شناسه خبر:50733
1400/10/15 08:43:41

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی از توقیف حدود 600 رأس دام سبک غیر مجاز در منطقه قرق کویر میقان اراک خبر داد.

سرهنگ منصور بهزادنیا با اشاره به سابقه چرای دام غیر مجاز در منطقه قرق کویر میقان اراک، اظهار کرد: با توجه به این سابقه مأموران یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی به‌صورت مستمر در منطقه گشت‌زنی دارند که بر این اساس روز گذشته با دریافت گزارشات مردمی، با حدود 600 رأس دام سبک در منطقه روبه‌رو شدند.

وی افزود: با دریافت این گزارش، مأموران یگان حفاظت اداره کل و شهرستان اراک در منطقه حاضر شدند، اما متخلف پس از مشاهده مأموران اقدام به فرار کرد.

بهزادنیا با اشاره به اینکه با متواری شدن متخلف دام مستقر در محل بدون صاحب رها شد، گفت: مأموران یگان حفاظت اداره کل و شهرستان اراک دام مستقر را از محل خارج کردند و تحقیقات میدانی و محلی برای شناسایی متخلف یا متخلفین و صاحبان دام درحال انجام است.

وی درخصوص برخورد با متخلفین چرای غیر مجاز دام تصریح کرد: طبق بخشنامه مصوب هیئت وزیران 20 درصد قیمت واحد دامی به‌عنوان جریمه چرای غیر مجاز محاسبه می‌شود؛ همچنین خسارت وارده به عرصه مرتعی برابر با 70 درصد قیمت جو دولتی است و با توجه به اینکه هر واحد دامی روزانه به‌صورت متوسط 1.7 کیلوگرم علوفه مصرف می‌کند، متخلف براساس این مصوبه باید جریمه پرداخت کند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه متخلف پس از شناسایی به مراجع قضائی معرفی می‌شود، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 6 فقره چرای غیر مجاز در کویر میقان اراک شناسایی شده که سه مورد محکوم و سه مورد در دست بررسی است.

شناسه خبر 50733