شناسه خبر:40545
1400/2/22 09:44:15

سپهرغرب، گروه خبر: جوان خوش‌ذوق ایلامی توانسته با گردآوری پنج‌هزار سنگ، سنگ‌واره‌ها و... از مناطق مختلف استان بخشی از تاریخ و جغرافیا ایلام را به منصه ظهور برساند این درحالی است که با ایجاد موزه نیز برای دو نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

اولین موزه سنگواره (فسیل) ایلام توسط جوان خوش‌ذوق ایلامی با گردآوری انواع سنگواره‌ها و کانی‌ها از مناطق مختلف استان با هدف ارتقای علاقمندی جامعه به دانش زمین‌شناسی و به نمایش درآمده و حتی توانسته برای دو نفر نیز اشتغال پایدار ایجاد کند.

با گذر از اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی تحولاتی در فناوری نوین رخ داد؛ جامعه‌ای بر پایه علم جایگزین جامعه عصر صنعتی شد و اهمیت کارآفرینی توانست سهم عمده‌ای از فناوری روز را به خود اختصاص دهد.

سنگواره‌ها به‌ویژه بقایای ریز و ذره‌بینی آن علاوه به کمک در شناخت پیشینه حیات، کمک شایانی به شناخت تغییرات لایه‌های زمین و تعیین سن آن‌ها نیز می‌کند؛ سنگواره‌ها ابزار غیر قابل جایگزینی برای شناخت زیرزمین و منابع آن به‌ویژه نفت و گاز هستند و اهمیت آن‌ها در کشورهای نفت‌خیزی چون ایران قابل توجه است.

  ایلام دارای طبیعتی متعلق به دوره‌های مختلف زمین‌شناسی است

کارآفرین خوش‌ذوق ایلامی اظهار کرد: استان ایلام دارای طبیعتی خاص متعلق به دوره‌های مختلف زمین‌شناسی است که برای علاقه‌مندان به مطالعه و تحقیق یا جمع‌آوری سنگ‌های خاص، سرزمینی عالی و دست‌نخورده است.

مسعود کارزانی‌فرج‌اللهی افزود: تحقیق و جمع‌آوری سنگ را از سال 91 و بر اساس علاقه فردی که به این موضوع داشتم آغاز کردم و از آن سال تاکنون به بخش عمده‌ای از جغرافیای طبیعی استان سفر داشته‌ام که نتیجه آن جمع‌آوری پنج‌هزار قطعه سنگ، سنگواره، کانی و ابزارهای انسان اولیه بوده است.

وی تصریح کرد: ابتدا هدفم ایجاد یک مجموعه خانگی از انواع سنگواره و کانی بود اما باتوجه به گستردگی کار در حوزه سنگ و همچنین پتانسیل‌های غنی منطقه فعالیت و اهداف خود را گسترش دادم و برای تحقق برنامه‌ام به‌طور جدی و رسمی وارد دنیای سنگ‌ها شدم.

  اولین و کامل‌ترین موزه سنگ استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام نیز گفت: هدف از ایجاد این موزه خصوصی در استان، ارتقای علاقه‌مندی جامعه به دانش زمین‌شناسی و آشنایی عموم بازدیدکنندگان با زیبایی‌های منحصر به‌فرد سنگ‌ها، فسیل‌ها و کانی‌های استان و همچنین تعامل بین مدرسه و دانشگاه و ارتقای سطح آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان است.

عبدالمالک شنبه‌زاده ادامه داد: در این مجموعه خصوصی طی چند سال تحقیق و بررسی، بیش از 4/5 هزار قطعه سنگ و همچنین کانی‌های مختلف به‌دست آمده؛ این موزه می‌تواند یکی از اولین و کامل‌ترین موزه‌های سنگ موجود در استان باشد.

وی تأکید کرد: تعداد مجموعه آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود 936 قطعه است.

