رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد:
تعدیل حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی در تقابل با نخبهپروری و حفظ نخبگان است
سپهرغرب، گروه کاردانش: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر تعدیل حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی را در تقابل با تخبهپروری و حفظ نخبگان دانست و آن را آسیبی برای نظام آموزش عالی عنوان کرد.
علیرضا زالی در پانزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی که در تالار امام خمینی (ره) برگزار شد، نقشه اصلی راه دانشگاههای کشور را بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست و گفت: داناییمحوری، توجه به جوانان، نخبهگزینی و توجه ویژه به مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانشبنیان ابزارهایی هستند که استفاده از آنها تحقق اهداف این بیانیه را ممکن میسازد.
وی با اشاره به التفات ویژه مقام معظم رهبری به نقش استراتژیک دانشگاهها، بر ضرورت شناسایی نقاط قوت و خلأها و جبران آسیبهای موجود در دانشگاهها تأکید کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی «قطعه قطعه شدن» آموزش در سطح جهان را یکی از آسیبهای عرصه آموزش برشمرد و افزود: در دانشگاههای علوم پزشکی نگاه صرف و انتزاعی به برنامههای آموزشی و غفلت از آموزش عمومی سلامت و غفلت از تأمین نیازهای ضروری سلامت میتواند از آسیبهای قطعهقطعه شدن آموزش باشد.
زالی همچنین عدم تطبیق آموزشهای ارائه شده به فارغالتحصیلان با نیازهای حوزه سلامت را از دیگر چالشهای آموزش دانست و گفت: 80 تا 85 درصد آموزشهای حوزه سلامت معطوف بر بالین و حوزه بستری است و کمتر به آموزشهای مورد نیاز در حوزه درمانهای سرپایی توجه میشود.
وی در ادامه بر ضرورت گسترش برنامههای بین رشتهای از جمله علوم ترجمانی تأکید کرد و ادامه داد: باید برای تعمیق و بسط علوم ترجمانی و بین رشتهای راهکارهای مناسبی داشته باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین عدم استفاده کافی از ظرفیتهای موجود برای ادغام آموزش، پژوهش و خدمات را از دیگر چالشهای حوزه آموزش عنوان کرد.
زالی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت حرکت دانشگاههای کشور به سوی مرجعیت علمی، گفت: این حرکت به سمت این هدف کاری بزرگ و شجاعانه است اما با توجه به استعدادهای اعضای هیئت علمی، با به فعلیت درآوردن همه ظرفیتهای موجود این هدف قابل تحقق است.
وی با بیان اینکه برنامههای آموزشی باید مبتنی بر تربیت دانشآموختگان چندوجهی باشد، تربیت فارغالتحصیلان تکساحتی را یکی از چالشهای حوزه آموزش نام برد و گفت: کرونا تکانههای سنگینی به حوزه آموزش وارد کرد به طوری که 1.6 میلیارد فراگیر در سطح جهان دستخوش مشکلات فراوانی شدند، در کشور ما نیز تکانه سنگینی به حوزه آموزش وارد شد اما آموزش کشور به سرعت به سمت تطبیق با وضعیت موجود حرکت کرد و دستاوردهای خوبی داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: تا پیش از کرونا میانگین رشد آموزش مجازی در جهان 15.4 درصد بود و پیشبینی میشد ایالات متحده آمریکا نیز تا سال 2020 بتواند به 80 درصد برنامههای از پیش تعیین شده در حوزه آموزش مجازی برسد.
زالی با بیان اینکه کرونا روند آموزش مجازی را در جهان تسریع کرد، ادامه داد: در کشور ما نیز اگرچه کرونا فرصت تلخی بود اما ما توانستیم مسیر آموزش مجازی را به سرعت بپیماییم.
وی ادامه داد: در مسیر حرکت دانشگاهها به سمت آموزش مجازی باید مراقبت کنیم که دچار شکاف دیجیتال نشویم و همچنین به ابزارهای نوین آموزشی توجه ویژهای معطوف شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ابزارهای نوین آموزشی توضیح داد: بازیهای کامپیوتری برای آموزش آموزشی یکی از 6 راهبرد آموزش محسوب میشود.
زالی طراحی مناسب آموزش و مهندسی یادگیری را از مهمترین استراتژیها در حوزه آموزش عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در این حوزه در کشور کارهای خوبی انجام شده است. آموزش مجازی همزمان و غیر همزمان، کلاسهای وارونه و مواردی از این قبیل از ابزارهای نوینی محسوب میشود که برای اثربخشی آموزش باید به آنها مسلح شویم.
وی همچنین بر ضرورت توانمندسازی اعضای هیئت علمی برای بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی و فضای دیجیتال تأکید کرد و گفت: جذب اعضای هیئت علمی از بین فارغالتحصیلان و تسریع روند جذب نخبگان در جایگاه عضو هیئت علمی از سیاستهای اصلی دانشگاه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ستون مایه اصلی رشد دانشگاه اعضای هیئت علمی هستند و بررسیها نشان میدهد در بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا تا 45 درصد میزان بودجه برای تمشیت نیروی انسانی و اعضای هیئت علمی هزینه میشود.
زالی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به امور رفاهی و همچنین انگیزشی اعضای هیئت علمی برای کسب رضایت آنان گفت: باید آسیبشناسی شود که چرا گاهی برای پرکردن کرسیهای دانشگاهی انگیزه کافی وجود ندارد.
شناسه خبر 41485