
سپهرغرب، گروه جوانی: راه انداختن کسبوکارهای خانگی ازنظر خیلیها نشدنی است. یا حتی خیلیها تا اسم کسبوکار در خانه را میآورید؛ گمان میکنند که کسی سرشان را کلاه گذاشته است؛ اما واقعیت این است که انجام دادن کارهایی که شما قابلیت و تواناییاش را دارید و پول درآوردن از آنها یکی از بزرگترین فرصتهایی است که زندگی در اختیارتان میگذارد؛ چهبهتر که بتوانید آن را عملی کنید و از آن حسابی هم پول دربیاورید. فقط باید قبل از اینکه قلقلک بشوید و یک کسبوکار خانگی را راه بیندازید چشمتان را خوب باز کنید. ما برای راحتی شما این زحمت را به دوش میکشیم و چشمهای مبارکتان را باز میکنیم.
هر انگشت و هزار هنر
اولازهمه باید ببینید که چه کارهای را میتوانید انجام دهید. تواناییهایتان از صدای خوش برای آواز خواندن تا برنامهنویسی وب را روی کاغذ بیاورید. برای اینکه تواناییهای خودتان را بشناسید و بتوانید روی خودتان حساب کنید باید واقعبین باشید؛ یعنی لازم نیست تواناییهای خودتان را خیلی افسانهای فرض کنید و از آنطرف هم خودتان را دستکم نگیرید. گاهی توانایی شناخت درست رنگها و داشتن سلیقه در چیدن مناسب رنگها کنار هم میتواند برای شما منبع یک درآمدزایی باشد. بعد یک حسابوکتاب سرانگشتی بکنید و ببینید چقدر پول دارید که میتوانید برای کارتان سرمایه اولیه بگذارید. اگر سرمایهای ندارید و کلاً میخواهید از صفر شروع کنید؛ نگران نباشید. پول درآوردن از صفر هم شدنی است.
گوگل عزیز
میتوانید اول از همه عضو گروه یا سایتهایی شوید که کارفرما و کارمند را به هم ارتباط میدهند. معمولاً با کمی جستجو مکانهای مجازی را پیدا میکنید که افراد، درخواست انجام کار یا پیدا کردن نیروی کارشان را در آنجا درج میکنند. اگر وارد این سایتها و گروهها شدید و دیدید تعداد متقاضیان انجام کار، از تعداد کارفرماها خیلی بیشتر است! اصلاً نگران نشوید. نفس عمیق بکشید؛ اعتمادبهنفستان را حفظ کنید و همین خط مستقیم را تا پیروزی پیش بروید!
مخاطبان بهصف
معلوم است که قرار نیست همه میلیاردر باشند و اگر شما تنها صد مشتری داشته باشید که هرکدامشان هر 6 ماه یکبار از شما خرید کنند و میزان درآمد شما چیزی حدود 500 تا 800 هزار تومان در ماه هم باشد، شما کلاهتان را به احترام آنها از سر برمیدارید و به هوا میاندازید. گاهی بهتر است قبل از شروع کار ازاینجا شروع کنید که ببینید دیگران چه کارهایی را در شبکههای اجتماعی یا فروشگاههای معروف هنری رو کردهاند و شما سراغ جای خالیها بروید. ببینید مخاطب کارهای شما چه سلیقهای دارد و به چه جنس و قیمتی علاقه و اقبال بیشتری نشان میدهد. اگر قرار است یک یا چند کار هنری را تولید کنید که نمونه مشابه آنها در بازار وجود دارد آنها را بررسی کنید و ببینید مشتریها از کدام نوع از آن محصولات استقبال میکنند. قیمت آن محصولات را هم بررسی کنید و نقش قیمت را در جذب مشتری و مخاطب اصلاً دستکم نگیرید.
