شناسه خبر:44719
1400/5/31 09:57:29

سپهرغرب، گروه خبر: مردم روستای «فرهادآباد» سال‌هاست به بهانه جابه‌جایی روستا همواره از خدماتی همچون مسکن ایمن، آموزش، طرح هادی، گازکشی، دسترسی به اینترنت، راه‌ارتباطی استاندارد و... محروم بوده‌اند.

سال‌ها پیش که در روستای فرهادآباد از توابع شهرستان دره‌شهر کلنگ احداث سد سیکان با هدف تأمین آب شرب سه شهرستان (دره‌شهر، آبدانان و بدره)، تأمین آب کشاورزی و همچنین توسعه صنعت کشاورزی در دره‌شهر به زمین زده شد؛ گمان می‌رفت به‌زودی با اجراسازی این پروژه روستای ‌فرهاد‌آباد و سایر روستاهای شهرستان دره‌شهر آباد شوند.

اما با وجود اینکه بیش از ده سال از کلنگ‌زنی این سد می‌گذرد نه‌تنها سد سیکان پیشرفت چشم‌گیری نداشته، بلکه به بهانه ‌جابه‌جایی روستا خدمات اولیه زندگی نیز از مردم روستای فرهادآباد سلب شده است.

  پیشرفت 25 درصدی سد سیکان پس از گذشت 11 سال

یکی از ساکنان شهرستان دره‌شهر گفت: سد سیکان واقع در روستای «فرهاد‌آباد‌» شهرستان دره‌‌شهر ازجمله پروژه‌های رها شده در استان ایلام است که با گذشت بیش از 10 سال از آغازعملیات آن، تنها 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

منصوری افزود: سد سیکان که نزدیک به 11 سال پیش با هدف آبادسازی روستا «فرهاد‌آباد‌» شروع به فعالیت کرد هم‌اکنون نه‌تنها سودی برای مردم این روستا نداشته، بلکه زندگی را به کام آنان تلخ کرده است.

احمدی از ساکنان روستای فرهادآباد گفت: سد سیکان در روستای فرهادآباد دره‌شهر مشکلات فراوانی در زمینه تأمین اعتبار دارد که همین امر مانع از جابه‌جایی مردم روستا فرهاد آباد شده است.

وی افزود: 11 سال پیش به مردم اهالی این روستا اعلام کردند که چون در محدوده سد قرار دارید، هیچ‌گونه خدماتی به شما ارائه نمی‌شود و روستا باید جابه‌جا شود، اما پس از گذشت 10 سال نه‌تنها روستا جابه جا نشده است بلکه هیچ‌گونه خدماتی نیز در اختیار ساکنان فرهادآباد قرار نگرفته است.

  رفع مشکلات کمبود آب پس از احداث سد سیکان

فرماندار دره‌شهر در این راستا گفت: دره‌شهر از مهم‌ترین مناطق مستعد کشاورزی دراستان ایلام به‌شمار می‌رود که به همین علت اجرای پروژه سد سیکان می‌تواند بسیاری از اراضی دیم آن را به آبی تبدیل و جوانان زیادی را در این شهرستان صاحب درآمد کند.

کیانوش محمود‌نژاد با بیان اینکه اجرای شدن سد سیکان مشکلات آب آشامیدنی بسیاری از روستاهای این شهرستان را نیز برطرف می‌کند افزود: پیشرفت فیزیکی سد در حال حاضر 25 درصد است و سرعت بخشیدن به روند اجرای سد مستلزم تزریق اعتبار و پرداخت مطالبات پیمانکار خواهد بود.

وی تصریح کرد: روستای فرهاد‌آباد نه‌تنها از لحاظ خدمات (آب، برق، اینترنت) مشکلی ندارد، بلکه مجوز ساخت و تعمیرمسکن نیز به این روستائیان داده شده است.

گفته‌های این مسئول در خصوص ارائه خدمات در حالی است که فرهادآباد ازجمله محروم‌ترین روستاهای دره‌شهر به شمار می‌رود.

  تخصیص 215 میلیارد اعتبار جهت تکمیل سد سیکان

نماینده حوزه جنوب استان ایلام اظهار کرد: ساخت سد سیکان یکی از مطالبات مردمی دره‌شهر و روستای فرهادآباد محسوب می‌شود که طی چند سال گذشته به یک معضل بزرگ برای مردم این شهرستان تبدیل شده است.

بهزاد علیزاده با بیان اینکه سد سیکان علاوه بر تأمین آب شرب سه شهرستان (بدره، دره‌شهر و آبدانان)، سه هزار اراضی کشاورزی را نیز سیراب خواهد کرد افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام شده و برگزاری جلسات با مدیرعامل بانک کشاورزی، تزریق 215 میلیارد تومان اعتبار در خصوص تکمیل سد سیکان نهایی شده است.

به گزارش تسنیم تاکنون علاوه بر تشکیل جلسات متعدد، مبالغی نیز جهت تکمیل سد سیکان اختصاص داده‌ شده است که با این وجود این پروژه پیشرفت چندانی نداشته و مردم روستای فرهادآباد بعد از 11 سال همچنان بلا‌تکلیف مانده‌اند؛ ضروری است با توجه مسئولان به‌زودی انتظار مردم این روستا جهت دستیابی به حداقل رفاه پایان یابد.

شناسه خبر 44719