سپهرغرب، گروه کار و دانش: معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی به پیشنهاد خودشان و به طور بلاعوض از سوی این صندوق حمایت میشوند.
سیاوش ملکیفر در خصوص یکی از بستههای صادراتی شرکتهای دانشبنیان گفت: شرکتها میتوانند برای حضور مستقل در هر نمایشگاه خارجی معتبر، تا 90 درصد هزینه اجاره، ساخت غرفه، سفر و اسکان را تا سقف 150 میلیون تومان در سال، بهطور بلاعوض از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنند.
وی با بیان اینکه با توجه به نیاز شرکتهای دانشبنیان، تاکنون بیش از 140 نمایشگاه زیر چتر حمایتی صندوق قرار گرفته است، ادامه داد: تا پیش از آذر 97 حضور شرکتها حداکثر در 20 نمایشگاه خارجی و آن هم عمدتاً در قالب پاویون مورد حمایت صندوق قرار میگرفت اما با رویکرد جدید، نمایشگاههای تحت حمایت متناسب با نیاز و اعلام شرکتهای دانشبنیان به طور چشمگیری افزایش یافته است.
ملکیفر با تأکید بر اینکه متأسفانه فهرستی جامع از نمایشگاههای معتبر خارجی وجود ندارد، گفت: شرکتهای دانشبنیان میتوانند نمایشگاههای معتبر خارجی در بازارهای هدف خود را به صندوق معرفی کنند تا به فهرست تحت حمایت صندوق اضافه شود.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه نمایشگاههای خارجی تحت حمایت صندوق محدودیت جغرافیایی ندارد، گفت: این نمایشگاهها میتواند در اروپا، آسیا، آفریقا و بازارهای هدف متنوع شرکتهای دانشبنیان و در هر یک از حوزههای تخصصی صنعت و فناوری باشند.
وی با بیان اینکه شرکتهای دانشبنیان توانمند صادراتی میتوانند با حمایت صندوق در این نمایشگاهها حضور یابند، بیان کرد: از شرکتهای دانشبنیان برای حضور در نمایشگاه و کشوری حمایت میکنیم که محصول مرتبط با آن نمایشگاه و قابل فروش در آن کشور را به تولید رسانده باشند.
وی با بیان اینکه در حوزه نمایشگاههای خارجی به دو صورت از شرکتها حمایت میکنیم، گفت: برپایی پاویون شرکتهای دانشبنیان و حمایت از شرکتها برای حضور مستقل در نمایشگاههای منتخب خودشان، هر دو از سوی صندوق به صورت بلاعوض حمایت میشود.
به گفته معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، ما با پرچم جمهوری اسلامی ایران تاکنون در 15 نمایشگاه خارجی پاویون دانشبنیان را با حضور بیش از 200 شرکت دانشبنیان برپا کردهایم و این پاویونها نقش مهمی در توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان داشته است.
وی با اشاره به نمایشگاهها و کشورهایی که این پاویونها در آنها برپا شده، گفت: این پاویونها در نمایشگاههای معتبر حوزههای مختلف فناوری از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلامت، حملونقل، ساختمان و انرژی در کشورهای آذربایجان، پاکستان، ترکیه، آلمان، چین، هلند، افغانستان، امارات، ارمنستان و سوریه برپا شده است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد: تصویری که اغلب مردم دنیا از ایران در ذهن دارند، تصویر یک اقتصاد دانشبنیان نیست، بلکه هنوز کشور ما را عمدتاً با محصولات خام و فرآوردههای نفتی میشناسند. از این رو لازم است شرکتهای دانشبنیان در همه حوزههای تخصصی و در کشورهای هدف به خوبی دیده شوند و یکی از اهداف برپایی پاویونها تغییر همین تصویر بیرونی است.
به گفته ملکیفر، در سال گذشته 79 شرکت از حمایت بلاعوض حدود 4 میلیارد تومانی صندوق برای حضور در نمایشگاههای خارجی (به صورت مستقل و پاویون) بهرهمند شدهاند.
شناسه خبر 43772