شناسه خبر:46503
1400/7/8 09:27:33

سپهرغرب، گروه خبر: اربعین 1400 برای مسلمانان و عاشقان حسینی پس از 2 سال پایان دوری از حرم یار بود و تعدادی از آنها توانستند سعادت حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین را پیدا کنند و اکنون موج بازگشت آنان از مرز مهران، حال و هوا و هیاهوی خاصی به راه انداخته است.

گفتنی است، نقطه صفر مرزی و مرز بین‌المللی مهران این روزها مملو از جمعیت زواری است که از دیدار و زیارت معشوق بازگشته‌اند و در هروله عشق پای پیاده، نجف و کربلای معلی را با پای سر و جان پیموده‌اند و اکنون در حال بازگشت به دیار خویش اند.

این روزها شور و حال وصف ناشدنی در مرز بین‌المللی مهران به عنوان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین کانون‌های بازگشت زوار ایجاد شده که چشم، زبان و کلمات قاصر از توصیف و بیان و گفتن آن است.

با وجود اینکه سعادت نصیب بسیاری برای انجام سفر اربعین نشد اما با موافقت کشور عراق برای ورود 60 هزار نفر به صورت هوایی اکنون بیش از 70 درصد مسیر مهران را برای بازگشت خود به کشور انتخاب کرده‌اند.

بازگشت زوار پس از اتمام آیین معنوی اربعین این روزها شور و حال خاصی به شهرستان مرزی مهران داده است و بساط موکب‌ها، پذیرایی از زوار و خدمتگزاری به آنان در این شهر گرم است.

باز مردم ایلام مشتاقانه برای میزبانی و پذیرایی از زوار به استقبال زائران آمده‌اند تا خاک پای آنان را طوطیای چشم خویش کنند و غبار راه از چهره‌شان بزدایند.

شوق پذیرایی از زوار برای مردم استان که خود را خادم امام حسین(ع) می‌دانند این روزها، در طول شبانه روز با اهدای نذورات، تهیه غذا و اسکان و پذیرایی از زوار به چشم می‌خورد.

چندین موکب مردمی از استان‌های مختلف کشور و نهادها و بنیادها در مرز مهران دایر شده است و زوار پس از عبور از گیت‌های ورودی و بررسی مدارک در پایگاه‌های بررسی کرونا، وضعیت سلامتی آنان چک می‌شود.

با افزایش تعداد گیت‌های ورودی و انجام تست غربالگری کرونا، بدون ازدحام زوار در حال ورود به کشور از طریق مرز بین‌المللی مهران هستند.

این در حالی است که زواری که تست پی‌سی‌آر آنان مثبت باشد و یا مشکوک به کرونا باشند، قرنطینه شده و با تمهیدات خاصی به مراکز درمانی یا استان‌های خود به صورت خاص اعزام می‌شوند.

  مسیر رفت به مهران خلوت اما بازگشت شلوغ

به دلیل بسته بودن مرز عراق به روی زوار از طریق سفر زمینی، اکنون جاده‌های منتهی به مرز خروجی بسیار خلوت و مسیر برگشت پرتردد و مملو از جمعیتی است که در حال بازگشت به استان‌های خود هستند.

اتوبوس‌ها، خودروهای شخصی و سواری با هماهنگی‌های به عمل آمده در همان پایانه مرزی مستقر شده و به محض ورود زوار و انجام غربالگری، کار انتقال و جابجایی آنان به شهرها و استان‌های مختلف کشور در حال انجام است تا از ایجاد هر گونه تجمع جلوگیری شود.

این در حالی است که دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر هلال احمر، اورژانس، مراکز بیمه‌ای، بانک‌ها، پایانه حمل و نقل و نیروهای انتظامی و پلیس راهور با جدیت شبانه روز در مسیر تردد زوار در حال فعالیت هستند.

  شدت گرفتن موج ورود زائران به مرز مهران

بازگشت زائران که از بامداد سه‌شنبه آغاز شده طی امروز شدت گرفته است و به گفته مسوولان عصر امروز و فردا با موج جدید حضور زائران برای بازگشت به کشور مواجه خواهیم شد که نسبت به روزهای قبل از بازگشت شمار زیادی از زائران خبر می‌دهد.

