شناسه خبر:53276
1400/12/18 09:15:34
مرگ خاموش دشت‌های کرمانشاه؛

42 درصد ظرفیت سدهای استان خالی است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ‌میزان 58 درصد ظرفیت سدهای استان پُر بوده و معادل 780 میلیون متر مکعب آب پشت سد‌ها ذخیره است.

محمودرضا شهلایی روز گذشته در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: درحال حاضر 12 سد مخزنی با ظرفیت یک میلیارد و 350 متر مکعب در استان قابل بهره‌برداری داریم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ‌میزان 58 درصد ظرفیت سدها پُر است، گفت: 780 میلیون متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه سد گاوشان را از مهم‌ترین سد‌های استان دانست و افزود: سد گاوشان تأمین آب بلندمدت کرمانشاه را برعهده دارد؛ از این لحاظ نگرانی نداریم، چون عمدتاً دو تا سه سال آب بلندمدت شهر کرمانشاه در پشت سد گاوشان ذخیره شده است.

وی متوسط میزان بارش‌های استان از ابتدای سال‌ جاری تاکنون را 226 میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته که 265 میلی‌متر بوده، 14.5 درصد کاهش داشته؛ با وجود اینکه سال گذشته یکی از سال‌های کم‌بارش بود و بیشترین اُفت را در کشور به‌لحاظ کم‌بارشی داشتیم.

شهلایی اضافه کرد: متوسط بارش استان 485 میلی‌متر در سال است که بارش سال گذشته حدود 300 میلی‌متر بود و 185 میلی‌متر اُفت بارش را داشتیم.

این مقام مسئول با هشدار نسبت به وضعیت منابع آبی استان، ادامه داد: میزان بارش امسال نسبت به آمار بلندمدت 29 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

شهلایی با اشاره به وجود 23 محدوده مطالعاتی در استان، گفت: 13 محدوده مطالعاتی از این تعداد که بالاترین وسعت و پتانسیل دشت‌های استان را دارند، جزء دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند.

وی اضافه کرد: دشت ممنوعه دشتی‌ است که پتانسیل خود را از دست داده، یعنی میزان آورده در آن دشت کمتر از میزان برداشت است و همین امر سبب می‌شود سالیانه ما شاهد اُفت سطح آب زیرزمینی در دشت‌ها باشیم.

شهلایی ابراز کرد: در این راستا پروژه‌های تعادل‌بخشی با زیرپروژه‌هایی همچون نصب کنتور، انسداد چاه‌های غیر مجاز و کنترل و بهره‌برداری بهینه از چاه‌های مجاز را درحال اجرا داریم که در خیلی از دشت‌ها سه تا چهار سال طول می‌کشد تا این روند اُفت متوقف شود.

وی همکاری مسئولان و بهره‌برداران را برای نجات دشت‌ها الزامی دانست و گفت: آب در دشت‌ها به‌منزله خون در رگ‌های بدن‌ است، اکنون متناسب با آورده دشت‌ها استفاده نمی‌کنیم؛ باید مراقبت کنیم، کشت‌هایی که انجام می‌شود حتماً متناسب با اقلیم منطقه باشد. اگر بخواهیم به حد مطلوب برسیم، برای برخی از دشت‌ها 25 تا 30 سال طول می‌کشد که به حد اولیه برسند و عدم همکاری مسئولان و بهره‌برداران منجر به مرگ دشت‌ها خواهد شد.

شناسه خبر 53276