شناسه خبر:40917
1400/2/30 01:53:32
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار:

کشاورزان بیجاری مبارزه با پوره سن را جدی بگیرند

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرجهاد کشاورزی بیجار گفت: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی و بالا بودن تراکم پوره سن گندم در مزارع و محدودیت زمان مبارزه، ضروری است کشاورزان اقدام به سمپاشی مزارع خود کنند.

پیمان قمری اظهار کرد: در سال جاری در 58 هزار و 677 هکتار از مزارع شهرستان سمپاشی در مرحله سن مادر، 6 هزار و 200 هکتار در مرحله پوره سن، 20 هزار و 895 هکتار مبارزه با علف هرز و 15 هزار و 60 هکتار محلول پاشی کود انجام شده است.

وی افزود: بهترین زمان مبارزه با این آفت زمانی است که سن مادر تخم‌گذاری نکرده است و کشاورزانی که در این برهه همزمان با سمپاشی مزارع، اقدام به محلول‌پاشی کود NPK کرده‌اند خسارت کمتری دیده و پوره سن در مزارع آن‌ها از حد نرمال کمتر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: آفت سن مادر در کمیت مزارع تأثیر می‌گذارد اما سن پوره علاوه بر کمیت بر کیفیت گندم و در نهایت آرد حاصل نیز مؤثر است و اگر کنترل نشود نابودی محصول را به دنبال دارد.

قمری اظهار کرد: در سال زراعی جاری استمرار خشک‌سالی کم‌سابقه، پوشش گیاهی ضعیف در مراتع، زمستان با آب و هوای معتدل و از طرفی ریزش تدریجی باعث طغیان آفت سن و موجب گردیده مزارع گندم و جو در اکثر مناطق شهرستان در معرض خطر خسارت شدید سن قرار گیرد.

شناسه خبر 40917