شناسه خبر:53817
1401/1/17 09:20:58

سپهرغرب، گروه خبر: نوروز امسال در کردستان رنگ‌وبوی متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشت، حضور دبیر کمیسیون هماهنگی یونسکو در ایران و اعلام سنندج به‌عنوان پایتخت نوروز جهان و برگزاری جشن 20 هزار نفری نوروز را متفاوت‌تر از گذشته کرد جدای از اینکه شمار گردشگران هم به نسبت سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشت.

نوروز امسال در کردستان با گذشت بیش از دو سال از شیوع ویروس کرونا تقریباً با همان حال و هوای قبل از کرونایی برگزار شد، تعطیلاتی پر از چاشنی شاد جشن‌های نوروزی.

قبل از آغاز تعطیلات نوروزی و با توجه به پیش‌بینی‌ افزایش شمار مسافران و گردشگران نوروزی به کردستان، ستاد خدمات سفر متشکل از کمیته‌های حمل و نقل، امداد و نجات، انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری، هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اسکان و رفاه، نظارت و تنظیم بازار، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، خدمات بهداشتی، سلامت و محیط‌ زیست، برنامه‌ریزی و آمار، اطلاع‌رسانی، تبلیغات، امور فرهنگی و فضای مجازی تشکیل شد.

افزایش ضریب امنیت گردشگران، ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی، زیباسازی مبلمان شهری، تقویت امدادرسانی، نظارت بر بازار و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و... جزو اولویت‌های ستاد در ایام تعطیلات نوروزی تعیین شد و خروجی این تلاش‌ها افزایش قابل توجه ورود گردشگران، خدمات‌رسانی مطلوب، برگزاری برنامه‌های مفرح و شاد، استقبال خوب از مسافران نوروزی، نظارت‌های مستمر بر روند فعالیت بخش‌های مختلف و کاهش تصادفات جرحی و فوتی در استان بود.

  رسیدن کاروان نوروزی محور گردشگری غرب کشور به سنندج

کارناوال جشن نوروز 26 اسفند 1400 از پارک دیدگاه سنندج آغاز شد و ضمن حضور در پیاده‌راه فردوسی و اجرای برنامه‌هایی، در موزه مردم‌شناسی خانه کرد میزبان دبیرکل کمیسیون هماهنگی یونسکو در ایران و چند تن از سفرا و نمادهای نوروز 13 کشور جهان بود.

مراسم اصلی جشن نوروز هم بعد از ظهر همان روز با حضور مهمانان خارجی، دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران و مردم فرهنگی شهر سنندج در سالن 6 هزار نفری سنندج برگزار شد.

  جشن بزرگ نوروز در سنندج

استقبال بسیار خوب مردم سنندج از کاروان نوروز و برگزاری این مراسم باشکوه موجب شد، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران درباره این مراسم گفت: مردم هنرمند کردستان قدر اهل هنر را خوب می‌دانند و با میزبانی بسیار خوب و باشکوه خود خستگی را از تن همه مهمانان و کاروان نوروزی بیرون کردند.

حجت‌الله ایوبی عنوان کرد: مردم کردستان پاسداران مرزهای فرهنگی ایران هستند، مردمان عزیز این سرزمین آئین اسلامی ایران را به بهترین شیوه ممکن قدر شناختید و به بهترین صورت پاسداری کردند.

وی خطاب به مردم کردستان گفت: شما مرزهای فرهنگی را پاس داشتید و به بهترین شکل ممکن حفظ و به نمایش گذاشتید و به واسطه عظمت و شکوهی که در پاسداشت هنر کردید، دبیرخانه دائمی «پایتخت نوروز جهان» را از آن خود کردید و به واسطه همین هنرمندی‌هایی که خلق کردید پایتخت نوروز و شهر خلاق موسیقی جهان شده‌اید.

  جشنی به عظمت نوروز کردستان

در آستانه آغاز سال 1401 و بهار طبیعت، مراسمی این بار با حضور بیش از 20 هزار نفر از مردم فرهنگی شهر سنندج به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج در فضای باز استادیوم 22 گولان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مسئولان استانی و کشوری و نماینده استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق برگزار شد، برنامه‌های متنوعی متناسب با آیین‌ها و سنن استان کردستان از جمله موسیقی کردی، هه‌لپه‌رکی یا رقص کردی، اسب‌سواری، برافروختن آتش نوروز با حضور گروه‌هایی از پسران و دختران برگزار شد.

برگزاری جشن‌های پرشور و نشاط مردمی در بسیاری از روستاهای کردستان و بازتاب خوب آن در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های مجازی دست به دست هم داد و توانست پای حدود دو میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را به این استان باز کند.

