شناسه خبر:54248
1401/1/27 09:14:17

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: طی سال گذشته بیش از 10 میلیارد و 258 میلیون تومان تجهیزات جاده‌ای توسط سودجویان به سرقت رفته است.

فریبرز کرمی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه طی 12 ماهه سال گذشته روند سرقت علائم و تجهیزات در سطح محورهای اصلی، شریانی و بزرگراه‌های استان افزایشی بوده، عنوان کرد: در این مدت 10 میلیارد و 258 میلیون و 800 هزار تومان تجهیزات جاده‌ای توسط سودجویان به سرقت رفته که این مسئله چالش‌هایی را در زمینه ایمنی کاربران جاده‌ای ایجاد کرده است.

وی به خسارت سه میلیارد و 250 میلیون تومانی سرقت تابلوهای اطلاعاتی در استان اشاره کرد و افزود: علائم جاده‌ای بیشترین آمار سرقت را در این زمینه دارند و به‌لحاظ ریالی نیز بیشترین خسارت مربوط به سرقت علائم ایمنی ترافیکی است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه ابراز کرد: در سال گذشته 30 دستگاه چراغ چشمک‌زن با برآوردی ریالی 810 میلیون ریال، 520 متر تابلو اطلاعاتی حدود 26 میلیارد ریال، دو هزار و 500 عدد علائم هشداری، ایمنی، ترافیکی و غیره با برآورد ریالی حدوداً 32 میلیارد و 500 میلیون ریال به سرقت رفته‌اند.

وی گفت: در زمینه روشنایی راه‌ها 540 متر کابل برق با برآورد ریالی 378 میلیون ریال و دو دستگاه ترانسفورماتور برق حدوداً 600 میلیون ریال به سرقت رفته است که درنظر گرفتن حفاظ برای ترانسفورماتور و تابلوهای برق از اقداماتی بوده که برای جلوگیری از سرقت تجهیزات انجام شده؛ متأسفانه سارقین با روش جدید و تخریب پایه بتنی و سقوط ترانس اقدام به سرقت تجهیزات روشنایی راه‌ها کرده‌اند.

کرمی از سرقت سه هزار پایه گاردریل خبر داد و افزود: 13 میلیارد و 500 میلیون ریال پایه گاردریل و یک‌هزار 600 عدد شاخه گاردیل بالغ‌بر 28 میلیارد و 800 میلیون ریال توسط سارقین به سرقت رفته است.

وی ابراز کرد: سقوط وسایل نقلیه به درون دره‌ها، پُل‌ها، آب‌روها، کانال‌ها و غیره به‌علت سرقت گاردریل و حفاظ کناری راه، خروج از محور و وقوع تصادفات رخ به رخ به‌دلیل سرقت حفاظ‌های میانی و ناآگاهی از خطرات جاده‌ای و وجود نقاط پُرحادثه از مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

کرمی با تأکید بر اینکه با توجه به محدودیت اعتبارات تخصیص‌یافته حفظ و صیانت از تجهیزات و علائم جاده‌ای امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است، گفت: به‌طور قطع برای حفظ جان کاربران جاده‌ای به‌دلیل سرقت تابلوها و تجهیزات راه‌ها، برخورد قاطع و شدید با سارقان توسط مراجع ذی‌صلاح بیش‌ازپیش مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه خاموشی‌ها و سرقت تابلوهای خطر و راهنمایی در جاده‌ها برای خودروها خطرآفرین است، اذعان کرد: از مردم درخواست داریم که درصورت مشاهده سرقت‌ها، سریعاً با پلیس 110 و یا تلفن گویای 141 اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تماس گرفته و سرقت را اعلام کنند.

شناسه خبر 54248