رؤیای دیرینهای که گویی خیال تعبیر ندارد:
پروژه کمربندی دورود در پیچ کمکاریها
سپهرغرب، گروه خبر: اجرای پروژه کمربندی دورود که برای مردم این شهر از نان شب هم واجبتر است، با گذشت پنج سال به دلیل برخی کمکاریها پیشرفت قابل قبولی ندارد.
بلاتکلیفی پروژههای عمرانی در لرستان قصه بیپایانی بوده که سالهای سال است نقل محافل و جلسات شده و گویا خیال بهسر آمدن ندارد.
دورود یکی از شهرهایی است که به دلیل قرار گرفتن در شاهراههای ارتباطی، محل تردد حجم قابل توجهی از وسایل نقلیه سبک و سنگین است.
بااینوجود نبود کمربندی موجب شده تردد وسایل نقلیه سنگین از داخل محدوده شهری صورت گیرد و به دلیل افزایش ترافیک، وقوع حوادث گاه و بیگاه و خسارت به زیرساختهای شهری، احداث کمربندی به یکی از مطالبات مردم این شهر تبدیل شده است.
اواخر سال 93 بود که عملیات اجرایی پروژه کمربندی یا همان کنارگذر دورود توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور آغاز شد.
پروژهای که بر اساس زمانبندی اعلامشده میبایست ظرف مدت سه سال به بهرهبرداری برسد، اما پس از گذشت حدود پنج سال نهتنها این وعده تحقق نیافته، بلکه به نظر میرسد رؤیای مردم دورود به این زودیها رنگ واقعیت نخواهد گرفت.
با وجود وعده مسئولان مبنی بر تکمیل کنارگذر دورود در سال 97، اما ظاهراً این وعده نیز مانند وعدههای دیگر سرانجامی ندارد و مردم دورود باید سالهای دیگری را برای تکمیل این پروژه چشمبهراه باشند.
بااینحال نماینده مردم دورود و ازنا در خانه ملت معتقد است که اگر پیمانکار پای کار بوده و اهمال نکند، پروژه میتواند ظرف یک سال تکمیل شده و به بهرهبرداری برسد.
نبود کمربندی موجب خسارت به زیرساختهای شهری میشود
یک کارشناس عمران گفت: به دلیل نبود کنارگذر در محور سراسری شمال به جنوب، همه خودروهای سنگین از وسط شهر دورود عبور میکنند و این علاوه بر ایجاد ترافیک، گاه منجر به وقوع تصادف میشود.
وحید یاراحمدی بیان کرد: از طرفی تردد وسایل نقلیه سنگین موجب خسارت به زیرساختهای شهری ازجمله تخریب آسفالت و شکستن لولهها شده و هزینههای زیادی را به شهرداری و دیگر شرکتهای خدماتی تحمیل میکند.
وی از تکمیل محور کمربندی بهعنوان یکی از مطالبات جدی شهروندان دورودی یاد و عنوان کرد: نکتهای که باید متولیان حوزه عمرانی و ساختوساز به آن توجه کنند، این است که هرچه زمان اجرای پروژهها طولانیتر شود، افزایش هزینهها را به دنبال دارد.
از اجرای پروژه ناراضی هستم
در ادامه نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اعلام نارضایتی از روند اجرای پروژه کمربندی دورود، گفت: طول کل مسیر 12 کیلومتر است که با گذشت حدود پنج سال و با وجودی که مسیر صعبالعبور نبوده و کوهبری و سنگتراشی ندارد، پیشرفت فیزیکی کار قابل قبول نیست.
مجید کیانپور عنوان کرد: تملک تنها مانع پیشروی پروژه کمربندی دورود است که با رایزنی قابل رفع است.
وی تأکید کرد: متأسفانه آنچه مشاهده میشود این است که در این پروژه از دستگاههای استانی گرفته تا مسئولان بالادستی، کمکاری میکنند و اهتمامی برای پیشبرد پروژه نمیبینیم؛ یعنی حاضر نیستند مسئولیت بپذیرند.
نماینده مردم دورود و ازنا در خانه ملت ادامه داد: در حالی روزانه پیگیر تأمین اعتبار و دیگر مسائل و مشکلات پروژه هستیم که علاقهمندی برای اتمام کار نمیبینیم، کارفرما در سخن از پیشبرد کار حرف میزند، اما در اجرا برخلاف گفتهها عمل میکند.
کیانپور با اشاره به اینکه خود ما نیز شرمنده مردم هستیم، افزود: کاری که میتوانست ظرف مدت یک سال به اتمام برسد، بیش از چهار سال است که به طول انجامیده و پیشرفت فیزیکی آن طی دو سال اخیر با پیگیریهای فراوان به حدود 42 درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: درصورتی که متولیان پای کار بوده و از پیمانکار قوی استفاده کنند، میتوان پروژه را پیش برد و در این صورت ظرف مدت یک سال آینده قابل بهرهبرداری است؛ اما نکته اساسی این است که سفتوسخت پیگیر نیستند.
