزود: انتصابات غیر اصولی و مبتنی بر روابط سیاسی، حزبی و در برخی موارد قومی- قبیله‌ای سبب شده تا برخی افراد که فاقد صلاحیت دانشگاهی هستند، به بدنه دانشگاه وارد شوند و در درازمدت این وضعیت را به‌وجود آورند.

  عدم توجه به معیارهای دانشگاهی در جذب هیئت علمی

یکی از اساتید دانشگاه ایلام گفت: یکی از مشکلات اساسی دانشگاه ایلام این است که در جذب هیئت‌علمی و انتخاب مدیران دانشگاه دقت لازم صورت نگرفته و معیارهای دانشگاهی درنظر گرفته نشده است.

وی افزود: وقتی ملاک و معیارهای ما دانشگاهی و براساس شایسته‌سالاری نباشد، قطعاً در فرآیند آموزش و تولید علم مشکلاتی به‌وجود می‌آید که وضعیت کنونی دانشگاه ایلام ناشی از همین انتصابات است.

   ضعف دانش فنی مدیران

یکی دیگر از اساتید دانشگاه ایلام گفت: برخی از مدیران کنونی دانشگاه حضور فعالی در دانشگاه ندارند و تا زمانی که حضور فعال وجود نداشته باشد، اشرافی هم بر امور وجود نخواهد داشت که این مسئله در کنار ضعف دانش فنی این افراد، سبب شده تا دانشگاه از مسیر اصلی خود منحرف شده و شرایط کنونی به‌وجود بیاید.

وی ادامه داد: با توجه به انتصابات سیاسی و قومی- قبیله‌ای، شایسته‌سالاری در دانشگاه ایلام جای خود را به ناشایسته‌سالاری داده و درحال حاضر افراد توانمند به‌عنوان تهدید محسوب شده و به حاشیه رانده می‌شوند.

   دانشگاه ایلام به دنبال تولید داده‌های تبلیغاتی است!

پس از پایان این گفت‌وگو به سراغ یکی دیگر از اساتید دانشگاه ایلام رفتیم که وی هم ضمن اشاره به برخی از گفته‌های اساتید قبلی، به سیاست‌های اشتباه دانشگاه اشاره کرد و گفت: درحال حاضر معیارهای دانشگاه ایلام بیشتر عددی و کمی بوده و این دانشگاه بیشتر به دنبال تولید داده‌های تبلیغاتی یا همان مدیریت ویترینی است.

وی ادامه داد: اصولاً هر دانشگاه باید طرح و هدف خاص داشته باشد و برای آن برنامه‌ریزی و درنهایت در راستای تحقق اهداف براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تلاش کند؛ تربیت نیروی انسانی متخصص، تولید علم و پوشش دادن مشکلات جامعه ازجمله اهداف اصلی دانشگاه‌ها است؛ اما تا زمانی که افراد متناسب انتخاب نشوند، دانشگاه نمی‌تواند در مسیر اصلی خود حرکت کند.

این استاد دانشگاه افزود: درحال حاضر با مدیرانی روبه‌رو هستیم که برخی از پست‌ها را اشغال کرده و به‌دلیل عدم دانش فنی و صلاحیت دانشگاهی، توانایی تحقق اهداف دانشگاه را نداشته و صرفاً در راستای منافع شخصی یا سیاسی خود فعالیت می‌کنند که متأسفانه به علت برخی اعمال نفوذها، برخوردی نیز با این افراد متخلف صورت نمی‌گیرد.

   اُفت شدید سطح علمی دانشگاه ایلام

یکی دیگر از اساتید دانشگاه گفت: با توجه به آمارهای منتشرشده توسط مراجع معتبر و مشاهداتی که ما از شرایط کنونی دانشگاه داشته‌ایم، به اُفت شدید سطح علمی دانشگاه ایلام اذعان داریم و شکی در آن نیست؛ اما ممکن است برخی مدیران و مسئولین تلاش کنند تا این وضعیت را طبیعی جلوه داده و آن را ماست‌مالی کنند که قطعاً با توجه به آمارهای گویا از مراجع مختلف و معتبر، این امر مسیر نخواهد شد.

پس از شنیدن درد دل‌های اساتید دانشگاه ایلام که درخواست داشتند برای جلوگیری از مشکلات احتمالی از سوی برخی از مدیران، اسمی از آن‌ها برده نشود، به سراغ مسئولین مربوطه در دانشگاه ایلام رفتیم تا نظرشان را در رابطه با وضعیت کنونی دانشگاه و برنامه‌های احتمالی آن‌ها برای خروج از بحران فعلی جویا شویم.

   جوابیه دانشگاه ایلام

روابط عمومی دانشگاه ایلام گفت: پیرو اعلام انتشار ارزیابی اخیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، مربوط به بازه زمانی 97 - 96 و اعلام رتبه 41+ دانشگاه ایلام در بین دانشگاه‌های جامع و رتبه 60 ـ 47 در بین کل دانشگاه‌های کشور، موارد ذیل جهت تنویر افکار عمومی و به‌ویژه جامعه دانشگاهی به اطلاع می‌رسد تا ضمن استفاده از این فرصت مطلوب برای ارائه اطلاعات درست و مستند درباره جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه، به سؤالات احتمالی برخی مخاطبان ارجمند و علاقه‌مند به حفظ سرعت پیشرفت دانشگاه پاسخ داده شود.

