شناسه خبر:51902
1400/11/12 10:13:10

سپهرغرب، گروه خانواده: جانشین معاون دفتر مشاوره و امور شناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برخی نتایج گزارش سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی بهزیستی گفت: بر اساس سامانه خود ارزیابی روانشناختی بهزیستی، 68درصد از مراجعه کنندگان دارای افسردگی خفیف، 16 درصد دارای افسردگی متوسط و 16 درصد دارای افسردگی شدید بوده‌اند.

مهری امیری گفت: بر اساس دقیق‌ترین مطالعه اپیدمیولوژیک جهانی، ناتوانی‌های ناشی از بیماری سلامت روان در ایران، نسبت به کل ناتوانی‌های ناشی از سایر بیماری‌ها 9.25 درصد است و این وضعیت در سطح جهانی 4.82 درصد گزارش شده است.

وی گفت: بر اساس آخرین پیمایشی که در کشور انجام گرفته 23.4 درصد از مردم از انواع اختلالات روانی رنج می‌برند.

امیری افزود: سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی ناشی از همه گیری کرونا را برای بررسی سه محور استرس، اضطراب و افسردگی ایجاد کرده‌ایم که این سامانه از ابتدای همه گیری کرونا از سال 98 استقرار یافته است تا طراحی برنامه نظام ارجاع سیستمی و هدفمند و خدمات روانشناختی در بحران کرونا را داشته باشیم.

وی گفت: علاوه بر این سامانه، خدمات مشاوره تلفنی 1480 و مراکز مشاوره خدمات روانشناختی نیز از قبل وجود داشته است.

جانشین معاون دفتر مشاوره و امور شناختی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با گزارش سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده، بیشترین تعداد مراجعه کنندگان به این سامانه، زن‌ها با 62 درصد بودند و بیشترین افرادی که به این سامانه مراجعه کرده‌اند مربوط به گروه شغلی «خانه دار» و افراد دارای مدرک "لیسانس"، بیشترین گروه مراجعه کننده را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: بیشترین تعداد مشارکت در استان کرمان و کمترین در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

امیری تصریح کرد: بر اساس سامانه خود ارزیابی روانشناختی بهزیستی 68درصد از مراجعه کنندگان دارای افسردگی خفیف، 16 درصد دارای افسردگی متوسط و 16 درصد دارای افسردگی شدید بوده اند؛ همچنین 69 درصد دارای استرس خفیف، 15 درصد دارای استرس متوسط و 16 درصد دارای استرس شدید بوده و در مورد اضطراب نیز 66 درصد دارای اضطراب خفیف، 18 درصد متوسط و 16 درصد شدید بوده‌اند.

امیری با اشاره به اینکه اضطراب و استرس بیشتر در میان سنین 16 تا 25 سال دیده شده است گفت: زمینه اختلال افسردگی ناشی از کرونا نیز بیشتر در افراد بالاتر از 70 سال بوده است.

جانشین معاون دفتر مشاوره و امور شناختی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با خط مشاوره 1480 نیز اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا میزان تماسهای ناشی از اضطراب زیاد بود اما به مرور، بیشترین تماس مربوط به ناامیدی، بلاتکلیفی و مشکلات مربوط به کودکان و نوجوانان، بیکاری و مسائل اقتصادی و سوگ‌های ابراز نشده بوده است.

وی افزود: با خط مشاوره 1480، یک میلیون و 334 هزار نفر در دوران همه‌گیری کرونا تماس گرفته شده که 74 درصد آنها زن بودند.

امیری در تشریح تماس‌های انجام شده با خط مشاوره گفت: از این میزان برای 15 درصد جمعیت، یک اختلال ثبت شده که 14 درصد اختلال اضطراب، 71 درصد افسردگی و 43 درصد مشکلات خانوادگی گزارش شده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، امیری درباره سایر آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: کودک آزاری و خودکشی نیز از جمله مواردی بوده که با شماره 123 تماس گرفته و موارد به آنجا ارجاع شده است.

شناسه خبر 51902