پیمانکار رغبتی برای ادامه کار ندارد
این نماینده مردم در خانه ملت گفت: با وجودی که کنارگذر دورود برخلاف دیگر پروژهها طلبی ندارد، اما از وضع مطلوبی برخوردار نیست؛ کارفرما بهانه معارضان را مطرح میکند، درصورتی که این مشکل با رایزنی قابل حل است.
کیانپور اضافه کرد: معارضان که مبلغ اضافهای نمیخواهند، تنها به دنبال تعیین تکلیف اراضیشان هستند.
وی ادامه داد: به نظر میرسد موضوع افزایش نرخ مصالح و خدمات از توجیه اقتصادی پروژه برای پیمانکار کاسته و بهاینترتیب دیگر رغبتی به ادامه کار ندارد.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس بیان کرد: درخواست بنده از وزیر راه این است که اگر پیمانکار پای کار نیست، او را خلع ید کرده و پیمانکار دیگری را بهکار بگیرند؛ یعنی بر اساس قانون تعیین تکلیف کنند.
کیانپور با تأکید بر اینکه عدم تصمیمگیری بهموقع و درست منجر به ایجاد هزینه برای پروژهها میشود، افزود: در کریدور شرق به غرب کشور، دورود تنها شهری است که کمربندی ندارد.
وی عنوان کرد: این در حالی است که ایجاد آلودگی صوتی، وقوع تصادفات و آسیب به زیرساختهای شهری، تنها بخشی از پیامدهای نبود کمربندی است؛ البته در مقابل با تکمیل کمربندی اقتصاد شهر نیز فلج میشود.
پیشرفت 41 درصدی پروژه
مدیر طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لرستان با اشاره به اینکه پروژه کنارگذر دورود به طول تقریبی 12 کیلومتر در دست اجرا است، گفت: هشت کیلومتر ابتدای این مسیر پیشرفت فیزیکی 70 درصدی دارد و پنج کیلومتر نیز در مرحله روسازی بوده و از پیشرفت 85 درصدی برخوردار است.
سیامک کیانی عنوان کرد: اجرای چهار کیلومتر انتهایی این مسیر که شامل تقاطعات بزرگ انتها و ابتدا و نیز سه تقاطع روستایی با اعتبار اولیه 63 میلیارد تومان بوده، در قالب پیمان جدید با برگزاری مناقصه به یک شرکت پیمانکاری واگذار شده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر قرارداد جدید در مرحله ابلاغ بوده و همزمان نیز کار ارزیابی و تملک زمینهای مسیر و پیگیری معادن مختلف برای پروژهها در حال انجام است.
این مقام مسئول مجموع پیشرفت فیزیکی پروژه را 41 درصد بیان و تأکید کرد: پیگیریهایی از سوی مدیران ارشد شرکت ساخت توسعه زیربناهای حملونقل کشور و نماینده مردم دورود برای افزایش اعتبارات صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد.
کیانی ادامه داد: طی هفته گذشته و با حضور کارشناس ارزیابی شرکت ساخت و توسعه توافقهایی با جمعی از کشاورزان مسیر انجام شده، البته رقم درنظر گرفتهشده برای ارزیابی اولیه قسمتی از مسیر سه میلیارد و 700 میلیون تومان است.
وی افزود: تاکنون هفت میلیارد و 800 میلیون تومان بابت تملک زمینهای موجود در مسیر پرداخت شده و 15 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.
مدیر طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لرستان با اشاره به اینکه قرارداد جدید پیمانکار سهساله است، تأکید کرد: البته تلاش کارفرما و مسئولان بر این بوده که پروژه در حداقل زمان ممکن تکمیل شود.
مسئولان استانی موانع را برطرف کنند
کیانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه با توجه به شرایط جوی فعال است، گفت: انتظار و توقع ما از مسئولان استان و شهرستان رفع موانع پیش روی پروژه مانند تأمین معادن مورد نیاز و تملک و ارزیابی مسیر است.
وی تأکید کرد: تقاضای ما این است که بنا بر قول استاندار قبلی و پیرو مذاکرات صورتگرفته با استاندار فعلی، همکاری لازم برای تأمین بخشی از اعتبارات تملک اراضی تا سقف 10 میلیارد تومان انجام شود.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به اهمیت تکمیل کنارگذر دورود، عنوان کرد: با توجه به اینکه کمربندی مذکور ادامه محور داران-دورود برای اتصال به جاده بروجرد-خرمآباد است، تکمیل آن در اتصال این دو محور اصلی بسیار مؤثر است.
کیانی کاهش ترافیک درونشهری دورود، سوانح جادهای و زمان سفر را از دیگر مزایای تکمیل محور کمربندی دورود مطرح کرد.
شناسه خبر 4805