سپهرغرب، گروه خبر: پیمانکار پروژه راهآهن همدان-سنندج ادعای معاون استاندار کردستان را تکذیب کرد
دولتمردان دولت تدبیر و امید در استان کردستان در طول چندسال اخیر بارها و بارها در محافل و بازدیدهای مختلف؛ وعده اتمام پروژه راهآهن همدان-سنندج و شنیدن صدای سوت قطار تا قبل از پایان دولت دوازدهم را به مردم و رسانهها دادند و خبرنگاران این رسانه در اخبار و گزارشات مختلفی آن را منتشر و منعکس کردهاند اما از آنجا که در تحقق وعدههایشان که سرابی بیش نبود، ناتوان و ناکام ماندند، اکنون هر کدام به نحوی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و اظهاراتی خلاف واقعی به مردم تحویل میدهند!
بهمن مرادنیا، استاندار کردستان حاضر به پاسخگویی نمیشود؛ دیگری بهرام نصراللهیزاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کردستان که پیشتر از اتمام پروژه راهآهن همدان-سنندج تا پایان سال 99 یا قبل از دولت دوازهم سخن به زبان آورده بود،گفت: آن چیزی که ما دولتمردان پیشبینی میکردیم تا شهریورماه 1400 به بهرهبرداری برسد «اتمام ریلگذاری و ایستگاه سنندج بوده که اولین قطار به عنوان آزمایشی وارد این ایستگاه شود» نه اتمام پروژه!
محمد ابراهیم زارعی؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان که براساس جایگاه نه کارشناس و نه حوزه کاریشان با راهآهن مرتبط بوده، از سویی در اظهاراتی، «کملطفی پیمانکاران» را بهانه عدم تکمیل راه آهن همدان - سنندج کرده و از سویی دیگر بابت کمکاری و بیتدبیریهایشان، در سخنانی پوچ و بیخاصیت از مردم عذرخواهی میکند اما پیمانکار این پروژه در پاسخ به پیگیریهای خبرنگار تسنیم ضمن تکذیب این ادعای مطرح شده، به بیان واقعیت ماجرا و افشاگریهای قابل تأملی دست زده، که در ادامه از نظر خوانندگان محترم میگذرد:
پیمانکار پروژه راهآهن همدان-سنندج در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که آیا کمکاری پیمانکاران در روند اجرای پروژه راهآهن همدان-سنندج صحت دارد؟ توضیح داد: خیر، ما بابت انجام این پروژه قرارداد دوساله داریم که از این دوسال، 130 روز تأخیر ناشی از عدم پرداخت بدهی دولت داشته و این در حالی بوده حقوق 200 نفر کارگر و پرسنل بیکار را نیز پرداخت کردیم.
وی افزود: ما در انجام پروژه راهآهن همدان-سنندج کمکاری و قصوری نداشته و نداریم چراکه قرار بود پول به ما تزریق شود اما تحقق نیافت به طوریکه هماکنون حدود 85 تا 90 میلیارد تومان از دولت طلب داشته و تاکنون کلاً 25 میلیارد تومان پول پرداخت کردهاند.
پیمانکار پروژه راهآهن همدان-سنندج با تأکید بر اینکه باید دولت برای تسریع در انجام کار و خرید متریال، تولید و استفاده در پروژه به موقع به ما پول پرداخت کند، تصریح کرد: آقایان انتظار دارند هر موقع پول پرداخت میکنند، فردای آن روز 2 کیلومتر ریلگذاری و نصب خط انجام شده باشد، در صورتیکه این مهم امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه ما حقیقتا مشکل مالی داریم، مدعی شد: متأسفانه همه آقایان قول پرداخت معوقات داده و آقای استاندار هم که 75 میلیارد تومان گرفته بود، هنوز به ما پرداخت نکرده و این در حالیست که خود بنده در همدان و سنندج 15 میلیارد تومان بدهکار هستم.
پیمانکار پروژه راهآهن همدان-سنندج در واکنش به اظهارات دیروز معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: کارشناسان پروژه و راه و شهرسازی میدانند که آیا قصور از طرف ماست یا بحث بدهی، بنده تاکنون یکبار این آقای معاون را بر سر پروژه ندیده و احتمالا حرفهای خلاف واقع را به او رساندهاند، ملکی معاون امور عمرانی استاندار کردستان و همه آقایان خودشان میدانند که اصل جریان چیست.
وی بیان کرد: حتی مشکل تأخیر در اتمام پروژه راهآهن همدان-سنندج، مربوط به پیمانکار پروژه زیرسازی هم نیست چراکه پولی به آنها هم ندادهاند.
پیمانکار پروژه راهآهن همدان-سنندج با ابراز تأسف از سخنان معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان عنوان کرد: واقعاً طرح این ادعاها خیلی زور داشته و برایمان سخت است، ما با جان و دل با 20 نفر نیرو و بدون پرداخت بدهی، روزانه مشغول به کار هستیم، 6 دستگاه از ماشینآلاتمان را برای پرداخت حقوق کارگران و پرسنل و تأمین مصالح فروختهایم تا حقوق نیروهایمان با تأخیر واریز نشود.
وی با بیان اینکه معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان وظیفه پیمانکار و کارفرما را نمیداند، اظهار کرد: بنده بعد از یک مدت دیگر حضوری پیش این معاون رفته و راهنمایی خواهم گرفت شاید ما مسیر را اشتباه رفتهایم!؛ همین دروغگوها که مردم را گول میزنند واقعا بانی بسیاری از مشکلات هستند.
پیمانکار راهآهن همدان-سنندج با اشاره به اینکه هماکنون روزانه 750 متر از ریلگذاری این پروژه انجام میشود، اعلام کرد: هنوز 21 کیلومتر از طول مسیر این پروژه باقیمانده و اتمام آن بستگی به تزریق مالی، پرداخت معوقات و بعد تأمین مواد اولیه و ریل داشته تا ریل و ادوات از کیلومتر 112 تا 115 ایستگاه سنندج را ببندیم اما الان که پول هم نمیدهند، ما را هم مقصر میکنند.
وی آمار ریلگذاری پروژه راهآهن همدان-سنندج را به شرح ذیل «بالاست قشر اول 155434 متر، نصب خط 134136 متر و بالاست قشر دوم 17450 متر، رلواژاول 17050 متر اعلام کرد.
پیمانکار راهآهن همدان-سنندج در حالی علل تأخیر در اتمام پروژه راهآهن همدان-سنندج را بحث مالی عنوان کرده که طلب 90 میلیارد تومان از دولت در این شرایط اقتصادی مطالبهای بهحق بوده که باید هر چه سریعتر برای اتمام این پروژه پرداخت شود، سؤالی هم که افکار عمومی از دولتمردان دولت دوازدهم کشور و استان کردستان که این روزها در سکوت به سر برده، داشته این است که چطور بارها اعلام کردهاند که این پروژه مشکل مالی نداشته و سوت قطار در سنندج در دولت تدبیر و امید به صدا در خواهد آمد, آیا بابت این افتضاح مدیریتی و بیان اظهارات خلاف واقع و عدم تحقق وعدههایشان از مردم خجالت نمیکشند؟!
شناسه خبر 45243