شناسه خبر:52842
1400/12/7 09:33:39

سپهرغرب، گروه خبر: مشاور وزیر صمت گفت: آمایش صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌های کشور اجرایی می‌شود.

شهاب جنابی روز پنجشنبه در آیین تودیع و معارفه رئیس سازمان صمت استان مرکزی اظهار کرد: بخش صنعت، معدن و تجارت اهمیت بالایی از حیث گستره ماموریتی و اثرگذاری در زندگی مردم دارد و هر تصمیم در این بخش در کوتاهترین زمان می‌تواند اثرات زیادی در زندگی مردم داشته باشد.

وی با اشاره به اثرگذاری این بخش در زندگی مردم و به تبع آن انتظارات بالا از این بخش، افزود: مجموعه وزارت صمت در دوره جدید برنامه‌ای با توجه به ابعاد مختلف موضوعات تدوین کرده که یکی از اقدامات مهم، تعریف حدود 100 پروژه است که بسیاری از آن‌ها درصدد ریل‌گذاری و بازطراحی نظام حکمرانی در بخش صنعت، معدن و تجارت است.

جنابی پروژه درج قیمت مصرف‌کننده بر روی محصول، پروژه تامین مالی زنجیره و ارائه تسهیلات مبنی بر صورت حساب الکترونیکی را بخشی از این پروژه‌های تعریف شده دانست و گفت: سازمان‌های صمت استان‌ها به دلیل قرار گرفتن در نوک پیکان تعامل با ذینفعان مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار هستند و در بازطراحی برنامه‌ها تلاش شد گام جدی در راستای اقدامات واقعی برداشته شود.

وی تصریح کرد: وزیر صمت تاکید دارد که دغدغه فعالان اقتصادی و کسب و کارها را باید دغدغه خود بدانیم، انتظار این است که استان‌ها نیز چنین نگاهی داشته باشند و پیگیر مسائل باشند و باید برای حل مباحث تلاش خواهیم داشت.

جنابی افزود: تحقق برنامه‌ها و پروژه‌های تعریف شده و اهداف پیش‌بینی‌شده نیازمند همکاری همه ذینفعان است و این هم افزایی مورد درخواست وزارت صمت است.

وی آمایش صنعت، معدن و تجارت استانی و شهرستانی را یکی از برنامه‌هایی دانست که در وزارت صمت در حال پیگیری است و گفت: درخصوص آمایش، فعالیت‌های زیادی انجام شده است، اما آنچه مورد تاکید است این است که کار با رویکرد اشتغال متناسب نیاز شهرستان‌ها به اجماع برسد و پس از طی مسیر، مبنای عمل قرار گیرد.

جنابی با بیان اینکه به آینده امیدواریم، افزود: با وجود همه مسائل، بنا به دلایل متعدد به آینده امیدواریم و یکی از نشانه‌های امید، تجربه‌های باقی مانده از امیرکبیر است به طوری که وی در دوره مدیریتی سه ساله خود اثبات کرد که می‌شود با کار جهادی و حساب شده دستاوردهای خوبی را به دست آورد.

*کانون توجه دولت در سال 1401، رشد اقتصادی خواهد بود.

استاندار مرکزی اظهار کرد: بخش صنعت نفت در استان فعال است و سهم خوبی را به خود اختصاص داده است اما اقتصاد استان نفتی نیست و در واقع معتقدیم طبق فرموده مقام معظم رهبری، نفت علت و باعث فروریختگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در طول تاریخ حیات اقتصادی کشور است.

دکتر فرزاد مخلص‌الائمه با بیان اینکه از سال‌های آغازین دهه 50 و با افزایش قیمت نفت، اقتصاد کشور و نحوه اداره کشور به سمتی رفت که امروز در یک پدیده‌ای به نام ناکارآمدی ناشی از دیوان‌سالاری محصول اقتصاد نفتی دست و پا می‌زنیم، تصریح کرد: برای حرکت به سمت آینده سه مولفه وزن گذشته، فشار حال و کشش آینده را باید مدنظر داشته باشیم و بسته به قدرت هر کدام از اضلاع این مثلث، مسیر آینده ترسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دستگاه‌هایی که در راس دستگاه‌های دارای اولویت قرار می‌گیرد سازمان صمت استان و واحدهای مرتبط است، گفت: مخاطبین و ذینفعان این سازمان بسیارند و در حکمرانی نظام اداری، مدیران باید توجه داشته باشند که ذیحقان بر سایر ذینفعان ارجحیت داشته باشند و با کمک ذینفعان و ذیحقان سازمان صمت، باید نظام مسائل را ترسیم و مسائل را شناسایی کرد.

استاندار مرکزی گفت: در سال 1400 و پس از شکل گیری دولت سیزدهم، بیماری کرونا و واکسیناسیون در کانون توجه دولت قرار گرفت و توفیقات بسیاری خوبی حاصل شد. امروز در پیک ششم قرار داریم و امیدواریم تا هفته آتی از این پیک عبور کنیم. خوشبختانه در نوروز 1401 برای یک زندگی عادی تر از قبل آماده می‌شویم، اما در سال 1401 کانون توجه دولت بخش رشد اقتصادی است.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه رشد اقتصادی 8 درصدی در کشور و رشد 7.2 درصدی در استان مرکزی برای سال آتی در نظر گرفته شده است، گفت: همه فعالان بخش اقتصادی استان را دعوت می‌کنیم تا در مسیر و چارچوب برنامه‌های کلان کشور و استان همکاری کنند تا این هدف که می‌تواند نجات بخش از شرایط فعلی باشد تحقق یابد.

وی افزود: درخواست داریم که سازمان صمت استان مرکزی در دوره جدید مدیریتی خود افزایش رضایتمندی در حوزه صنعت، معدن و تجارت را در اولویت کاری خود قرار دهد و مسلما یکی از ابزارهای جلب رضایتمندی تسهیلگری در امور است، البته نسبت به مباحثی که قابلیت حل شدن در استان را دارند، اعلام آمادگی می‌کنیم و در این بین باید نیازهای واقعی مردم نیز رعایت شود، در خصوص وضعیت گاز نیز مکاتباتی با معاون اول ریاست جمهوری انجام گرفت و خوشبختانه دستورات لازم داده شده است و قیمت گاز از حالت شناور به وضعیت باثباتی رسید، درست است که قیمت انرژی و گاز در کشور بالا رفته است و بازگشت به قیمت قبل انتظار درستی نخواهد بود ولی حتما مباحثی که نیازمند تصمیم گیری در سطح ملی است پیگیری می‌کنیم.

استاندار مرکزی خواستار توجه به همه شهرستان‌های استان از سوی سازمان صمت شد و اضافه کرد: تقریبا تمامی شهرستان‌های استان صنعتی هستند و نیازمند نگاهی یکسان و همه جانبه است.

مخلص الائمه با اشاره به همراهی اصناف استان در روزهای پایانی سال، گفت: با توجه به اینکه در آستانه نوروز 1401 و سپس ماه مبارک رمضان هستیم، اتاق اصناف بازرسی‌های بیشتر و دقیقتری داشته باشد تا در این روزها آسیبی نداشته باشیم و رضایتمندی مردم را جلب کنیم.

شناسه خبر 52842