شناسه خبر:51964
1400/11/14 08:36:41
دبیر کمیسیون نظارت بر مقابله با قاچاق کالا و ارز همدان:

سامانه جامع تجارت برای مبارزه با قاچاق کالا در استان همدان راه‌اندازی شد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دفتر امنیتی، انتظامی و مهاجران خارجی استانداری همدان گفت: سامانه‌های «جامع تجارت و جامع انبارها» در راستای مبارزه هوشمند با قاچاق کالا و ارز و برخورد با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق بر اساس شناسه کالا راه‌اندازی و فعال شده است.

مهدی اخوان در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان همدان با اشاره به ضرورت هوشمندسازی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در قالب سامانه جامع تجارت، افزود: راه‌اندازی سامانه جامع تجارت شناسه کالا ظرفیت مناسبی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم کرده که از این به بعد عرضه کالا تنها در چارچوب ثبت در این سامانه‌‌ها و توسط اشخاص دارای کد، میسر است.

وی با اشاره به اینکه عرضه کالای وارداتی فاقد شناسه و رهگیری در سطح بازار خرده‌فروشی مصداق قاچاق کالا خواهد بود، گفت: کالاهای وارداتی (شامل لوارم خانگی، پوشاک و دخانیات) باید شناسه کالا یا رهگیری در خصوص آن‌ها پیاده سازی و اجرایی شود تا عرضه آن‌ها در سطح بازار خرده‌فروشی نیز حتما باید با نصب یا درج شناسه کالا و رهگیری باشد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مقابله با قاچاق کالا و ارز استان همدان افزود: سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا ظرفیت‌های مناسبی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌وجود آورده که موجب می‌شود دستگاه‌های مختلف تعزیرات حکومتی، نظارتی، سازمان صمت و سازمان جهاد کشاورزی بتوانند با هم‌افزایی وضعیت ورود و عرضه کالاهای مختلف را رصد کنند.

اخوان ابراز امیدواری کرد که با ورود جدی به بحث مبارزه هوشمند، شفاف‌سازی و هم‌افزایی کارگروه‌های مربوطه از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی و کالاهای سلامت محور در سطح استان همدان جلوگیری شود.

وی با تأکید بر اهمیت برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه، اظهار کرد: با توجه به وسعت مرزها (6 هزار کیلومتر مرز خشکی و دو هزار و 700 کیلومتر مرز آبی) و وجود تنها 241 پاسگاه‌ پلیس راه فعال در کشور، سطح عرضه برای مقابله با کالای قاچاق بسیار مناسب و مؤثر است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مقابله با قاچاق کالا و ارز استان همدان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ورود جدی به عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: رویکرد نظام برای مبارزه با قاچاق کالا «مبارزه سیستمی و هوشمند» است و روش‌های فیزیکی و چشمی دیگر راهگشا نیست.

اخوان خاطرنشان کرد: پیشگیری و مقابله با سایر مفاسد اقتصادی و جرائمی نظیر جعل، احتکار، اخلال در نظام اقتصادی و فرار مالیاتی نیز از دیگر فواید سامانه هوشمند جامع تجارت است.

به گزارش ایرنا، 245 میلیارد تومان کالای قاچاق طی 9 ماه نخست امسال در استان همدان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است.

شناسه خبر 51964