شناسه خبر:50217
1400/10/4 10:15:33
پیشنهاد نماینده مردم همدان در مجلس برای حل معضل مسکن

افزایش3 هزار هکتاری محدوده شهر همدان

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همدان در زمینه مسکن در حال رسیدن به بن‌بست است پس باید گسترش علمی کارشناسی‌ و حساب‌شده بر اساس معیارهای اسلامی شهر مورد توجه قرار گیرد گفت: پیشنهاد دادم در کوتاه‌مدت سه هزار هکتار به محدوده شهر افزوده شود.

یکم آبان ماه سال گذشته بود که عملیات ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در همدان، در آیینی با برقراری ارتباط زنده تصویری با رئیس جمهوری سابق آغاز شد تا 23 هزار واحد مسکن جدید در استان ساخته شود.

داریوش حسینی مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در این مراسم با اشاره به اینکه در مجموع 60 هزار و 11 متر مربع زمین برای اجرای این طرح واگذار شده است، اظهارکرد: با توجه به محدودیت‌های تأمین زمین، پیشنهاد گسترش شهرهای همدان و ملایر ارائه شده است.

اما حال با گذشت بیش از یک سال متأسفانه در شهر همدان آجری روی آجر برای مسکن ملی گذاشته نشده است از طرفی چند ماه‌ اخیر طرحی با عنوان نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است. براین اساس با توجه به نیاز عاجل در حوزه مسکن در شهر و استان همدان برآن شدیم تا دراین باره گفت‌ وگویی را با نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه از چهار میلیون مَسکنی‌ که دولت سیزدهم قرار است در چهار سال آتی در کشور احداث کند سهم استان همدان چیزی حدود 100 هزار واحد است،گفت: از این تعداد، 50 هزار واحد مختص همدان است.

وی افزود: به گفته متولیان امر در دولت، طی سال آینده ساخت دو میلیون واحد از چهار میلیون آغاز خواهد شد که سهم استان همدان از این تعداد 50 هزار واحد و سهم شهرستان همدان 25 هزار واحد خواهد بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه این مهم بیانگر اراده دولت برای حل مشکل مسکن است که با تمام توان نیز این مهم را دنبال می‌کند ابراز کرد: ما در همدان با مشکل جدی تأمین زمین مواجه هستیم؛ متأسفانه هنوز برای اجرای این طرح زمینی در اختیار راه و شهرسازی قرار نگرفته است.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه اجرایی شدن این طرح با توجه به کمبود زمین در گرو طرح جامع شهری همدان است ابراز کرد: انتظار می‌رود طی روزهای آتی این طرح در همدان تعیین تکلیف و بر اساس آن زمین مناسب در اختیار وزارتخانه مربوطه قرارگیرد تا بتواند با سرعت موضوع ساخت مسکن را در شهر همدان آغاز کند.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینکه تعداد کسانی که برای این طرح ثبت نام کرده‌اند با احتساب افرادی که در طرح قبلی ثبت‌نام کرده بودند از 40 هزار نفر گذشته و حتی انتظار می‌رود تعداد متقاضیان به 50 هزار نفر نیز برسد.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت با بیان اینکه این میزان تقاضا بیانگر آن است که در کلان‌شهر همدان نیاز به مسکن کاملاً محسوس است، گفت: براین اساس انتظار می‌رود قیمت مسکن در همدان تغییر یابد که دراین بین تنها راهکار پیشرو در موضوع کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها افزودن به محدوده شهری همدان است.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: درحال حاضر محدوده شهر همدان پنج هزارو 700 کیلومتر است که جمعیت 700 هزار نفری را در خود جای داده است اما در شهری همچون یزد با جمعیت 600 هزار نفری محدوده شهر چیزی حدود 12 هزار هکتار است این بدان مفهوم است که همدان حتی علیرغم جمعیت بیشتر نصف محدوده مورد نظر در یزد را نیز ندارد.

وی با تأکید براینکه این سیاست (محدود نگه داشتن شهر) یعنی گرانی مسکن، زمین متری 200 میلیون تومان، اجاره‌بهای سرسام‌آور و فروش آپارتمان متری 100 میلیون، ابراز کرد: به تعبیر بهتر این یعنی بی‌خانمانی مردم و تبدیل شدن مسکن به آرزوی دست نیافتنی برای جوانان.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده پیشنهاد دادم حداقل در کوتاه‌مدت سه هزار هکتار به محدوده شهر همدان افزوده شود تا امکان ساخت خانه‌های ویلایی در همدان مهیا و قیمت مسکن کاهش و اجاره‌بها مدیریت شود، گفت: دراین باره با مسئولان و متولیان نیز جلساتی را برگزار کردم.