  کاهش 65 درصدی تصادفات منجر به فوت در کردستان

استاندار کردستان به استقبال بسیار خوب مهمانان نوروزی و حضور آنان در استان کردستان در ایام تعطیلات نوروزی امسال اشاره کرد و گفت: استقبال مسافران نوروزی وو افزایش 15 برابری اسکان در اماکن اقامتی استان در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به سال قبل را در استان شاهد بودیم.

اسماعیل زارعی‌کوشا با بیان اینکه میزان تردد برون‌استانی و درون‌استانی 30 درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال قبل بود، اضافه کرد: با وجود افزایش تردد در جاده‌های استان آمار فوتی‌های ناشی از تصادف در این ایام 65 درصد کمتر بوده است.

در تعطیلات نوروز امسال در مجموع تصادفات فوتی و جرحی در کردستان 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت و کردستان از این لحاظ در بین پنج استان برتر کشور قرار گرفت.

  رشد 62 درصدی بازدید گردشگران از سایت‌های گردشگری کردستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان می‌گوید: در تعطیلات نوروز امسال یک‌ میلیون و 774 هزار و 767 نفر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، روستاهای هدف گردشگری این استان بازدید کردند.

یعقوب گویلیان افزود: از 26 اسفندماه تا 13 فروردین‌ماه سال‌جاری 21 هزار و 688 هزار نفر از طریق مرز سیرانبد بانه و باشماق مریوان وارد استان و 18 هزار و 416 نفر نیز از طریق مرزهای رسمی استان از کشور خارج شده‌اند.

به گفته وی، بازدید گردشگران داخلی و خارجی از سایت‌های گردشگری استان در عید نوروز امسال نسبت به سال گذشته 62 درصد افزایش داشت و شهرستان‌های سروآباد، مریوان، بانه، سنندج و سقز به‌ ترتیب دارای بیشترین آمار اقامت مسافران نوروزی در استان بوده‌اند.

افزایش 15 درصدی اقامت و اسکان گردشگران نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا در استان دیگر خبری بود که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اعلام کرد و افزود: امسال 353 هزار و 392 نفر در مراکز اقامتی هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، بومگردی‌ها، مدارس و سالن‌های ورزشی اسکان داده شدند.

گویلیان ادامه داد: از مجموع بازدید‌های نظارتی از مراکز اقامتی استان در بازه‌ زمانی اعلام شده 10 مورد تشویق، 18مورد تذکر، هفت مورد پلمپ و چهار مورد اخطار کتبی صادر شده است.

  رشد ‏‎24‎درصد مصرف بنزین در کردستان

سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان هم گفت: از یکم تا 13 فروردین ماه سال‌جاری 23 میلیون و 150 هزار لیتر ‏بنزین در استان کردستان مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد ‏افزایش داشته است.

محسن معانی افزود: هیچ کمبودی از لحاظ تأمین سوخت در استان وجود نداشته و با توجه به حجم بالای تردد مسافر، توصیه‌های لازم به جایگاه‌داران انجام شده که در کنار عرضه سوخت، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی جایگاه‌ها نیز در خدمت مسافران باشد.

  انجام 610 مورد بازرسی نوروزی از واحدهای خدماتی کردستان

مدیرکل استاندارد کردستان هم گفت: در طرح ویژه بازرسی عیدانه که از 15 اسفند ماه سال گذشته شروع شد تا 15 فروردین ماه سال جاری ادامه دارد 279 مرکز عرضه قطعات خودرو مورد بازرسی قرار گرفته است.

ژیلا یزدانی افزود: طی این بازرسی‌ها 210 فروشگاه مواد غذایی، 88 رستوران، 32 هتل و یک هتل آپارتمان توسط کارشناسان اداره استاندارد در سنندج و نمایندگی شهرستان‌ها انجام شده است.

به گفته وی، در این بازه زمانی 300کیلوگرم مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته، روغن هیدرولیک با برند هاگت، فیلتر هوای فاقد نشان استاندارد و مشخصات از سطح بازار کشف و جمع‌آوری شد.

  کردستان از نگاه گردشگران داخلی و خارجی

اگرچه تعطیلات نوروزی به پایان رسید اما گردشگران و مهمانانی از جای‌جای کشورمان هنوز در کردستان حضور دارند و از آثار تاریخی و طبیعی بکر این استان دیدن می‌کنند.

وجود جاذبه‌های بکر و زیبای گردشگری، تاریخی و فرهنگی در کردستان، روستاهای زیبای هدف گردشگری و به ویژه ثبت جهانی منطقه اورامان دست به دست هم داده تا کردستان به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری در سطح کشور شناخته شود وجود چنین ظرفیت بسیار خوبی در صورت ایجاد و فراهم بودن زیرساخت‌های لازم می‌تواند زمینه را برای رونق هرچه بیشتر اقتصاد و اشتغال در صنعت گردشگری در این استان فراهم سازد.

شناسه خبر 53817