  تنوع بالای سنگ‌ها و فسیل‌های موجود در ایلام

مسئول موزه‌های استان ایلام مطرح کرد: طبیعت ایلام سرشار از تنوع است؛ این تنوع در سنگ‌ها و فسیل‌ها که آثار به جامانده از موجودات قدیمی هستند نیز دیده می‌شود؛ موزه خصوصی سنگ و سنگواره متعلق به مسعود کارزانی‌فرج‌اللهی بوده که مجموعه آثار به نمایش گذاشته شده در ویترین‌های موزه 936 قطعه سنگ و فسیل است که شامل: شکم‌پایان، خارپوستان، مرجان‌ها و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی هستند.

ناهید پرویزی بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعی استان و تنوع سایت‌های فسیلی و سنگ می‌توان گفت که در آینده‌ای نزدیک می‌توان مجموعه‌ای از سنگواره‌ها را بهره‌برداری و جمع‌آوری و سایت‌های جدید و یا در حال انقراض را نیز کشف کرد.

  مطالعه فسیل‌ها به درک محیط دیرینه کمک می‌کند

کارشناس فسیل‌شناسی نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: فسیل‌ها یا سنگواره‌ها نشانه‌هایی از گیاهان و جانورانی هستند که روزگاری بازمانده دار در قید حیات بوده و ممکن است بقایای یک مهره‌، تمام یا بخشی از اسکلت یک حیوان و یا گیاهان عظیم‌ میکروسکوپی باشد.

هدایت اسدی ادامه داد: مطالعه آن‌ها به ما امکان می‌دهد، محیط دیرینه را درک کنیم و به بررسی روند تحولات حیات روی کره زمین بپردازیم؛ این مکان‌ها ممکن است بر اثر عملکردهای طبیعی(مانند هوازدگی و فرسایش) و یا فعالیت انسانی (مانند تراشه‌های جاده‌ها و معادن) در معرض دید قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون، شناخت و درک جنبه‌های متفاوت فسیل‌ها، مانند اهمیت علمی، زیست‌محیطی، آموزشی، تفریحی، فرهنگی و تجاری، توجه بیشتر به آن‌ها را در سطح ملی و بین‌المللی به دنبال داشته است.

کارشناس فسیل‌شناسی ادامه داد: این فسیل‌ها بخش جدایی‌ناپذیر (میراث طبیعی) به‌شمار می‌آیند و باید به بهترین شکل ممکن آنان را حفاظت کرد.

  لزوم توجه به سنگ‌ها و سنگواره‌ها

یکی از شهروندان ایلامی نیز گفت: دنیای سنگ‌ها در ایلام مغفول و ناشناخته باقی مانده است.

جلیلیان افزود: جغرافیای بکر استان ایلام ظرفیتی گسترده و بی‌نظیر برای مطالعه، تحقیق و ایجاد موزه‌های سنگ و سنگواره است.

  وجود سنگ‌هایی با قدمت 142 میلیون سال در موزه

یکی از افرادی که در موزه مشغول کار است بیان کرد: در ایلام سنگ‌های مرجانی متعلق به زمانی که ایلام بستر دریا بوده و سنگ‌هایی با قدمت 142 میلیون ساله مربوط به دوران کرتاسه یا میانه زیستی در این موره برای بازدید علاقمندان گذاشته شده است.

وی یادآور شد: در این موزه مشغول کار هستم و از کار کردن در اینجا لذت می‌برم دنیای سنگ‌ها و کانی‌ها شگفتی‌هایی دارد که واقعاً برایم هیجان زده و لذت‌بخش است امید است این موزه گسترش و حمایت شود.

حال باید گفت این موزه دارای پنج‌هزار سنگ از گونه‌های مختلف است که در حال حاضر یک هزار و 500 قطعه آن بعد از تراش، پرداخت و جلا در معرض نمایش قرار گرفته و هر چند ماه یک‌بار این سنگ‌ها با نمونه‌های دیگری تعویض می‌شوند تا غنا و تنوع داشته‌های موزه حفظ شود؛ مسئولین در این خصوص می‌توانند با برنامه‌ریزی منسجم علاوه بر اشتغال‌زایی برای جوانان شاهد بهشت سنگواره‌ها در جای جای کشور باشیم.

شناسه خبر 40545