شناسه خبر:53070
1400/12/14 11:09:37
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

یک میلیون و 200 هزار اصله نهال در استان همدان کاشته می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: یک میلیون و 200 هزار اصله نهال در استان همدان کاشته می‌شود.

اسفندیار خزایی روز پنجشنبه 12 اسفندماه در نشستی با خبرنگاران با گرامیداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، بیان کرد: به‌مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و آبخیزداری از روز یکشنبه 15 تا 22 اسفندماه، برنامه‌هایی از قبیل کاشت نهال توسط استاندار و نماینده ولی فقیه در استان در صداوسیما، اردوگاه ابوذر و تپه عباس‌آباد، افتتاح پروژه‌های آبخیزداری فامنین، تشکیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال به اتفاق رئیس دادگستری، کاشت نهال به‌جای سبزه توسط شهرداری و رژه خودرویی یگان حفاظت اجرایی منابع طبیعی را در سطح شهر شاهد هستیم.

وی افزود: همچنین نام‌گذاری خیابان جنگلبان در شهر مریانج، کاشت نهال در مناطق و شهرک‌های صنعتی، غبارروبی گلزار شهدا، مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه آبخیزداری در شهرستان ملایر و پویش بذرکاری جنگلی در کوهستان الوند با مشارکت همیاران طبیعت و کوهنوردان و سخنرانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان قبل از خطبه‌های نماز جمعه را خواهیم داشت.

خزایی از کاشت یک میلیون و 200 هزار اصله نهال که با اقلیم همدان سازگاری دارند، خبر داد و گفت: نوع این درختان از بلوط، ارژن، زرشک وحشی و ارغوان است.

وی خاطرنشان کرد: مراتع استان همدان دارای یک‌هزار و 658 گونه گیاهی است که در همین سال جاری 62 هکتار به ذخیره‌گاه جنگلی اضافه شده و این آمار تا سال 96، 518 ذخیره‌گاه بوده که اکنون توانستیم آن را به دو هزار و 750 هکتار برسانیم؛ شایان ذکر است این مراتع اکثراً به گیاهان ژنتیکی درحال انقراض اختصاص داده شده است.

این مقام مسئول افزود: با مشارکت صندوق توسعه ملی، در حوزه آبخیزداری 85 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که حدود 62 میلیارد تومان به بخش پویش بذرکاری در مناطق مختلف استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک به 30 هزار هکتار در حوزه آبخیزداری استان عملیات اجرا می‌شود، ابراز کرد: این امر موجب جلوگیری از وقوع سیل، جلوگیری از فرسایش خاک، کمک به تولید مراتع گیاهی و ذخیره آب که مهم‌ترین ره‌آورد آن است، می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: طی سه سال گذشته هرسال یک‌هزار هکتار به‌صورت زراعت چوب، گونه‌های فضای سبز و گونه‌های جنگلی به جنگل‌های استان همدان اضافه شده که 80 درصد این آمار زنده‌مانی شده است؛ همچنین در این مدت در حوزه مرتع، هرسال دو هزار هکتار به محدوده منابع طبیعی این استان اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد رطوبت در جهت بهسازی محیط طبیعی و ارتقای پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی که باعث ذخیره آب است، هستیم.

خزایی با بیان اینکه حدنگاری اراضی ملی به اتمام رسید، گفت: توانستیم به‌طور دقیق تمام اراضی را تفکیک کنیم و حدود 690 هزار هکتار را به ثبت برسانیم.

خزایی افزود: استان همدان به 25 بلوک حفاظتی تقسیم شده است و با استفاده از نیروهای متخصص و ماشین‌آلات و دستگاه‌های تخصصی، منابع طبیعی آن حفظ می‌شود.

وی تأکید کرد: در حوزه معادن، کارگروه تخصصی تشکیل شده و با مشارکت معدن‌داران، برای حفظ و نگهداری منابع طبیعی استان اقدام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه انرژی بسیار زیادی در راستای کاهش آتش‌سوزی در حوزه زاگرس گذاشته شده است، افزود: متوسط آتش‌سوزی در حوزه منابع طبیعی استان تا سال 1395 حدود 500 هکتار بود که اکنون در سال 1400 به 5.5 هکتار کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: با توجه به قرار گرفتن استان همدان در دو ناحیه ایرانی- تورانی و زاگرسی، حفظ منابع طبیعی آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

خزایی اظهار کرد: استان همدان چهار حوزه آبخیزداری قره‌چای، گاماسیاب، سفیدرود و گاورود را دارد که سرچشمه آن داخل استان است.

وی با اشاره به اینکه هرگونه تغییر در پایداری محیط‌زیست خسارات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند، افزود: تغییرات زیست‌محیطی موجب افزایش میانگین دمای کره زمین و به دنبال آن تغییرات آب‌وهوایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان استان همدان تصریح کرد: در فصل بهار عشایر بیش از دوونیم برابر ظرفیت استان دام وارد همدان می‌کنند و به‌منظور جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به استان، چهار گلوگاه برای کنترل آن‌ها درنظر گرفته شده است.

در سالنامه ملی ایران 15 اسفندماه روز درخت‌کاری و از 15 تا 21 اسفندماه به‌عنوان هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نام‌گذاری شده است.

شناسه خبر 53070