شناسه خبر:44756
1400/6/1 09:30:03

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: با بهره‌برداری از طرح اضطراری آب‌رسانی به همدان، ماهانه 650 هزار متر مکعب آب آشامیدنی مورد نیاز مشترکان همدان تا یک ماه آینده تأمین می‌شود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای همدان، حمیدرضا حاجی‌بابایی در مراسم بهره‌برداری از این طرح اظهار کرد: برای اجرای این طرح 122 کیلومتر لوله‌گذاری فولادی با قطر یک‌هزار و 600 میلی‌متر کار گذاشته شده و مخازنی با گنجایش 90 هزار متر مکعب ساخته شده است.

وی افزود: این آب از 70 کیلومتری شهر همدان تأمین و با کیفیتی بالا وارد شبکه آب لوله‌کشی مشترکان شهر همدان می‌شود.

این مقام مسئول همچنین درخصوص اعتبارات این طرح اضطراری عنوان کرد: 300 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح اضطراری درنظر گرفته شده است. امسال 78 میلیارد تومان که 45 میلیارد تومان آن از طریق اعتبارات ملی و 33 میلیارد دیگر نیز از محل تنش آب بوده، برای طرح اصلی آب‌رسانی به همدان درنظر گرفته شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آب مورد نیاز 9 شهر و 59 روستا از طریق این خط تأمین می‌شود، گفت: استان همدان 56 میلیون متر مکعب از سد تالوار حق‌آبه دارد که درحال حاضر این میزان به 16 میلیون متر مکعب کاهش یافته و به‌دلیل ساخت چند سد در بالادست آن، میزان آب سد تالوار کاهش یافته است.

حاجی‌بابایی همچنین درخصوص پروژه تصفیه‌خانه نیز تأکید کرد: تصفیه‌خانه این طرح بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه غرب کشور بوده و قادر است سه هزار و 700 لیتر در ثانیه آب را تصفیه کند و ظرفیت آن دوونیم برابر مصرف مورد نیاز شهر همدان است.

   بهره‌برداری از این طرح تنها بخشی از آب شرب همدان را تأمین می‌کند

در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: حجم آبی که درحال حاضر وارد شبکه آب‌رسانی شهر همدان شد، یک بخش کوچکی از نیازهای مردم این شهر را تأمین می‌کند و مردم باید همچنان به صرفه‌جویی توجه ویژه کنند.

فرهاد فرزانه با بیان اینکه بارندگی‌ها امسال کاهشی بوده، افزود: با کاهش بارندگی استان همدان در وضعیت خشک‌سالی قرار گرفته است و با اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان، مخزن سد اکباتان تا کمتر از دو ماه دیگر می‌تواند آب آشامیدنی مشترکان را تأمین کند.

   بهره‌برداری از طرح اضطراری آب‌رسانی زودتر از موعد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه طرح اضطراری آب‌رسانی تأمین‌کننده حدود 15 درصد آب مورد نیاز شهر همدان است، گفت: بهره‌برداری از طرح اضطراری آب‌رسانی به همدان زودتر از وعده داده‌شده انجام شد که ماحصل تلاش همه مسئولان، متخصصان و نیروهای فنی صنعت آب استان است.

منصور ستوده با اشاره به اینکه طول کل خط انتقال آب از سد تالوار 140 کیلومتر و طول خط اضطراری 70 کیلومتر است، عنوان کرد: خط آب‌رسانی اضطراری به همدان با حفر چاه در شمال غرب استان و از مخزن تعادلی و 30 هزار متر مکعبی «کِیتو» آغاز می‌شود و پس از عبور 45 کیلومتر خط لوله به بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه غرب کشور در منطقه مهاجران منتقل می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: با بهره‌برداری از طرح اضطراری آب‌رسانی به همدان 200 تا 250 لیتر در ثانیه آب آشامیدنی مورد نیاز شهر همدان تأمین می‌شود که این مقدار معادل 15 درصد کل آب مورد مصرف مشترکان این شهر است.

   کاهش بارندگی‌ها حجم ذخیره آبی سد اکباتان را نزولی کرده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان نیز گفت: متأسفانه با کاهش 42 درصدی بارش‌ها حجم ذخیره آب سد اکباتان امسال به 10 میلیون متر مکعب رسیده است، درحالی که سال گذشته 19 میلیون متر مکعب بود.

سیدهادی حسینی‌بیدار تأکید کرد: اگرچه این طرح تاحدودی می‌تواند کسری آب شرب همدان را تأمین کند، اما راه حل اصلی و نهایی برای خروج از بحران آب همکاری مردم در صرفه‌جویی و مدیریت آب است.

شناسه خبر 44756