شناسه خبر:41133
1400/3/4 10:02:38
به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی:

شناسایی بیش از 357 گونه جانوری در کردستان

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان با اشاره به منحصر به‌فرد بودن اکوسیستم کردستان اعلام کرد تاکنون 357 گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی و خشکی استان شناسایی شده است.

فریبا رضایی با اشاره به روز جهانی تنوع زیستی اظهار کرد: سازمان ملل متحد هر سال شعار خاصی را برای این روز درنظر گرفته است و شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی، «ما نیز بخشی از راه حل حفظ تنوع زیستی هستیم» در نظر گرفته شده است.

وی افزود که تا پیش از این عناوینی چون تنوع زیستی، گرم شدن کره زمین، بالا آمدن سطح دریا، آلودگی هوا، انقراض گونه‌ها، تنها در مقالات علمی و میان اساتید و دانشجویانی که به‌نوعی با حوزه محیط‌زیست آشنایی داشتند رد و بدل می‌شد اما امروزه به بخشی از دغدغه‌های عمومی بدل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان تصریح کرد: کردستان با داشتن تنوع آب وهوایی، مرطوب در سمت غرب و سرد و خشک در شرق، از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی در ایران و جهان کم‌نظیر است به‌صورتی که تاکنون بیش از 357 گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی وخشکی استان کردستان شامل 282 گونه پرنده، 31 گونه پستاندار، 23 گونه خزنده، 15 گونه ماهی، 6 گونه دوزیست شناسایی شده است.

رضایی با اعلام اینکه تنوع زیستی شامل مجموعه‌ای از موجودات زنده به شکل‌های گوناگون است؛ عنوان کرد که کردستان میزبان گونه‌های منحصر به‌فردی، مانند سمندر خال زرد کردستانی و سمندر آتشین، پلنگ و خرس قهوه‌ای، میش مرغ و سنجاب زمینی است که تنوع زیستی غنی استان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد که تنوع گونه‌های گیاهی استان کردستان نیز با 115 خانواده، 660 جنس و تعداد یک هزار و 750 گونه حدود 26 درصد از کل تنوع گونه‌های گیاهی ایران را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد که تعداد گونه‌های گیاهی شناسایی شده اندمیک استان کردستان 350 گونه می‌باشد که حدود 20 درصد کل گونه‌های بومی ایران را به خود اختصاص داده و از این تعداد 60 گونه به عنوان رکورد در استان کردستان شناسایی شده و در هیچ جای دیگری از دنیا گزارش نشده است و این نشان از غنای منحصر به‌فرد تنوع زیستی استان را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان گفت: تا زمانی که بینش و نگرش انسان‌ها نسبت به محیط‌زیست تغییر پیدا نکند وضعیت محیط‌زیستی بهتر نخواهد شد و این مهم تنها با آموزش‌های محیط زیستی و ترویج سواد زیست‌محیطی تحقق خواهد یافت، افزایش آگاهی مردم جامعه و به‌خصوص کودکانی که فردای کشور را خواهند ساخت نقش بسزایی در کمک به محیط زیست این مرز و بوم ایفا خواهد کرد.

رضایی با اعلام اینکه متأسفانه به دلیل برخی عوامل طبیعی و بسیاری از عوامل انسانی شاهد از بین رفتن تنوع زیستی در اکوسیستم هستیم؛ اظهار کرد که تغییر کاربری اراضی به کشاورزی، تغییر کاربری اراضی به مناطق مسکونی و صنعتی، تجاوز به عرصه‌های طبیعی، تجارت حیوانات و گیاهان وحشی، بهره‌برداری بیش از اندازه از فلور و فون و آلودگی آب‌ها از‌جمله عوامل انسانی تهدید‌کننده تنوع زیستی به‌شمار می‌آید.

وی در پایان یادآور شد که برای جلوگیری از خطر نابودی تنوع زیستی علاوه بر بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی، ضروری است تا تک‌تک افراد جامعه در سبک زندگی، میزان هدر رفت منابع غذایی و انرژی بازنگری اساسی کنند و همه با هم در حفاظت و صیانت از میراث آیندگان و انفال الهی کوشش کنیم.

شناسه خبر 41133