شناسه خبر:53379
1400/12/21 09:39:20

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان همدان با بیان اینکه با هم‌افزایی دستگاه‌ها به سمت ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی حرکت کنیم گفت: چهار کتابخانه عمومی شهر همدان در ایام تعطیلات نوروزی به مردم خدمات می‌دهند.

محمدعلی محمدی روز پنجشنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان که در محل کتابخانه عمومی شهید مظاهری شهر مریانج و با حضور اعضای انجمن برگزار شد اظهار کرد: هدف اصلی ایجاد و تعریف امکانات مختلف و زیرساخت‌های فرهنگی، ارتقا سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ مطالعه است بنابراین توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری باید در این راستا و موازی با هم پیش روی کند.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال رفع ناهنجاری‌های اجتماعی هستیم باید سطح سواد، دانایی و آگاهی جامعه را ارتقا دهیم تصریح کرد: در شهرستان همدان فضای فیزیکی کم نداریم و می‌توان با هم افزایی دستگاه‌ها به سمت ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی حرکت کنیم.

فرماندار شهرستان همدان ادامه داد: آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی با همکاری یکدیگر به عنوان دستگاه‌های اصلی حوزه فرهنگ در این راستا و همکاری مشترک بیش از پیش گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان همدان تنها دو کتابخانه عمومی روستایی وجود دارد که باید آن را افزایش دهیم خاطرنشان کرد: افرادی هستند که حاضرند به عنوان خیر در راه ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه گام بردارند و باید آنها را شناسایی و جذب کنیم.

محمدی با بیان اینکه باید ایجاد سالن‌های مطالعه توسط بخش خصوصی را حمایت کنیم تا محیط‌های فرهنگی بیشتری شکل گیرد ادامه داد: در حال حاضر یک سالن مطالعه توسط بخش خصوصی راه اندازی و با استقبال مردم نیز مواجه شده و ظرفیت گسترش آن همچنان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقداماتی که اندیشیده شده، چهار کتابخانه عمومی مرکزی، کتابخانه آزادی، کتابخانه شهیدان حجازی و کتابخانه فرهنگیان در سطح شهر همدان در طول تعطیلات نوروزی به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان نیز اظهار کرد: در حال حاضر با کمبود کتابخانه روستایی در شهرستان همدان مواجه هستیم و این در حالی است که استان همدان در مجموع در حوزه کتابخانه‌های روستایی از وضعیت بسیار خوبی در سطح کشور برخوردار است.

حسین عرفانی‌مقدم با اشاره به اینکه در روستای وفرجین نیز توسعه کتابخانه انجام شده و آماده افتتاح و بهره‌برداری است. افزود: در حال حاضر بنیاد عملی، آموزشی قلمچی برای احداث کتابخانه عمومی در روستای عبدالرحیم اعلام امادگی کرده تا با مشارکت اهالی روستا نسبت به این کار اقدام کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان نیز اظهار کرد: در شهرستان همدان، 27 کتابخانه عمومی شامل 21 کتابخانه نهادی و 6 کتابخانه مشارکتی در حال فعالیت هستند.

سعید محبیان افزود: 493 هزار و 138 نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها در اختیار اعضا قرار گرفته و 17 هزار و 715 نفر نیز عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان هستند.

وی افزود: با رایزنی که با بانک پاسارگاد صورت گرفته است، دو کتابخانه روستایی در سال آینده در شهرستان همدان احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان تصریح کرد: اهالی روستای عبدالرحیم نیز در حال انجام تعهدات خود هستند تا پس از رسیدن به مرحله لازم بنیاد قلمچی برای تکمیل کتابخانه این روستا ورود پیدا کند.

شناسه خبر 53379