1- برابر صراحت اطلاعیه ISC، اطلاعات پژوهشی رتبه‌بندی مربوط به بازه زمانی 2018 - 2016 و اطلاعات پرسشنامه مربوط به بازه زمانی 1397 - 1395 است؛ بنابراین نتایج اعلام‌شده نمی‌تواند مبنای ارزیابی جایگاه پژوهش دانشگاه درحال حاضر باشد و ارزیابی سیاست‌ها و توفیقات پژوهشی دانشگاه مستلزم اعلام نتایج سال‌های 98 و 99 و 1400 از سوی همان مرجع است تا قضاوت منصفانه‌تری صورت گیرد.

2- در بازه زمانی 97-96، جمع‌آوری (Retract) تعدادی مقاله از نویسندگان ایرانی در سطح جهان، سبب بازنگری در حمایت‌ها و اجرای سیاست‌های پژوهشی وزارت عتف، برای سالم‌سازی پژوهش‌ها، تدوین آیین‌نامه تخلفات پژوهشی و اقدامات اصلاحی برای ارتقای کیفیت پژوهش، خروج مجلات غیر معتبر از فهرست حمایت و کم‌اثر کردن پژوهش‌های ضعیف شد که منجر به کاهش تعداد مقالات با ضریب تأثیر کم و افزایش مقالات منتشرشده در چارک اول Q1 و چارک دوم Q2 علم جهان شده است.

3- با وجود اعمال سخت‌گیری‌ها در بازه زمانی مورد مطالعه، دانشگاه ایلام برابر اعلام ISC با 15 دانشگاه هم‌گروه شده است که دانشگاه‌های بیرجند، بجنورد، خلیج فارس، گلستان، لرستان و هرمزگان دانشگاه‌های مرکز استان بوده و از دانشجو، استاد و امکانات بیشتری نسبت به دانشگاه ایلام برخوردار هستند.

4- در ارزیابی اعلام‌شده دانشگاه ایلام در شاخص اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی رتبه 31 و در شاخص « امکانات و تسهیلات » رتبه 13 را در بین دانشگاه‌های جامع کسب کرده؛ کسب این رتبه‌‌ها گواه آن است که دانشگاه ایلام طی چندسال گذشته ضمن حفظ اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی خود، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی و ملی توانسته است زیرساخت، تجهیزات، آزمایشگاه‌ها و امکاناتی دایر کند که با بهترین دانشگاه‌های کشور قابل رقابت است که قطعاً وضعیت این شاخص‌ها در بهبود و ارتقای سایر شاخص‌ها نیز در آینده اثرگذار خواهد بود.

5- درخصوص جایگاه فعلی پژوهش دانشگاه ایلام، جهت استحضار مردم شریف اعلام می‌دارد که با افزایش فعالیت‌های بین‌المللی و پذیرش دانشجویان خارجی، دانشگاه ایلام از سال 2017 برای نخستین‌بار به عضویت نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جهان (سایمگو) درآمده است و ارزیابی این دانشگاه برای سال‌های اخیر حاکی از آن است که دانشگاه ایلام طی این سال‌ها بین دانشگاه‌های دولتی، علوم پزشکی و آزاد کشور که به‌مراتب عددی بیش از دو برابر دانشگاه‌های جامع و دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم هستند، در رتبه‌های هم‌تراز و بالاتر از دانشگاه‌های مطرح کشور قرار گرفته است:

1-5- در سال 2018 دانشگاه ایلام رتبه 51 را کسب کرده، درحالی‌ که دانشگاه لرستان رتبه 59، دانشگاه اراک رتبه 63 و دانشگاه زابل رتبه 79 را کسب کرده‌اند.

2-5- در سال 2019 دانشگاه ایلام رتبه 76 را کسب کرده، درحالی‌ که دانشگاه شهید رجایی رتبه 79، دانشگاه سیستان و بلوچستان رتبه 82، دانشگاه گلستان رتبه 85 و دانشگاه اراک رتبه 87 را کسب کرده‌اند.

3-5- در سال 2020 دانشگاه ایلام و دانشگاه زنجان رتبه 53 را کسب کرده‌اند، درحالی‌ که دانشگاه لرستان رتبه 58، دانشگاه الزهرا و دانشگاه خواجه نصیرالدین رتبه 59، دانشگاه محقق اردبیلی رتبه 61، دانشگاه مازندران رتبه 62 و دانشگاه سمنان رتبه 63 را کسب کرده‌اند.

4-5- در سال 2021 تاکنون دانشگاه ایلام با رتبه 50 هم‌‍‌‌ردیف دانشگاه خواجه‌نصرالدین و دانشگاه لرستان و بالاتر از دانشگاه الزهرا، بین‌المللی امام خمینی، قم، سمنان، زنجان، مازندران و گلستان قرارگرفته است.

6- بدون تردید رتبه و جایگاه کسب‌شده در سایماگو حاصل اجرای سیاست‌های پژوهشی، تلاش اعضای محترم هیئت‌علمی، دانشجویان سخت‌کوش و کارکنان دانشگاه بوده و به حول قوه الهی کماکان شاهد استمرار توفیقات دانشگاه ایلام در کسب جایگاه‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی خواهیم بود.

7- دانشگاه ایلام با عنایت به تأثیر شاخص‌های فناوری و نوآوری در ارتقای جایگاه علمی و فناوری با پیگیری‌های مستمر و کسب حمایت‌های ملی، موفق به گرفتن مجوز ایجاد مجتمع نوآوری و فناوری شد که در بهار سال جاری افتتاح خواهد شد.

8- در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، تغییر رتبه در سال‌های مختلف امری طبیعی است، لیکن مهم‌تر از اعلام رتبه، حفظ جایگاه دانشگاه در بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هم‌تراز در کشور است که این مهم تاکنون محقق شده است.

 به گزارش خبرگزاری فارس

شناسه خبر 40301