شناسه خبر:42717
1400/4/9 09:45:34

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بانه با بیان اینکه گندم دیم در چهار هزار 600 هکتار و گندم آبی در 300 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان کشت شده گفت: امسال با وجود خشک‌سالی چهار هزار و 500 تن گندم از مزارع دیمی و آبی بانه گندم برداشت می‌شود.

کریم شریفی در جلسه کمیسیون خرید گندم بانه با اشاره به کاهش بارش‌ها و کاهش تولید گندم اظهار کرد: به دلیل کاهش بارندگی‌ها امسال کشت‌های دیم بازدهی مناسبی ندارند و تولید گندم امسال تاحدودی کاهش یافت.

وی ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌شود که یک هزار و 500 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در بانه خریداری شود و در این راستان سه مرکز خرید در روستای شوی و شهرهای کانی سور و بوئین گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با قیمت مصوب دولتی خریداری می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بانه گفت: امسال در طرح جهش تولید گندم در دیم یک هزار و 300 هکتار گندم دیم با همکاری بنیاد برکت کشت شد.

شریفی با اشاره به دستمزد بالای برداشت گندم با دستگاه کمباین اضافه کرد: در شهرستان بانه هشت کمباین فعال و 6 کمباین مهاجر گندم کشاورزان را برداشت می‌کنند هزینه هر ساعت کار با این دستگاه‌ها 40 میلیون و 200 هزار ریال است.

وی اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های بالای برداشت گندم با کمباین امسال پیش‌بینی می‌شود که گندم با دستگاه‌های دروگر برداشت شود.

رئیس تعاون روستایی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه تأمین آرد مصرفی است گفت: سهمیه مصرف آرد شهرستان بانه در هر ماه یک هزار و 200 تن است که خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان سهمیه یک ماه را تأمین می‌کند.

هیوا مجیدی‌آذر با اشاره به اینکه کیفت آرد در بانه علارغم مشکلات موجود کیفیت قابل قبول است افزود: کارخانه آرد بانه نیز امسال اقدام به خرید گندم می‌کند و سه مرکز خرید نیز برای خرید گندم کشاورزان پیش‌بینی شده است.

شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر در 270 کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.

شناسه خبر 42717