حاجی‌بابایی ضمن تأکید براینکه این مهم منجر می‌شود امید خانه‌دار شدن در بین مردم همدان افزایش پیدا کند در پاسخ به این سؤال که برخی‌ها معتقدند اقساط تسهیلات در نظر گرفته شده با توان مالی دهک‌های پایین جامعه همخوانی ندارد آیا در این عرصه پیگیری لازم صورت پذیرفته است؟ عنوان کرد: در این مسئله ورودی نداشتم بنابراین باید در بدو امر پیگیر مسئله شوم و سپس به دنبال ارائه راهکار باشیم.

وی در واکنش به این سؤال که طرح نهضت ملی مسکن آیا با طرح ملی مسکن تلفیق شده گفت: این‌گونه نیست اگر کاری دراین بخش صورت پذیرفته باید به صورت مجزا پیگیری شود زیرا هرچقدر بتوانیم در تولید مسکن پویاتر عمل کنیم بازهم در همدان جای کار بسیار است.

وی در پاسخ به گلایه‌مندی مردم مبنی براینکه در طرح ملی مسکن کاری در شهر همدان انجام نشده است گفت: این مهم نیز از نبودن زمین برای تولید مسکن به صورت انبوه نشأت می‌گیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه همدان قفل شده و حتی برای تردد خودرو در معابر نیز گنجایش لازم وجود ندارد افزود: همدان در این زمین در حال رسیدن به بن‌بست است پس باید گسترش علمی کارشناسی‌ و حساب‌شده بر اساس معیارهای اسلامی شهر مورد توجه قرار گیرد.

حاجی‌بابایی افزود: آن‌هایی که بر لزوم توجه به معیارهای اسلامی در ساخت خانه و شهر تأکید دارند باید بدانند نخستین معیار در این زمینه امکان ساخت خانه به‌صورت ویلایی است اما امروز تمام سیاست‌هایی که در همدان اعمال می‌شود همگی به دنبال از بین بردن ساختمان‌های ویلایی، ساختن برج، گران شدن زمین و خانه مسکونی و بی‌خانمان شدن افراد کم‌درآمد استوار شده است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد آنچه مسلم است اینکه وضعیت گرانی مسکن در استان به‌ویژه شهرستان همدان به داستانی دنباله‌دارو دغدغه‌ای برای اکثر خانواده‌ها و جوانان در شرف ازدواج تبدیل شده است و هر سال طرحی برای بهبود این وضعیت مانند مسکن مهر، اقدام ملی مسکن و طرح جهش(نهضت) مسکن آغاز می‌شود و کورسوی امیدی را برای صاحب‌خانه شدن در دل مردم روشن کرده و آن‌ها مشتاق و امیدوار در این طرح‌ها ثبت‌نام می‌کنند اما بعد از مدتی روند کند ساخت، مشکلات منطقه در نظر گرفته شده، دسترسی به مدرسه، فضاهای آموزشی و فرهنگی و غیره تبدیل به معضل دیگری می‌شود.

این روزها کافی است اندکی با مردم هم‌صحبت شده و گوشی شنوا برای درد دل‌هایشان باشی، محال است حرفی از نگرانی آن‌ها درباره مسکن، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، سختی‌های جابه جایی و دلخوریشان بابت وعده‌ها و طرح‌هایی که چندسالی طول می‌کشد تا به نتیجه برسد به میان آورده نشود اما نکته اینجاست که همه تقصیر را نمی‌توان بر گردن کمبود زمین انداخت زیرا در طرح مسکن ملی اراضی برای اجرای این طرح و حتی کارگزران آن نیز در شهر همدان مشخص شدند به‌طوری‌که در گفت‌وگو و مصاحبه‌های متعدد، مدیرکل راه و شهرسازی دم از تأمین مسکن و آغاز به کار این طرح در مناطقی همچون حصار حاج شمسعلی، کوی فرهنگیان و در شهرک مدنی می‌زند اما دریغ از یک آجر روی آجر گذاشتن که دل مردم به اجرایی بودن این طرح خوش باشد. به قول معروف با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود پس بنا به تجربه موجود در استان و شهر همدان در خصوص مسکن اینکه تنها به تصویب طرح و اختصاص سهمیه بسنده کنیم یقیناً کارساز نخواهد بود و دراین بین همت متولیان.

شناسه خبر 50217