شناسه خبر:49078
1400/9/9 09:17:35
تا افق 1405 در استان همدان انجام می‌شود

صرفه‌جویی 269 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: در سال‌های 1399 تا 1405، سهم آب زیرزمینی برای صرفه‌جویی در استان همدان برابر 269 میلیون متر مکعب است.

منصور ستوده در جلسه بررسی عملکرد برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان همدان که به‌صورت ویدئوکنفرانس با مدیریت منابع آب کشور برگزار شد، اظهار کرد: در فاز نخست برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده جهت صرفه‌جویی در مصرف منابع آب زیرزمینی، در سال‌های 1399 تا 1405، سهم آب زیرزمینی برای صرفه‌جویی در استان همدان برابر 269 میلیون متر مکعب است که در این رابطه اقداماتی باید از سوی شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان به انجام می‌رسید.

وی گفت: به همین منظور 196 میلیون متر مکعب حدود 73 درصد برنامه‌ها برای کاهش مصرف منابع آب زیرزمینی در فاز نخست جزء برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای همدان و 72.2 میلیون متر مکعب حدود 27 درصد مربوط به سهم کاهش برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان بوده است.

ستوده ادامه داد: در بخش صرفه‌جویی مصرف آب کشاورزی از منابع آب سطحی نیز برنامه‌ریزی‌ها برای 29.5 میلیون متر مکعب بود که از این میزان 93.5 درصد مربوط به برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان همدان و مابقی مربوط به سازمان جهاد کشاورزی استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان خاطرنشان کرد: برنامه کاهش برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی در فاز نخست از سال 1399 تا 1405 برابر 310 میلیون متر مکعب مصوب شده که شامل تقریباً 269 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی زیرزمینی بوده و برای تحقق این امر پنج برنامه جهت شرکت آب منطقه‌ای و 11 برنامه برای سازمان جهاد کشاورزی و برای 29.6 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی سطحی نیز دو برنامه از طرف شرکت آب منطقه‌ای و یک برنامه توسط سازمان جهاد کشاورزی تعریف شده است.

ستوده ادامه داد: در بخش شرب و بهداشت 1.9 میلیون متر مکعب کاهش برابر یک درصد مد نظر است که به همین‌ منظور پنج برنامه از سوی شرکت آبفا استان و جایگزینی پساب با آب‌های متعارف نیز شامل 9.7 میلیون متر مکعب کاهش با سه برنامه مشترک شرکت آب منطقه‌ای و آبفا استان در پیش گرفته شده است.

وی افزود: در فاز دوم (از سال‌های 1405 تا 1410) این برنامه نیز 407 میلیون متر مکعب کاهش آب به‌ویژه در بخش منابع آب زیرزمینی استان مصوب شده که در همین رابطه نیز برنامه‌هایی درنظر خواهد بود.

ستوده در ادامه با اشاره به برنامه‌های این شرکت به‌منظور اصلاح و تمدید پروانه چاه‌های کشاورزی، تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز فرم یک و فرم پنج، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق روی چاه‌های مجاز، یادآور شد: درمجموع طبق برنامه در بخش کشاورزی در بحث استفاده از آب‌های زیرزمینی، سهم شرکت آب منطقه‌ای 269 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان، 132.5 میلیون متر مکعب آن تاکنون محقق شد.

وی همچنین به پیشرفت خوب جایگزینی پساب‌ها به‌جای آب‌های متعارف اشاره کرد و گفت: قرار است با جایگزینی این پساب حدود 0.6 میلیون متر مکعب به‌جای چاه‌ها، 9.7 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی شود؛ اما در 6 ماهه دوم سال این عدد جهش خوبی خواهد داشت و پتروشیمی هگمتانه به‌جای چاه‌های خود از این پساب استفاده خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: درمجموع از 309 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در استان همدان 130.5 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی شده که برابر 43.7 درصد است.

   ملزم به اجرای سند صرفه‌جویی آب در استان همدان هستیم

استاندار همدان هم با بیان اینکه استان با تنش آبی شدید مواجه است، اظهار کرد: از سوی دیگر موضوع اشتغال و بیکاری و فشارهای اجتماعی بر دوش مسئولین استانی است که در همین رابطه توجه به اشتغال در استان ضرورت داشته و یکی از بخش‌های توسعه اشتغال بخش صنعت است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه تضمین برای تأمین این بخش باید برای ما مشخص باشد، گفت: نمی‌توانیم سرمایه‌گذار را بیاوریم و از او بخواهیم که صنعت را راه بیندازد اما آب نداشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه تقاضا داریم مجموعه وزارت نیرو با نگاه مثبت در این قسمت پیش رود، خاطرنشان کرد: ما خود را مکلف می‌دانیم که صرفه‌جویی در مصرف آب را درپیش بگیریم، اما همراهی، همکاری و پشتیبانی را از ما داشته باشید که الگوی کشت و روش‌های کشت را تغییر دهیم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه با این روند می‌توان در مسیر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و افزایش راندمان تولید، کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در استان پیش رفت، اظهار کرد: خود را ملزم به اجرای سند یا برنامه صرفه‌جویی پیش‌بینی‌شده از سوی دستگاه‌ها که در این جلسه عنوان شد، می‌دانیم.

وی ادامه داد: اما آنچه که برای ما مهم‌تر است و آنچه که باید برای برون‌رفت از مشکلات آبی درپیش گرفته شود، برنامه‌ای مدون و متقن است؛ ضمن اینکه تأمین و امنیت غذایی را به‌عنوان یک مسئله مهم می‌دانیم و از سویی بحث‌های اشتغال در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات و حتی گردشگری برایمان اهمیت ویژه‌ای دارد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه باید در زمینه کشاورزی دقت شود چراکه بیشترین میزان مصرف آب در استان در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: به جهت اینکه میزان بهره‌وری و راندمان در این بخش بالا رود، درنظر داریم برنامه گسترده‌ای را در تغییر الگوی کشت ایجاد کنیم.

استاندار همدان با تأکید بر ضرورت توجه به کشت‌های گلخانه‌ای، خاطرنشان کرد: این اقدام علاوه‌بر کاهش میزان مصرف آب، ارتقای راندمان و اشتغال‌زایی را هم به همراه خواهد داشت.

قاسمی‌فرزاد خطاب به مسئولین مربوطه استانی در سازمان‌های جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و محیط‌زیست، گفت: باید در رابطه با این طرح‌ها و برنامه‌ها ما را کمک کنید، استعلام‌هایی که به دستگاه‌های مربوطه می‌رود، باید متناسب با این تصمیمات باشد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به کشت جایگزین، خاطرنشان کرد: تأکید و تشویق ما بر کشت‌های گلخانه‌ای به‌جای کشت‌های سنتی و زراعی است.

شناسه خبر 49078