چیلیک چیلیک برای فروش
اگر عاشق کارهای هنری هستید و قرار است خودتان برای خودتان بازاریابی کنید بهتر است کمی هم عکاسی بلد باشید و از فوتوفنهای اولیه قاب و چیدمان سردر بیاورید. خواندن یکی دو یادداشت درباره اینکه چطور از کارهایمان عکس بگیریم را در اینترنت جستجو کنید و بعدازآن کارهای زیبایتان را در اینترنت تبلیغ کنید. حتی لازم نیست دوربینهای حرفهای هم برای این کار داشته باشید. خیلی وقتها گوشی موبایلتان کارتان را راه میاندازد. در یک ساعت خوب در روز که نور آفتاب برای عکاسی مناسب است، کارهایتان را روی یک میز سفید یا هر چیزی که زمینه سفید دارد بچینید و با کمی خلاقیت از آنها عکس بگیرید. زمینه سفید به کارها و محصولات شما جلا و جلوه بیشتری میدهد. میتوانید از یک المان رنگی هم استفاده کنید. مثلاً در کنار همه محصولات خودتان در عکسهایی که میگیرید یک انار سفالی فیروزهایرنگ داشته باشید. شک نکنید که با این کار اثرگذاری بیشتری روی مخاطبان خود خواهید داشت.
خودآموز باشید!
برای انجام کارهای کوچک خانگی بهتر است اول از همه سراغ کسانی بروید که در انجام آن کار تجربه دارند. اگر کسی را سراغ ندارید، حتماً اینترنت در دسترستان هست. گاهی چند ساعت جستجو در سایتها بهرهوری بیشتری از یک کلاس آموزشی دارد. با توجه به نقطه طلایی آن، یعنی هزینهای که برای آموزش پرداخت نمیکنید! از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، مواردی هستند که در اینترنت یافت میشوند و شما هم سعی کنید عبارت «نه اینطوری که نمیشه» را هیچوقت به زبانتان نیاورید؛ اصلاً بله! اینطوری هم میشود.
به لطف سایتهای ترجمه آنلاین هم میتوانید از تجربیات اهالی کشورهای دیگر بهره ببرید و کلی ایده بگیرید. مثلاً اگر عاشق سروکله زدن با انواع و اقسام پارچهها هستید، بهتر است ببینید میتوانید با آنها چه چیزهایی بدوزید. حتی اگر شما تابهحال یک درز هم ندوختهاید؛ ما این امیدواری را به شما میدهیم که در بیشتر مواقع اصلاً لازم نیست شما یک خیاط باشید.
فکر کنید شما در یک بیابان گیر افتادهاید و تنها راه نجاتتان این است که کیف ساده و کمی چشمنواز بدوزید. برای این کار کافی است تا اصطلاح الگوهای رایگان را جستجو کنید تا هزاران الگو پیش چشمتان ظاهر شود و شما هم دستبهکار شوید. چند تکه پارچه خوش آب و رنگ (که احتمالاً همین الان در کمد خانه شما در حال خاک خوردن است) یک مدل چرخخیاطی ساده، نخ و قیچی تنها لوازمی هستند که شما برای دوختن یک کیف به آنها احتیاج دارید. مثلاً ممکن است شما برای مواد اولیه این کیف چیزی حدود 15 هزار تومان هزینه کرده باشید اما بهراحتی میتوانید آن را به مبلغ 40 هزار تومان بفروشید. حتی اگر در مراحل خیلی ابتداییتر از این حرفها هستید، میتوانید از کیفهای ساده متقالیِ خرید شروع کنید. یک کیسه، با دو دسته که میتوانید روی آن را با رنگهای مخصوص پارچه کمی نقاشی کنید تا سادگی محض دربیایند. فراموش نکنید که با دوخت و فروش این کیف نهتنها پول درمیاورید، بلکه محیطزیست و بشریت هم از شما متشکر خواهند بود؛ اما اگر کمی حرفهایتر شدید یا اینکه هستید، حتماً به انواع لوازم آشپزخانه، رومیزیها و عروسکهای پارچهای هم فکر کنید.
فرآوری: ندا داودی
شناسه خبر 40619