شناسه خبر:54214
1401/1/25 09:44:14

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، امسال 292 روستای استان از پوشش تلفن همراه و اینترنت بهره‌مند می‌شوند.

آرام حیدری اظهار کرد: قرار است امسال همچنین بیش از 200 کیلومتر فیبرنوری روستایی برای تأمین دیتای سایت‌ها و مراکز مخابراتی استان اجرا شود.

وی یادآور شد: با توجه به وجود مرز مشترک و مراودات متعدد با کشورعراق و با همکاری ارتباطات زیرساخت استان، گذرگاه ایمن داخلی و مرزی در مرز سیرانبند بانه به‌عنوان یکی از گذرگاه‌های ارتباطی کشور و هاب ترانزیتی پهنای باند منطقه، ایجاد و توسعه خواهد یافت.

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان افزود: ایجاد مرکز تخصصی صادرات خدمات فنی و نرم‌افزاری در مریوان با توجه به گرایش شرکت‌های فعال استان به بازار کشور عراق و آغاز عملیات اجرایی احداث پارک علم و فناوری مریوان نیز در سال جاری در دستور کار است.

حیدری ادامه داد: تأسیس مرکز نوآوری تخصصی در حوزه تولید محتوای کُردی به‌منظور ساماندهی شرکت‌ها و فعالان این حوزه و تلاش برای صادرات محصولات تولید محتوا به اقلیم کردستان عراق و توسعه تجارت الکترونیک در سطح استان بخصوص در شهرهای مرزی مریوان و بانه با توجه به ظرفیت موجود در حوزه واردات کالا، از دیگر برنامه‌های این اداره کل برای توسعه کسب و کارهای حوزه فاوا خواهد بود.

وی به برنامه‌ریزی برای ایجاد مراکز توسعه مانیتورینگ و نظارت بر طیف فرکانسی به‌منظور نظارت بر سرریز سیگنال‌های (علامت) کشور همسایه و بهبود کیفیت ارتباطی استان اشاره و اضافه کرد: در سال جاری و با همکاری مرکز آپای (آگاهی‌رسانی، پشتیبانی، امداد برای آسیب‌پذیری‌ها و حوادث امنیتی سایبری)، آزمایشگاه تأیید نمونه‌های نرم‌افزاری هم توسعه می‌یابد.

در حال حاضر از یک هزار و 315 روستای بالای 20 خانوار استان کردستان، 292 مورد آن فاقد پوشش اینترنت هستند.

استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت، 10 شهرستان، 32 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 677 روستای دارای سکنه دارد.

شناسه خبر 54214