بر اساس اعلام مقامات استانی با توجه به انتخاب بیش از 70 درصد زوار برای ورود به کشور از طریق مرز مهران، پیش‌بینی شده است که 150 هزار زائر از مرز مهران وارد کشور شوند.

بی‌گمان امنیت و کوتاهی مسافت مهران تا عتبات عالیات دلیل اصلی انتخاب افراد برای بازگشت به کشور از طریق مرز مهران است.

  ترافیک سفر مقامات کشوری به مرز مهران

این روزها با افزایش ورود زائران به کشور، سفر مقامات اجرایی، امنیتی و انتظامی برای بررسی منطقه مهران و نظارت بر اوضاع به مرز مهران و استان ایلام افزایش یافته است.

در بررسی‌های اجمالی و گزارش مقامات، امنیت در مرز مهران پایدار بوده و ورود زوار با آرامش خاصی در حال انجام است.

  افزایش گیت‌های ورودی مرز مهران در صورت نیاز

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از آغاز موج بازگشت زائران به کشور خبر داد و گفت: در صورت افزایش حجم تردد در مرز مهران گیت‌های ویژه و فوق‌العاده بازگشایی خواهد شد.

سردار حسین اشتری بامداد چهارشنبه در گفت و گویی در پایانه مرزی مهران، اظهار داشت: در حال حاضر موج بازگشت زائران به کشور آغاز شده است و افرادی که به صورت پرواز هوایی عازم کربلای معلی شده‌اند، می‌توانند از مرز بین‌المللی مهران وارد کشور شوند.

وی با بیان اینکه کارکنان نیروی انتظامی در پایانه مرزی مهران و چذابه آمادگی پذیرای زائران عزیز را به طور کامل دارند، افزود: تا زمان عادی شدن تردد در پایانه مرزی تمامی مسوولان و کارکنان انتظامی مستقر در شهر مهران پای کار خواهند بود تا خدمات مورد نیاز را به زائران ارائه دهند و در صورت افزایش حجم تردد زائران به کشور اقدام به بازگشایی گیت‌های فوق العاده و ویژه خواهیم کرد تا از اتلاف وقت هموطنان جلوگیری شود.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: بر اساس مصوبات ستاد اربعین کشور، سازمان حمل و نقل و سایر سازمان‌ها با تمامی توان برای تسریع در بازگشت زائران به شهرهای مبدا به صورت شبانه روز تلاش می‌کنند.

سردار اشتری تاکید کرد: همکاران ما تمامی تمهیدات لازم را از نقطه صفر مرزی و در تمامی مسیرهای مواصلاتی اندیشیده‌اندتا زائران پس از ورود به خاک کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شهرهای خود منتقل شوند.

وی از زائران خواست: در حین ورود به کشوراز عجله و شتاب خودداری کنند و هموطنانی که با خودروی شخصی به مرزها مراجعه کرده‌اند با استراحت کامل به مکان‌های تعیین شده به مسیر خود ادامه دهند تا در صحت و سلامت و بدون حادثه به محل زندگی خود باز گردند.

  انتقال زائران با سه هزار و 500 دستگاه اتوبوس

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام و رئیس قرارگاه اربعین مهران گفت: حدود سه هزار و 500 الی چهار هزار اتوبوس برای بازگشت زائران اربعین به مقصد تا روز جمعه بکار گرفته می‌شود و تمامی تمهیدات لازم برای این مهم اتخاذ شده است.

احمد کرمی روز چهارشنبه در بازدید از پایانه مرزی مهران اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده حدود 70 درصد زائران اربعین برای بازگشت به مرز مهران مراجعه می‌کنند و می‌طلبد بیش از پیش تمهیدات لازم را برای سهولت و ارائه خدمات به این زائران فراهم کنیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم به شکل مطلوبی به زائران اربعین خدمات ارائه کنیم، هر روز قرارگاه اربعین راس ساعت 16 برگزار و کمبودها و نیازها در آن جلسه مطرح و تصمیمات لازم در این راستا اتخاذ می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام و رییس قرارگاه اربعین مهران تاکید کرد: بازگشت زائران از روز گذشته آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا روز جمعه زائران به تدریج وارد مرز مهران شده و با اتوبوس‌ها به شهرهای مقصد انتقال داده شوند.

کرمی ادامه داد: مواکب نیز برای خدمات‌دهی به زائران فعالیت خود را آغاز کرده و به بهترین نحو به زائران عتبات عالیات خدمات ارائه می‌کنند.

