شناسه خبر:53238
1400/12/17 09:25:18

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: به دنبال بارندگی‌های خوب اخیر در منطقه مریوان، مخزن سد گاران این شهرستان به‌طور کامل پُر شد و سرریز کرد.

آرش آریانژاد روز دوشنبه اظهار کرد: حجم مفید سد گاران در تراز نرمال 84.5 میلیون متر مکعب بوده که 100 درصد پُر شده و دبی حال حاضر سرریز نیز یک متر مکعب بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه سد گاران یکی از سدهای مهم کردستان ازلحاظ تأمین آب کشاورزی و شرب منطقه است، یادآور شد: درصورت تداوم بارش‌های خوب، در ماه‌های آینده احتمال سرریز شدن سدهای دیگر استان ازجمله سورال و بانه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: سد گاران در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر مریوان واقع شده و حجم نرمال این سد 84.42 میلیون متر مکعب، ارتفاع آن از پی 62 متر، طول تاج 504 متر و عرض تاج آن نیز هشت متر است.

آریانژاد ادامه داد: این سد با هدف تأمین آب کشاورزی نواحی عمرانی پایاب و قزلچه‌سو به میزان چهار هزار و 500 هکتار و تأمین آب شرب و صنعتی شهرستان مریوان به میزان 20 میلیون متر مکعب، در سال 1392 آبگیری شد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر است، بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر بوده؛ میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی‌متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل‌اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان 9 مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است؛ دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزء دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شوند.

شناسه خبر 53238