شناسه خبر:43216
1400/4/20 09:11:35

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: عوامل انتظامی در حوزه پلیس راه با نظارت و کنترل دقیق و مستمر از ورود خودروهای با پلاک غیر بومی به این استان جلوگیری کنند.

سیدسعید شاهرخی روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان همدان افزود: عوامل انتظامی این استان از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون خدمات خوب و ماندگاری داشتند و در آستانه اوج شیوع پنجم نیز باید با جلوگیری از ورود خودروهای غیر بومی به همدان، از شیوع این ویروس جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: می‌توان خودروهای غیر بومی را از ابتدای حوزه استحفاظی استان همدان بازگرداند یا آن‌ها را به کمربندی‌ها هدایت کرد؛ در غیر این صورت حضور این‌قبیل خودروها در سطح شهرهای همدان سبب نارضایتی عمومی می‌شود.

استاندار همدان بیان کرد: بسیاری از خانواده‌ها قصد مسافرت به‌ویژه در تعطیلات پایان هفته آینده به این استان را دارند و از هم‌اینک برنامه‌ریزی کرده‌اند که به‌منظور جلوگیری از ورود به اوج شیوع پنجم کرونا، از هم‌اینک باید نسبت به جلوگیری از ورود خودروهای غیر بومی و اطلاع‌رسانی درباره محدودیت‌های تردد اقدام کرد.

شاهرخی اظهار کرد: هم‌اینک شمار زیادی از استان‌های کشور به ویروس جدید مبتلا شدند، اما تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای فردی در همدان به این ویروس ارائه نشده، با این وجود خطر جدی است.

وی ادامه داد: بیشتر استان‌های هم‌جوار دچار ویروس جدید کرونا شدند و آمار شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی مجاور استان همدان نیز رو به افزایش است.

استاندار همدان با بیان اینکه علت ابتلای 99 درصد بیماران به کرونا شرکت در اجتماعات و حضور در دورهمی‌های خانوادگی است، از شهروندان خواست تا از شرکت در اجتماعات پرهیز کرده و تماس‌های درون‌خانگی را به حداقل ممکن برسانند.

شاهرخی گفت: وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از نقاط به‌گونه‌ای است که انگار تاکنون با واژه کرونا آشنا نشدند که این نشان از بی‌توجهی به پروتکل‌های ابلاغی و عادی‌انگاری این ویروس است.

وی از کمیته مسئولان اجتماعی و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا خواست تا برای جلوگیری از عادی‌انگاری و کاهش ابتلا به ویروس، تبعات بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های ابلاغی را با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

وی همچنین خواستار نظارت دقیق بر نحوه اجرای مصوبات ستاد کرونا و تشدید نظارت‌ها شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز گفت: این استان تا دو هفته آینده وارد اوج شیوع پنجم ویروس کرونا می‌شود، با این وجود دستگاهای متولی برای رویارویی با این وضعیت از آمادگی لازم برخوردار هستند.

رشید حیدری‌مقدم اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان منتظر وقوع بحران و برنامه‌ریزی نیست، بلکه پیش از بروز هرگونه شیوعی برنامه‌ریزی لازم برای رویارویی با آن را انجام داده است.

وی اضافه کرد: در این راستا دستگاه‌های مورد نیاز برای درمان بیماران کرونایی ازجمله سی‌تی‌اسکن، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و امثالهم بررسی شده و درصورت داشتن نقص فنی، نسبت به تعمیر و آماده‌سازی آن برای ارائه خدمات، اقدام‌های لازم صورت گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان بیان کرد: هم‌اینک حوزه بهداشت و درمان استان از آمادگی لازم ازنظر تجهیزات بهداشتی، نیرو، وسایل و لوازم حفاظت فردی و تجهیزات بیمارستانی برای رویارویی با اوج شیوع پنجم کرونا برخوردار است.

حیدری‌مقدم یادآوری کرد: طی 24 ساعت گذشته 150 بیمار کرونایی شامل 26 مورد بستری مثبت و 124 بیمار سرپایی مثبت شناسایی شدند و یک نفر نیز جان خود را از دست داد.

وی با بیان اینکه فامنین در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌های استان همدان در وضعیت نارنجی هستند، ادامه داد: درحال حاضر 420 بیمار مبتلا به کوید 19 در همه بیمارستان‌های این استان بستری و تحت درمان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان خاطرنشان کرد: هیچ استانی در کشور اوج شیوعی به اندازه اوج شیوع چهارم استان همدان را تجربه نکرده است، چراکه در این مرحله شمار بیماران بستری در بیمارستان‌های همدان به حدود یک‌هزار و 750 نفر رسید.

حیدری‌مقدم از افزایش شمار بیماران سرپایی ابراز نگرانی کرد و گفت: آمار روزانه بیماران سرپایی مثبت در استان همدان به حدود 600 نفر رسیده که نسبت به هفته گذشته 200 نفر در روز افزایش داشته است.

وی در زمینه واکسن کرونا نیز گفت: 96 هزار و 650 دوز اول واکسن و 59 هزار و 513 دوز دوم واکسن تاکنون در استان همدان تزریق شده است که با درنظر گرفتن سه هزار دوز واکسن پاستور، حدود 150 هزار دوز واکسن تاکنون در این استان تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: 95 درصد افراد بالای 70 سال این استان که از گروه‌های پُرخطر محسوب می‌شوند، در برابر کرونا واکسینه شدند که معادل 62 هزار و 84 نفر می‌شود.

وی تأکید کرد: اواخر هفته آینده از روز چهارشنبه تعطیلات پایان هفته آغاز می‌شود، بنابراین درخواست می‌شود از هم‌اینک برای جلوگیری از ورود خودروهای غیر بومی تدبیری اندیشیده شود تا آن زمان دچار سختی و مشکل نشویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره قطعی برق بیمارستان‌ها نیز گفت: همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان به ژنراتور وصل هستند و قطعی برقی در هیچ‌یک از این مراکز تاکنون روی نداده است.

شناسه خبر 43216