وی یادآور شد: برای رفع مشکل آب و تامین آب پایدار در پایانه، قرارگاه آب در مهران تشکیل شده است و تاکنون هیچ مشکلی از نظر تامین آب وجود ندارد.

معاون استاندار ایلام اضافه کرد: دستگاه‌های نظامی، امنیتی و خدمات‌رسان و امدادرسان نیز در پایانه و داخل شهر مهران مستقر هستند و همچنین گشت‌های نظارتی تعزیرات نیز بر میزان اخذ کرایه از زائران در مرز و داخل شهر مهران بطور مستمر نظارت می‌کنند.

  ورود 12 هزار زائر به مرز مهران

فرماندار مهران گفت: 12 هزار زائر عتبات عالیات از روز گذشته تاکنون از طریق مرز مهران وارد کشور شدند و پیش‌بینی می‌شود تا ساعت 20 امروز این آمار به 20 هزار نفر برسد.

مجید کاکی روز چهارشنبه در بازدید از پایانه مرزی مهران اظهارکرد: تمهیدات امنیتی، انتظامی، بهداشتی و حمل و نقل در پایانه مرزی مهران اندیشیده شده است و تا این لحظه هیچ مشکلی برای بازگشت زائران به مقصد وجود ندارد.

وی افزود: همه دستگاه‌های نظامی و امنیتی و خدمات‌رسان و امدادی در بحث اربعین پای کار هستند و مواکب هم با شور و اشتیاق خاصی از زائران بازگشتی به کشور پذیرایی می‌کنند.

فرماندار مهران گفت: بخش عمده‌ای از زائران اربعین حسینی که از طریق هوایی وارد عراق شدند به تدریج تا پایان روز جمعه وارد مرز مهران می‌شوند.

کاکی ادامه داد: نشست قرارگاه ویژه ستاد اربعین بصورت روزانه با حضور استاندار ایلام و دستگاه‌های اجرایی هر روز ساعت 16 در مرز مهران برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی و راهکارهای لازم برای سهولت انتقال زائران برگشتی به مقصد و خدمات دهی به آنان اتخاذ می‌شود.

وی اضافه کرد: نیروهای بهداشتی مستقر در پایانه مرزی مهران نیز از تمامی زائران ورودی به کشور تست کرونا خواهند گرفت و افرادی که تست آنان مثبت باشد بصورت مجزا از سایر زائران راهی محل سکونت خود می‌شوند.

فرماندار مهران یادآور شد: 2 بیمارستان صحرایی و یک اردوگاه اضطراری در پایانه مرزی مهران راه‌اندازی شده و آماده خدمت رسانی به زائران است.

  تداوم خدمات رسانی به زائران تا پایان بازگشت زوار

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: خدمات‌رسانی تا پایان بازگشت تمامی زائران اربعین در مرزها ادامه دارد هر چند ممکن است حجم کار امروز و فردا بیشتر باشد.

وی افزود: تا پایان بازگشت زائران به کشور حتی پس از روز جمعه خدمت‌رسانی ادامه دارد و همکاران ما آماده ارائه خدمت هستند.

سردار اشتری ادامه داد: موج ورود زائران در چند روز آینده بالاتر می‌رود و همکاران ما در مرزبانی و گیت‌های گذرنامه آماده هستند که زائران بدون معطلی وارد شوند.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: زائران به محض ورود به کشور خدمات گذرنامه‌ای دریافت می‌کنند و برای تسریع در ورود زائران، گیت‌های گذرنامه بیش از سه برابر شده است. هیچ معطلی نداریم و گیت‌های داخل و بیرون سالن آماده است و کار با سرعت خوبی در حال انجام است.

سردار اشتری اظهار داشت: اتوبوس‌ها در مرز مهران مستقر هستند و زائران را پس از خروج از پایانه به شهرهای مقصد انتقال می‌دهند.

وی تاکید کرد: هیچ مشکل امنیتی نداشتیم و همکاری خوبی بین زائران و همکاران نیروی انتظامی و همه دستگاه‌ها بوده و همه آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: روحیه ایثار و جهادی در همه مردم و خدمت‌گذاران وجود داشته و نیروی انتظامی افتخار خدمت به زائران اربعین دارد.

شناسه خبر 46503